Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hei, Jeg har følgende tittel: IT-teknikker Vi har to lokasjoner i Norge. En i Stavanger og en i Bergen. Jeg jobber da i Bergen. Det er tre avdelinger, fordelt på 60 ansatte. Det er grovt regnet 90 datamaskiner her. Hvor rundt 30 av de er koblet opp mot utstyr som krever at de har 100% oppetid. Følgende oppgaver har jeg: drift av alarmsystemer, drift og vedlikehold av maskinparken, oppsett og installasjon av klienter, backup, support mot ansatte både nasjonalt og internasjonalt, drift og vedlikehold av AV-utstyr (Møterom), konfigurering, installasjon og drift av utstyr som kun brukes i dette selskapet.(typisk store og tunge utstyr som logger data til pc), drift og vedlikehold av telefonsystem, skrivere og innkjøp av IT-utstyr. Mulig det er noe som mangler. Jeg blir nedringt/mailet lenge etter arbeidstid hvis det er noe, også helger. Spesielt hvis det er strømbrudd, UPS som svikter, PSU som svikter, harddisk som krasjer etc. Da dette er mitt ansvar. Jobber overtid minst 1 gang pr. uke. typisk 8 til 22-23. Når det gjelder AD, GP, Exchange, infrastruktur, servere etc. er dette outsourced. Jeg er da den eneste med denne stillingen i Bergen. Og har fått tittelen IT-teknikker. Er det riktig tittel? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Personlig oppgir jeg sjeldent den egentlige tittelen min da den ikke sier noe som helst om arbeidsoppgavene. Vi har litt meningsløse titler der jeg arbeider, hvor de fleste er utnevnt som konsulenter eller senior konsulenter. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye over det. Endret 17. juni 2013 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvis tittel er viktig for deg, ta det opp med sjefen, men for å være helt ærlig burde vel du bry deg mer om denne ringingen på fritiden, skriver du overtid på det? Det burde du. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det å bry seg om en tittel i IT-bransjen er rimelig poengløst mener jeg. Det kastes rundt Engineer og Senior og forkortelser i hytt og pine slik at ingen egentlig legger merke til hva det står sålenge det er synonymt med tekniker. Som nevnt over ville jeg styrt fokuset til denne ordningen der du blir oppringt utenfor arbeidstid hvor det forventes at du stiller opp. Siden dette skjer på såpass jevnlig basis som du hevder kan det være det bryter med noen lover og regler. Det er ingen seriøse IT-bedrifter i Norge som utnytter seg i så stor grad av de ansatte utenfor arbeidstid hvor det ikke følger med f.eks. vakttillegg eller i det minste turnus. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg har følgende tittel: IT-teknikker ... Og har fått tittelen IT-teknikker. Er det riktig tittel? Tekniker skrives med en k, uansett hvilken type tekniker du er. Hvis tittel er viktig for deg, så burde det være enda viktigere å skrive tittelen korrekt, og desto viktigere hvis du bruker denne tittelen når du kommuniserer med bedriftens eksterne kunder/brukere/samarbeidspartnere etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Takk for svar! Jeg er i utgangspunktet ikke så veldig opptatt av tittel. Men under lønnsforhandlinger, så var bl.a argumentet til arbeidsgiver at jeg kun var tekniker. J.M: Ja, det har du helt rett i! Flaks for meg at all kommunikasjon på jobben foregår på engelsk Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Arbeidsgiver henviste vel til rolle, ikke hva som står i epost signaturen din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Det var selvfølgelig ikke et avgjørende argument. Men du har et poeng der. Jeg hadde diskusjonen med arbeidsgiver rett før jul, og godtok avtalen jeg fikk. Men jeg har tenkt litt på den komentaren med at jeg "bare" var tekniker. Uansett, neste gang jeg kommer i en slik forhandling skal jeg svare akkurat det du sier der: "Det er min rolle i bedriften som er viktig, ikke hva som stor i epost signaturen min" Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 [.....] jeg har tenkt litt på den komentaren med at jeg "bare" var tekniker.[....] Så lenge du er trygg på at du gjør en god jobb og ikke stiller for urimelige krav, så ligger ikke "problemet" hos deg. Når noen bruker "du er mindre viktig, derfor.." argumentet, tenker jeg "oi, her var det mye informasjon om deg mister". Det kan f.eks. ligge litt usikkerhet bak hos den andre personen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå