Gå til innhold

Ny stasjonær til bilderedigering og litt spilling

Anbefalte innlegg

Etter å hatt nåværende PC i 7 år, så er det på tide med å kjøpe ny. Har oppgradert minne og GPU iløpet av denne tiden, men merker nå at CPU'n begynner å bli flaskehalsen.

Det er generelt lite spilling på PC'n. Brukes mest til kontorarbeid og bilderedigering. Kan nok hende det blir mer spilling når det blir ny PC, men det kommer uansett i andre rekke.

Jeg har lyst på en PC som kan vare 5-7 år igjen uten de store utskiftningene, slik som nåværende PC. Men prøver også å holde prisen nede på et fornuftig nivå.. maks 7-8000?

Jeg har allerede Fractal Design Define R4 som jeg tenkte å bruke videre med ny innmat.

Har 2stk SAMSUNG F3EG 2TB som går står i Raid som jeg tenkte å ta med meg videre som lagring. Men trenger jo en skikkelig SSD systemdisk.

Lurer jo på om jeg skal slå til med en i7-4770K, men den koster jo litt, så spørsmålet er jo bare hvor "bra" det integrerte skjemkortet er?

Ved bilderedigering, er det CPU eller GPU som tar det meste av jobben? Fungerer den integrerte GPU'n, så kan man jo utsette kjøpet av eksternt skjermkort.

Har jo et PowerColor Radeon HD 4870 512MB i min nåværende maskin. Hvordan er dette i forhold til det integrerte Intel HD Graphics 4600? Kjøpte det i 2008.

Eneste problemet med HD 4870 skjermkortet pr dags dato er jo at det bråker noe j******.. :)

Innspill/forslag/meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å hatt nåværende PC i 7 år, så er det på tide med å kjøpe ny. Har oppgradert minne og GPU iløpet av denne tiden, men merker nå at CPU'n begynner å bli flaskehalsen.

Det er generelt lite spilling på PC'n. Brukes mest til kontorarbeid og bilderedigering. Kan nok hende det blir mer spilling når det blir ny PC, men det kommer uansett i andre rekke.

Jeg har lyst på en PC som kan vare 5-7 år igjen uten de store utskiftningene, slik som nåværende PC. Men prøver også å holde prisen nede på et fornuftig nivå.. maks 7-8000?

Jeg har allerede Fractal Design Define R4 som jeg tenkte å bruke videre med ny innmat.

Har 2stk SAMSUNG F3EG 2TB som går står i Raid som jeg tenkte å ta med meg videre som lagring. Men trenger jo en skikkelig SSD systemdisk.

Lurer jo på om jeg skal slå til med en i7-4770K, men den koster jo litt, så spørsmålet er jo bare hvor "bra" det integrerte skjemkortet er?

Ved bilderedigering, er det CPU eller GPU som tar det meste av jobben? Fungerer den integrerte GPU'n, så kan man jo utsette kjøpet av eksternt skjermkort.

Har jo et PowerColor Radeon HD 4870 512MB i min nåværende maskin. Hvordan er dette i forhold til det integrerte Intel HD Graphics 4600? Kjøpte det i 2008.

Eneste problemet med HD 4870 skjermkortet pr dags dato er jo at det bråker noe j******.. :)

Innspill/forslag/meninger?

i7 er kun sløsing med penger for ditt bruk. Ta heller en i5, virkelig ingen stor endring i ytelse, og koster mye mindre. Selv jeg som bruker 13000 på pc tar i5

Om du skal bytte ut CPU trenger du nok nytt hovedkort, bare ha det i tankene

ift SSD er det alltid samsung 840 serien som anbefales her på forumet. SSD er dyrt, men virkelig verdt det. Det du må tenke på er hvor mye plass du trenger på SSDen

Når det kommer til skjermkort burde Radeon HD 4870 fungere godt i et par år til om du ikke bruker det særlig til spill. om støyet blir et problem så er det mange budsjettskjermkort der ute

Ekstern vil alltid være bedre enn integrert skjermkort

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

i7 er kun sløsing med penger for ditt bruk. Ta heller en i5, virkelig ingen stor endring i ytelse, og koster mye mindre. Selv jeg som bruker 13000 på pc tar i5

Om du skal bytte ut CPU trenger du nok nytt hovedkort, bare ha det i tankene

ift SSD er det alltid samsung 840 serien som anbefales her på forumet. SSD er dyrt, men virkelig verdt det. Det du må tenke på er hvor mye plass du trenger på SSDen

Når det kommer til skjermkort burde Radeon HD 4870 fungere godt i et par år til om du ikke bruker det særlig til spill. om støyet blir et problem så er det mange budsjettskjermkort der ute

Ekstern vil alltid være bedre enn integrert skjermkort

Takk for innspill!

Er det I5-4670K du tenker på da eller?

Nytt hovedkort har jeg tenkt å kjøpe uansett, så må finne noe som duger der også. Noen forslag?

Slik situasjonen er nå, så er jeg avhengig av Wifi, så det kan jo evt være integrert i hovedkortet?

Har en SSD i stasjonære idag, men er bare en 80gb. Tenkte å oppgradere den til nyere og større når jeg først skal kjøpe maskin. SIden jeg har andre enheter for lagring, så blir det jo mest bare en systemdisk.

Kan kanskje være lurt å ha bildene som redigeres på systemdisken under behandlingen.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar

En grei pc for bilde og kontor

http://ps.no/ArtDtl....=14100210081012

Takk for innspill, men har dårlig erfaring av å kjøpe slike ferdige "kontor" PC'er..

Og da jeg har tenkt å investere i noe som varer en god del år, så er jeg på jakt etter litt utstyr med mer "kjøtt på beinet" :)

Spesielt når det bare er 2-300kr i forskjell fra 4430 til 4670K.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar

Ser fint ut de delene der sammen.

Liker at du har valgt :

HX serie PSU

Lave minnebrikker , ikke disse høye med kjølefinner. Gir deg fleksibilitet med montasje av cpu kjølere.

Et z87 pro type kort.

En K versjon av intel cpu. Lar deg klokke opp speeden på den sammen med et Z serie hovedkort.

SSD pro utgaven av 840. Ingen kommentar nødvendig. Kort sagt en av de beste man får idag..

Kjøre intern intel grafikk . Smart om du ikke trenger den ekstra "gaming kraften" i discrete kort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har ordnet meg en liste over komponenter som jeg har funnet.

https://prisguiden.no/liste/141625

Hovedkort, PSU og RAM har jeg bare valgt ut fra listen på prisguide.no, så innspill på alle disse 3 er hjertelig velkommen.

Blir vel å finne engelsk win8, men den var bare ikke registrert hos prisguiden.no

Så ut som et meget bra oppsett, trenger ikke gjøre noe med det.

Windows 8 eng finner du på prisjakt.no

• Liker 1
Lenke til kommentar

HX 750 holder til de aller fleste heavy oppsett , inkl med to grafikk kort.

Kingston kan minne, så det er ingen ting å si på de. Påse at du bestiller minne som kan gå

på 1600mhz med 1.5V spenning. 1.5volt er den nye normen for tilført spenning i minnebussen og dermed også inn imot cpuen sin imc (imc=integrated memory controller)

Lenke til kommentar

HX 750 holder til de aller fleste heavy oppsett , inkl med to grafikk kort.

Kingston kan minne, så det er ingen ting å si på de. Påse at du bestiller minne som kan gå

på 1600mhz med 1.5V spenning. 1.5volt er den nye normen for tilført spenning i minnebussen og dermed også inn imot cpuen sin imc (imc=integrated memory controller)

Har valgt HX 650 i mitt oppsett, men kommer nok aldri til å ha 2 grafikk kort eller noe skikkelig heavy oppsett, så da funker vel 650 også? :)

Ser på Kingston sine sider at den støtter 1.5V - 1.65V så da skulle det vel være greit der..

Lenke til kommentar

Sjekket de black hyperx og de trenger kun 1.5v både i config jedec spd 1333mhz cl9 og xms profile 1600mhz.

Andre helt kurante lave moduler er corsair vengeance LP 1.5v 1600mhz.

http://www.prisjakt....t.php?p=1292952

Det blir egentlig hipp som happ.

HX650 holder i lange baner og mere til den også med ett grafikk kort.

Takk igjen for hjelpen.

Skjønte ikke så mye av det tekniske du skrev der, så siden de første jeg valgte er litt billigere og du sa det er hipp som happ, så tror jeg at jeg går for de.. :p

Men et lite spørsmål utenfor denne forumposten til slutt.

Kjører jo idag 2 stk 2TB disker i raid. Hvis jeg skal ta disse ut av nåværende PC og montere i ny. Kommer jeg da til å miste alt innholdet?

Isåfall, så må jeg kjøpe enda en disk for å ta backup før jeg flytter over.. :p

Lenke til kommentar

Spørs jo hva slags raid level det er først og fremst. Og hvilken type kontroller.

Er det raid-0 ville jeg tatt backup av nødvendige ting føre jeg begynte å fikle.

Er det raid-1 skal alt innhold være aksessbart/tilgjengelig bare du kopler til en av de to diskene, og man trenger ikke raid oppsett av kontroller, eller driver for tilgang til filer.

Gjenopprette raidet på ny maskin fra eldre intel hovedkort raid ICH=> nytt intel hovedkort bør jo gå bra. Best å google etter erfaringer på det.

Har man eget kontrollerkort som raidet ligger på er det bare å flytte og å reinstallere drivere.

Samme fremgangsmåte som en windows reinstallasjon.

Lenke til kommentar

Spørs jo hva slags raid level det er først og fremst. Og hvilken type kontroller.

Er det raid-0 ville jeg tatt backup av nødvendige ting føre jeg begynte å fikle.

Er det raid-1 skal alt innhold være aksessbart/tilgjengelig bare du kopler til en av de to diskene, og man trenger ikke raid oppsett av kontroller, eller driver for tilgang til filer.

Gjenopprette raidet på ny maskin fra eldre intel hovedkort raid ICH=> nytt intel hovedkort bør jo gå bra. Best å google etter erfaringer på det.

Har man eget kontrollerkort som raidet ligger på er det bare å flytte og å reinstallere drivere.

Samme fremgangsmåte som en windows reinstallasjon.

Har søkt litt rundt, men ikke funnet ut så mye annet enn at jeg kan miste dataene.

Har idag 2x2TB disker i Raid 1 som styres av kontrolleren på hovedkortet Asus P5W DH Deluxe.

Må uansett ha en ekstra HDD, for hvis jeg vil ha de to diskene i Raid 1 igjen etter at den nye maskinen er oppe å går, så må jo dataene ligge en plass mens Raid oppsettet blir konfigurert.

Hvis jeg har skjønt det rett?

Lenke til kommentar
I moved a RAID1 array from an ICH9R to ICH10R, the drives were recongnised during POST as an array .new install of Windows7 (was on winXP) recognised the Array but didnt show the partition right clicked `my computer` then manage +import

Ingen fare med raid1 om å miste data sålende du ikke skriver nye metadata til diskene (metadata som i raid config, create array).

Ditt gamle system har intel matrix ich7r og du har ett raid-1 disksett med 2 disker på denne.

Alt du skal behøve å gjøre på ditt nye hovedkort er å sette portene du skal bruker til raid-1 diskene fra ahci til raid mode.

Slå av , kople til og boote windows igjen.

Da skal det komme av seg selv om du har intel marrix /rst software og drivere for z87 allerede

installert.

Men dette kan du jo ta opp her i forumet om du trenger en ny diskusjon rundt dette når du kommer dit.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ingen fare med raid1 om å miste data sålende du ikke skriver nye metadata til diskene (metadata som i raid config, create array).

Ditt gamle system har intel matrix ich7r og du har ett raid-1 disksett med 2 disker på denne.

Alt du skal behøve å gjøre på ditt nye hovedkort er å sette portene du skal bruker til raid-1 diskene fra ahci til raid mode.

Slå av , kople til og boote windows igjen.

Da skal det komme av seg selv om du har intel marrix /rst software og drivere for z87 allerede

installert.

Men dette kan du jo ta opp her i forumet om du trenger en ny diskusjon rundt dette når du kommer dit.

Tusen takk for hjelpen. Tror jeg startet en egen post når jeg kommer så langt.

Men da vet jeg ihvertfall at jeg ikke blir å kjøpe enda en HDD bare for å ta backup.

Da er det bare å legge inn bestilling på PC :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...