Gå til innhold

God eller dårlig clock?


Anbefalte innlegg

Hallo Folkens

 

Jeg har bygget meg en reserve maskin av 775 komponenter som jeg hadde liggende, og bestemte meg for å overklokke denne.

 

Komponentene er:

 

-Asus P5Q Turbo/m Termalright kjølere på NB, SB og Mosfet.

-Intel E8600.

-Kingston Limited Edition HyperX 4x1Gb 1066Mhz.

-Asus 560Ti DCII TOP.

-Corsair HX 520W.

-OCZ Vertex 2 120Gb.

-WD 1TB Scorpio Blue 2,5"

-Corsair H70/m to Scythe vifter som bare gjør 1400omd.

-Silverstone FT01, litt moddet for å få kjøleren i front.

 

Uansett... her er saken :)

Jeg overklokket dette i går til 4Ghz med 1.35V på CPU og kjørte Prime95 i en times tid og fikk en max temp. på 70 grader - noe jeg syntes var litt høyt!

Derfor spør jeg ekspertene her! :)

Er dette en god eller dårlig clock?

Hva bør jeg gjøre med volten på CPU, NB, SB osv...?

Hva med de andre valgene i bios som jeg har på auto, noe å hente der?

 

Har tatt noen bilder av bios og maskin samt Prime95 testen:

post-63433-0-51793600-1371466208_thumb.jpg

post-63433-0-09628500-1371466213_thumb.jpg

post-63433-0-36768000-1371466217_thumb.jpg

post-63433-0-55183700-1371466221_thumb.jpg

post-63433-0-84420000-1371466395_thumb.jpg

post-63433-0-51911100-1371466401_thumb.jpg

Endret av raybergs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som slår meg er at spenningen til CPU er høy for 4ghz på en E8600. Eller trenger den så mye for å bli stabil? Disse var jo kjent for å klokke bra, og skulle tro at rundt 1,25V burde holde.

 

Ok, skal prøve det!

Hadde håpet å få ned temp. litt på CPU'en.

Takker for svar.

 

Hvordan er temperaturen på det Maximus IV Gene kortet du har?

Lenke til kommentar

Min i7 2600(ikke K) ligger på rundt 65 grader under Prime95 på 1,2V og 4ghz. Kjølt med en Noctua NH-C14 med 2 vifter på 900rpm. Temp på hovedkortet har jeg aldri tenkt over, da man ikke lenger klokker med FSB/BCLK og siden min i7 har låst multi og derfor ikke kan klokkes så langt.

Lenke til kommentar

Min i7 2600(ikke K) ligger på rundt 65 grader under Prime95 på 1,2V og 4ghz. Kjølt med en Noctua NH-C14 med 2 vifter på 900rpm. Temp på hovedkortet har jeg aldri tenkt over, da man ikke lenger klokker med FSB/BCLK og siden min i7 har låst multi og derfor ikke kan klokkes så langt.

 

Ok.

 

Ellers; 1.2500V gikk ikke, prøvde meg med diverse volt oppover som alle feilet - til jeg igjen endte på 1.350V

Kjørte Prime95 til det stoppet selv og fikk beskjed på at det var "en warning, men ingen feil" !?

Maskinen virker helt stabil i bruk, bortsett fra første oppstart etter at den har vært avslått som må restartes...!?

Lenke til kommentar

Hvor lenge kjørt Prime95 før det stoppet da? Det skal ikke stoppe av seg selv, du kan la det kjøre 24 timer om du vil. Hvis du kjører "small FFT" -test og huker av for "round off checking" også, så får du en ganske bra pekepinn på om det er stabilt allerede etter en times tid. Mange sverger til både 8, 12 og 24 timer, men det er også avhengig av hva man skal bruke maskinen til. Min egen erfaring er i alle fall at dersom den klarer 1-2 timer i Prime95 uten feil, så har jeg aldri problemer med alndre feil/heng/reboots/BSOD. Og da er det stabilt i min bok :)

Virker jo som det er noe som er ustabilt dersom den restarter av seg selv ved coldboot. Du kan alltids prøve med kun 2 minnebrikker. Det kan skje mye rart når man fyller alle 4.

Det virker litt rart at man ikke skal kunne få en E8600 stabil på 4ghz, de er kjent for å være bra, så det kan være verdt å sjekke opp!

Endret av Switters
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gikk til slutt opp med RAM volten fra standard 1,8V til 1,82V, først da kjørte Prime95 i timesvis uten feil.

Dette brukte jeg maskinen på helt til nå...

Plutselig en dag ville den ikke boote opp.

Gikk tilbake til auto på alle settings i bios så var alt i orden.

 

Merkelige greier, men har en mistanke til ram'en

Så jeg har nå kjøpt inn 4Gb med Corsair Dominator PC8500 :)

Skal til bunns i dette! :ph34r::)

Lenke til kommentar

1. Først og frems så må man være sikker på at RAM ikke forhindrer noe. Du får ikke skrudd frekvensen på minnet noe lavere? Denne ska på det alveste nivået mulige.

 

2. Sjekk f.eks at minnet og hovedkortet takler den nye busshastigheten. Det er umulig å finpusse en ny CPU OC om man ikke er sikker på at det er CPU som begrenser deg. Kjør f.eks på med en FSB på 420 MHz, og sett ned CPUen sin multiplier til 8x. Hvis maskinen ikke er stabil nå så er det enten minnet eller hovedkortet som sliter, og dermed må du fokusere på å få det stabilt.

 

3. Når du har godkjent at hovedkort og RAM klarer å kjøre stabilt på 420 MHz FSB, så er det på tide å øke CPUen sin frekvens. Sett opp multiplier til 10x, og FSB til f.eks 405 MHz og øk litt etter litt til du når 420 MHz FSB. Det er godt mulig du må kjøre på med enda mer volt, men det finner du ut av.

 

4. Når du har klart å få CPUen stabil på 4,2 GHz (420 MHz FSB og 10x MP), og du ønsker å fortsette så må du selvsagt gjøre om igjen fra punkt 2, bare med litt høyere FSB.

 

5. Når du er fornøyd med en overklokken, så er det på tide å øke RAM-frekvensen og kanskje overklokke denne litt, eller i det minste få den til å kjøre på ønsket frekvens.

Lenke til kommentar

E8600 klarer mye mer enn det.

 

Jekk opp VCore til 1,40V (Bleeding edge til 45nm uten ytterligere kjøling), FSB til 430MHz (4,3GHz / 10) og DRAM til det nærmeste du kommer 1066MHz. Du bør også stille opp DRAM spenningen til 2,2V.

 

Du kan også prøve å senke timingen til minnet ditt, og der er det bare å eksperimentere deg frem. PCI-E kan økes et par megahertz uten å øke spenningen, så jekk den opp 5-10MHz.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...