Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Småvondt i halsen, streptokokker?

Tmz

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på byfesten her i byen i helga og våknet etter den første dagen litt små irritert i halsen, noe jeg da trodde kanskje var en begynnelse på en forkjølelse. Kompisen min som jeg har vært med hele helgen har forsåvidt hatt det samme. Første dagen jeg dro ut var på torsdag.

Dette har da vart over hele og jeg føler meg ikke dårlig, men hadde f.eks litt hodepine igår kveld og halsen er fortsatt ikke helt bra, selv om det kun er lettere irritasjon og jeg har ikke problemer med å spise osv.

Men nå viser det seg at en jentene vi har vært med har vært hos legen og fått streptokokker, og sjansen er jo der for at vi har delt glass/røyk og lurer på om jeg kanskje kan ha fått det også? Er det noe vits for meg å dra til legen når jeg har såpass milde symptomer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til lege.

Med mindre du har andre lidelser som gjør at det medfører fare for eget liv ved halsinfeksjon så: Nei, gå ikke til legen, det vil være sløseri med alles tid og resurser.

Vent med å gå til legen når du er i behov av påtrengende nødvendig helsehjelp.

Lenke til kommentar

Om du mistenker streptokokker, er det faktisk ok å gå til lege tidlig for en crp. Så får du ny måling noen dager senere og man kan se om infeksjonen er på vei opp eller ned. Gjelder vel og merke om du har feber, hodepine, lette muskelsmerter i tillegg til kløe/svie i halsen. Om det kun er lettere symptomer som du foreløpig ikke bryr deg om hadde jeg heller tatt en kiwi. ;)

Lenke til kommentar

Ok da avventer jeg litt, har kun mild kløe i halsen akkurat nå. Takker for svar :)

Hadde aldri vurdert å dra til legen hvis jeg ikke hadde fått vite at andre personer jeg har vært med har fått det påvist allerede.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Haha, for å sjekke om du har streptokokker i halsen er det bare å ta en kikk i speilet.

Gap opp slik at mandlene er synlig. Bruk en lommelykt. Har du hvite/brune flekker og hovne mandler kan du være rimelig sikker på at du har en infeksjon. Been there..

Tar du antibiotika så går det bort i løpet av få dager

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Jeg har jo skrevet at jeg ikke engang ville vurdert å dra til legen hvis det ikke var for at andre jeg har vært med har fått streptokokker. Såvidt jeg har skjønt er det veldig smitsomt og det at vi har delt glass osv kunne jo ført til at jeg hadde blitt smittet. Er en grunn for at jeg spurte her og for the record dro jeg aldri til legen, og kan telle på fingrene de gangene jeg har vært der iløpet av mine 23 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...