Gå til innhold

Gudsbegrep og gudsdyrkelse i Norge

Anbefalte innlegg

Hei! Ble trukket opp i Religion og etikk til min muntlige eksamen (vg3) i dag. Fikk temaet "Gudsbegrep og gudsdyrkelse" som er veldig åpent (ikke noe mer informasjon om hva jeg skal presentere, enn det), og skal lage en presentasjon som skal vare i 10 minutter. Har bestemt meg for å fokusere på Gudsbegrep og Gudsdyrkelse i Norge, og skal sammenlikne Kristendom, Norrøn mytologi og den samisk religionen. Hvis noen har noen idèer til ting jeg kan ta med i presentasjonen, eller kan fortelle meg litt om gudsdyrkelsen og gudsbegrepet i Norrøn mytologi og hos samene, hadde jeg vært veldig takknemlig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, innen Gudsbegrep og Gudsdyrkelse i Norge ville jeg fokusert en del på samfunnrelaterte problemer/fordeler ved religion som feks

- Hvordan det bidrar til at mennesker grupperer seg forskjellig, at man får noen delsamfunn innenfor helhetssamfunnet

- Konflikter, fordommer,hykleri etc dette skaper mellom grupper

- Hvilke følger det har for ambisjoner om utdanning/jobb/politikk hos ungdommen og hvordan religion kan påvirke Norges økonomiske og politiske innflytelse internasjonalt som en følge av økt/redusert religionsaktivitet nasjonalt

- Kostnader/utfordringer ved statsstøtte, ulemper/fordeler ved Den Norske Kirke kontra frikirken

- Hvorvidt det er moralsk og/eller optimalt/akseptabelt å ha religiøse mennesker med politisk utøvende makt i offentlige etater eller ved politiske verv, sett fra et intellektuelt perspektiv

- Håp som følge av religion bør være et fint emne å ta med. Religion er med på å gi mange mennesker håp, mot og inspirasjon. Mens for noen gjør det det stikk motsatte. Men vil førstnevnte styrker kunne veie opp mot ulempene ved at staten støtter oppunder religion? Vil moskeene staten bygger gi økt trivsel og mindre kriminalitet/konflikt? (bare et "provoserende" spørsmål man kan reflektere og drøfte rundt)

Jeg vil tro det viktigste er å vise at du er reflektert. At du har kloke og brede syn på samfunn og hvordan religion påvirker samfunn og politikk både positivt og negativt. Det handler ikke om å være helt korrekt og ha helt rett, men å vise at du har kunnskaper du klarer å utnytte til å skape intellektuelle teorier om emnet osv.

Bare noen tips dette, jeg kjenner ikke faget ditt som du gjør, så du må se an hva som kanskje er best for deg å skrive om, som DU er mest selvsikker på :)

Lenke til kommentar

I norrøn myologi hadde du mange guder som var assosiert med ulike naturfenomener og som hadde ulike 'ansvarsområder'. Med kristendommen fikk man en forenklet og mer rasjonell foretaksstruktur der en mann (eller treenighet) fikk ansvaret for alt. (Katolisismen kjørte en periode med spesialiserte helgener for ulike ting - noen for bergverk og artilleri, andre for transportsektoren, osv. -, men etter reformasjonen var det bare Gud og Gud alene som rådde. Omtrent som med NAV i dag.)

Lenke til kommentar

- Kostnader/utfordringer ved statsstøtte, ulemper/fordeler ved Den Norske Kirke kontra frikirken

- Håp som følge av religion bør være et fint emne å ta med. Religion er med på å gi mange mennesker håp, mot og inspirasjon. Mens for noen gjør det det stikk motsatte. Men vil førstnevnte styrker kunne veie opp mot ulempene ved at staten støtter oppunder religion? Vil moskeene staten bygger gi økt trivsel og mindre kriminalitet/konflikt? (bare et "provoserende" spørsmål man kan reflektere og drøfte rundt)

Oppgaven hans handler jo hverken om Islam eller frikirker! Oppgaven handler om den klassiske tredelte religiøse floraen i Norge!

Da er det mye mer interessant å forholde seg til statskirken (katolsk i første omgang), forholdet til norrøn religion og kanskje deretter se på den protestantiske kirken og samenes religion.

Et aspekt er jo forkynnelse, der kirken jobbet aktivt for å knuse konkurransen, noe som gikk hardt ut over både norrøn og samisk religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...