petterg Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Finnes det noen smarte triks for å holde kontroll på hver enkelt tilgangen til hver enkelt fil i en mappe? Saken er at jeg har en windowsserver med mange (millioner) filer i en mappestruktur. Jeg har en database over filene. Jeg ønsker et eller annet grensesnitt hvor brukere kan få tak i filene uten at jeg må kopiere dem over til en mappe de har tilgang på. Et regelsett avgjør (utfra informasjon i databasen) hvilke filer hver bruker kan få tilgang til. Jeg må for all del unngå at filene blir tilgjengelige for en bruker bare ved at han kjenner navnet på fila og hvilken mappe den ligger i. Så hvordan kan jeg styre at filene kun er tilgjengelige via dette grensesnittet, og ikke ved direkte url? Ønsket er å skrive i php, men det er ikke utelukket at jeg kanskje må prøve meg på andre språk. Lenke til kommentar
Alexen Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Vil det ikke være en mulighet å autentisere brukeren med php, åsså bruke funksjonen readfile ( http://php.net/manual/en/function.readfile.php ) for å sende filen ? Usikker på om det vil være problematisk med store filer. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 19. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2013 Sist jeg styra med PHP (typ 2004-2007) fikk jeg ikke readfile til å fungere. Husker ikke hva som var problemet heller. Mulig det er saker som er løst i senere versjoner. Mulig det var problemer på linux som ikke inntreffer på windows. Mulig jeg var for dum (og nå er enda dummere). Hadde vært fint om noen med ferskere erfaring enn meg kunne dele sin erfaring. Evt om det finnes andre muligheter. (Jeg vurderer sterkt å lage en egen server/klient applikasjon til formålet, og en egen protokoll. Litt usikker på hvor klønete det er å implementere ssl. Alternativt kan man jo kreve at den kjøres over vpn.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 21. juni 2013 Del Skrevet 21. juni 2013 (endret) php cURL http://php.net/manual/en/book.curl.php burde kunne løse problemet ditt. Aktuelle videoer? http://www.youtube.com/watch?v=M2HLGZJi0Hk For mer informasjon begynn med søkestrengen: php curl på YouTube. Endret 22. juni 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
petterg Skrevet 24. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2013 Jeg ser ikke på hvilken måte curl er relevant for denne problemstillingen. Det er filene jeg vil beskytte, ikke php kilden mot andre utviklere. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 Du trenger ikke noe PHP, det du trenger er FTP. Alle nyere nettlesere støtter tilogmed FTP hvis argumentet er at brukerne må kunne laste ned filene i nettleseren. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 26. juli 2013 Del Skrevet 26. juli 2013 hvordan vil du koble ftp-serveren opp mot databasen hvor informasjon om filtilgang ligger? php er bedre til dette, evt. et annet serversidespråk. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg er også spent på hvordan tanken var med å styre tilgang til enkeltfiler med ftp. 1 million filer = 1 million brukerkontoer? (Å gi login fra php til ftp er en smal sak) (Jeg har gått rundt problemet ved å lage egen server/klient-applikasjon for formålet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå