Ludvikke Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Kjører en Mazda 6 2003-modell som synger på siste verset (den har rust både her og der, og kilometertelleren har forlengst passert 250.000). Ny bil er bestilt, men er leveringsklar først i november. Hadde bilen på verksted på fredag p.g.a. nylig oppstått lekkasje av servoolje. Rør til servo ble byttet med slange. Jeg fikk også fylt gass på klimaanlegget mitt da dette ikke kjølte bilen lenger. Betalte 3250,- for disse to "operasjonene" - mer enn nok for en bil jeg ikke skal ha veldig mye lenger, og som jeg heller ikke forventer å få noe særlig for. Hentet ikke bilen selv, så først dagen etter merket jeg en ubehagelig, skingrende ulyd - helt annerledes enn den jeg merket fra servo før reparasjon. Jeg trodde kanskje de hadde glemt å feste noe, for det virket som noe liksom ristet. Tilbake på verksted i dag sier de at det er kompressoren til klimaanlegget som bråker, og at det vil koste FLERE TUSEN å skifte! Det var ingen ulyd fra denne før det ble fylt ny gass!! De sier det ikke er farlig å kjøre med defekt klimakompressor, så jeg kommer nok ikke til å ta meg råd til å fikse den... MEN: Klimakompressoren bråkte ikke før det ble fylt gass. Er det sånn at kompressoren går også når det ikke er (nok) gass/ når den ikke kjøler? Jeg har hatt klimaanlegget i gang, men det har kjølt svært dårlig den siste tiden, så jeg regner med at det var ganske omt for gass. I så fall burde den jo ikke gå i stykker når det fylles gass; for gassen skal jo hindre at så skjer, sant? Er det noe verkstedet kan ha gjort feil? Kan kompressoren bli ødelagt av f.eks. å fylle for mye gass eller flyttes på når det fylles gass? Jeg vet jo ikke hva de gjør, men synes det er rart at den går i stykker umiddelbart etter verkstedbesøket, når den sikkert har hatt lite gass lenge.. Spørsmålet er vel litt hva dere synes -- verkstedet mener det ikke er deres feil, selvsagt, og jeg har ingen forutsetning for å hevde motsatt. Kanskje dere kan gi meg noen råd? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det er neppe noe de har gjort feil. I reimhjulet på kompressoren sitter det en clutch som kobler denne fra og til, den kan lett bli dårlig.. Jeg tipper det er det som har skjedd, alternativt at et lager er gåent. Jeg ville kjørt med det uten å tenke noe særlig mer på saken. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Normalt sett vil ikke kompressoren kobles inn om anlegget er tomt for gass. Dermed kan du ha en ødelagt kompressor uten å vite det, for så å få en masse rabalder når anlegget fylles. Slå av A/C du, så slipper du kanskje at kompressoren ryger så reimhjulet faller av. Om den likevel kobler seg inn automatisk i gitte tilfeller kan du ganske enkelt nappe av kontakten til clutchen som kobler inn kompressoren, da skal du være tilbake der du var før anlegget ble fylt opp. 3 Lenke til kommentar
Ludvikke Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) . Endret 19. juni 2013 av Ludvikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå