Fibonacci Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) I en diskusjon på et nachspiel i helga fikk vi en idé som virket ganske god der og da. I ettertid er den faktisk ikke så dum likevel. Han jeg snakket med var like gammel som meg. Paret har et stort hus og lån på millioner. Rentene på store lån utgjør så mye at renteutgiftene er høyere enn nedbetalingssummen per måned. Dvs. 7.000 i renter og 5.000 i nedbetaling. Selv om man tar med prisøkingen på boligen, utgjør renteutgiftene en ganske stor motsatt utvikling på totaløkonomien. Selv bor jeg og dama i en båt som er nedbetalt om en måned. Vi har ingen barn. Dvs. vi har to inntekter som vi i praksis kan bruke som vi vil. Vi skal dog spare til noe annet, så det er greit. Poenget er at dersom et par tidlig i livet (rundt 20 år) bestemmer seg for å bo billig og spare mye og intensivt, kommer man i det lange løp svært gunstig ut. Har man f.eks. en normal snittinntekt på 20.000 netto per pers, har man 40.000 å rutte med i måneden. Bor man f.eks. i en svinbillig hybel, båt, kollektiv, eller noe annet, kan man betale ned mye i måneden. Greier man å sette av 30.000,- per måned i ti år, har man spart 3,6 millioner pluss renter når man er 30 år, om man startet som 20-åring. Da kan man kjøpe et ganske all right hus kontant og leve videre på to fulle inntekter hver måned. Det kan kanskje virke ekstremt å gjennomføre noe slikt, men med litt viljestyrke kommer man særs godt ut av det Synspunkt? Endret 17. juni 2013 av Fibonacci Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Så for å oppsummere; din plan er å leve på ca 10 000 i måneden for å på den måten kunne sette av 30 000 kr kvar måned i sparing. Dette gjer du for å sleppe å betale 7000 + 5000 = 12 000 kroner i måneden for eit huskjøp? Kan du ikkje berre ta opp boliglån og heller betale 7000 kr i renter + 23 000 kr i avdrag? Det vanligaste problemet med huslånet er ikkje at folk ikkje har råd til boligen, men at ein tek seg råd til til alt mulig anna samtidig. Dei fleste kunne ha betalt mykje meir i avdrag dersom dei handla mindre forbruksvarer som mobiltelefon, pcer og anna elektronikk som du eigentleg ikkje treng. Dersom du i tillegg slutter å drikke alkohol og å røyke så kan du betale enda meir avdrag kvar måned. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvorfor ikke, det eneste som skal til er tålmodighet. Synd jeg er OVER 30 Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Historisk har dette vært en elendig plan. Utgiftene ved et huslån har vært langt lavere enn verdistigningen på huset. Hvis ikke du tror på det stoooore krakket; kjøp bolig så snart du kan. K Edit: Når det er sagt er det selvfølgelig en god plan å bruke så mye man kan på nedbetaling/sparing til bolig så tidlig som mulig. Endret 17. juni 2013 av democomputer 2 Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Hvis du vil "kaste bort" de 10 beste årene i livet ditt ved å bo i en båt og leve på sparebluss er det jo bare å kjøre på. Ikke en løsning jeg ville valgt, men folk er jo forskjellige. 6 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Som democomputer sier. Husprisene stiger med mer enn renta, så for hvert år du sparer har du effektivt sett tapt litt av fjorårets sparing satt opp mot formålet. Da må du spare mer inneværende år for å gjøre opp dette. Motsetningsvis hvis du kjøper har du da frosset kjøpekostnaden. 2 Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 vanskelig å spå om boligprisene vil være stabil de neste 10 årene blir det ikke kjipt å bo så primitivt i 10 år ? :o Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Selv bor jeg og dama i en båt som er nedbetalt om en måned. Vi har ingen barn. Dvs. vi har to inntekter som vi i praksis kan bruke som vi vil. Vi skal dog spare til noe annet, så det er greit. Og hva bruker dere denne inntekten til da? Poenget er at dersom et par tidlig i livet (rundt 20 år) bestemmer seg for å bo billig og spare mye og intensivt, kommer man i det lange løp svært gunstig ut. Har man f.eks. en normal snittinntekt på 20.000 netto per pers, har man 40.000 å rutte med i måneden. Bor man f.eks. i en svinbillig hybel, båt, kollektiv, eller noe annet, kan man betale ned mye i måneden. Å bo billig i båt er ikke så enkelt med mindre man kommer ut på bøgda.. I eksempelvis Oslo vil det medføre en del utgifter om man vil slippe kollektivtransport eller jolletur til sentrale strøk.. Ja, jeg har erfaring med dette etter mine 6 år som båtboer. Greier man å sette av 30.000,- per måned i ti år, har man spart 3,6 millioner pluss renter når man er 30 år, om man startet som 20-åring. Da kan man kjøpe et ganske all right hus kontant og leve videre på to fulle inntekter hver måned. Men om dette huset kostet 3 millioner da du var 20, tror du ikke det fort koster 50% mer 10 år senere? DET er jo ingen god deal.. Det kan kanskje virke ekstremt å gjennomføre noe slikt, men med litt viljestyrke kommer man særs godt ut av det Samtidig går du glipp av all verdistigning i boligmarkedet. Synspunkt? Enkelt.. Å bo i båt er ikke direkte billig for de fleste, det har blant annet lett for å bli mye spising på restaurant og drikking på pub (ja, jeg snakker av erfaring etter å ha bodd i båt 6 år i et etablert båtboermiljø..) Hvis dere kjøper en båt å bo i og samtidig kjøper bolig på land for å leie ut kan dette dog bli en ganske gunstig greie. Husk at verdistigningen ofte utgjør mer enn leieinntektene. I løpet av de 6 årene jeg bodde i båt opplevde jeg en vesentlig økning i verdi på den leiligheten jeg eide på land.. Dette realiserte jeg da jeg selv skulle bo på land. 2 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Bedre ide: Kjøp hus i tillegg til båt. Lei ut for minst like mye som rentene er på (i dette tilfellet 7k). Betal 30k ned på lånet hver måned, pluss de 7k (eller mer) dere leier ut for. Endret 17. juni 2013 av xibriz 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Bedre ide: Kjøp hus i tillegg til båt. Lei ut for minst like mye som rentene er på (i dette tilfellet 7k). Betal 30k ned på lånet hver måned, pluss de 7k (eller mer) dere leier ut for. Faktisk ikke så ille ide selv om man må betale skatt. Lurt å da kjøpe denne måneden (juni) og leie ut fra 1. juli, da slipper man å betale skatt før neste år. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Utviklingen i boligmarkedet er så sin sak, det er åpenbart en faktor som kan sette kjepper i hjulene for denne planen. Det større problemet er eksistensielt: hvorfor skal man spare som besatt når inntekten er lav tidlig i yrkeslivet, for så å ikke ha boutgifter å snakke om 20 år senere når inntekten er langt høyere? ... men å bo i båt er jo fine greier. 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 (endret) Det er heller ikke gitt at boligen stiger like mye i verdi over de neste årene, som det har gjort de siste årene. Hadde dette vært "a given", ville alle spart i bolig, og kjøpt flere boliger så fort nok var nedbetalt på de forrige. Ellers er jeg enig med han rett over meg, reis heller og kos deg for pengene nå. Endret 1. juli 2013 av Atmosphere Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2013 Del Skrevet 1. juli 2013 Utviklingen i boligmarkedet er så sin sak, det er åpenbart en faktor som kan sette kjepper i hjulene for denne planen. Det større problemet er eksistensielt: hvorfor skal man spare som besatt når inntekten er lav tidlig i yrkeslivet, for så å ikke ha boutgifter å snakke om 20 år senere når inntekten er langt høyere? ... men å bo i båt er jo fine greier. Sikkerhet og investering, ikke så vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå