lolitanna Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Har ei campingvogn vi legger opp strøm i og har ett par spørsmål. Kan hende jeg er helt på villspor men prøver. Dette skal ikke vare evig, men i 4 dager. Har fikset ett aggregat slik at vi kan lade opp batteriene og bruke andre 230v saker vi trenger. Har 12 stk 12v batterier liggende. Ikke samme merke, alder, amp og slik men de alle skal være i grei stand. Laget ett skjema fort hvordan det blir å se ut ca. Vil dette funke eller blir jeg og vogna å sprenges til helvette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det burde gå så lenge du har koblet batteriene i paralell og ikke serie. Du må også sjekke at laderen holder mål. Finn ut total Ah på batteribanken. Og for guds skyld: Ventilasjon! Hvis ikke kan du faktisk risikere at vogna sprenger! Batterier kan/vil utvikle knallgass. En liten gnist da og det blir ka-bang! En lysbryter eller et relé i laderen e.l. kan være nok. Lenke til kommentar
lolitanna Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Total Ah, bare å plusse på alle? Ja, skulle først ha batteriene under benkene inne i vogna med vifter i veggene som fikk alt knallgassen ut av vogna. Men kjører safe og har batteriene ute i den boksen som står på vogna (pluss vifter) så ingen får seg en overaskelse mens de sover på benkene Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Bare pluss de sammen ja. Kan også være lurt å ikke blande batterier som har veldig stor forskjell i kapasitet. Vil du være enda tryggere så bør du sørge for at alle batteriene allerede er så godt som fullada før du kobler de sammen. Husk børsteløs vifte (DC-brushless), og husk sikring/kortslutningsvern! Endret 17. juni 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
lolitanna Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Ja har tenkt på å ladde hvert batteri hver for seg først Hva vil DC-brushless si? Mindre sjanse for gnist eller? Endret 17. juni 2013 av lolitanna Lenke til kommentar
lolitanna Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Okei Hvor høy burde denne sikringa\kortslutningsvern være på? Ett kortslutningsvern før batteriene (før ladder?) og en vanlig sikring ment til anlegg etter? Ikke så flink på det der. Og har det noe å si hvilket batteri vi kjører anlegget fra i denne paralellkoblingen? Tenker på om det er best å bruke det første eller det siste. Endret 17. juni 2013 av lolitanna Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Så lenge alle batteriene er koblet i paralell så spiller det ingen rolle hvilket batteri du kobler anlegget på. Finn ut høyeste strøm anlegget kan trekke og sett en lik sikring rett etter batteriene (så nære batteriene som mulig). Du ser på sikringene som allerede er på forsterker(e) og spiller etc. og legger de sammen. Jeg vil tippe aggregat og lader allerede har overstrømsvern. Noe annet hadde vært rart. Hvor kraftig er anlegget? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Vel, for å putte det enkelt. Rett over det du forventer at utstyret ditt trekker. Jo nærmere du beregner, jo sikrere. En for stor sikring vil kunne føre til at det skjer en kortslutning uten at sikringen slår ut. En for liten vil slå ut i utide. Dog, som en grei maks-regel så må du aldri ha en sikring som tåler mer enn det kablene tåler. (eller så vil de kunne smelte før sikringen går) og da er poenget borte. 12 slike batterier klarer fint over 1000 ampere, så du kommer nok tvilsomt til å nærme deg grensen av hva de klarer uansett. Ladeenheten har vel ofte slikt fra før av, men det skader ikke å ha sikringen så nærme batteriene du kommer, og kan fint være før ladeenhet og resten av utstyret. Edit: Og så vil jeg bare gjøre deg veldig oppmerksom på at batteriene BØR være nesten like i spenning (like høyt oppladet). Men en gang du slenger de i parallell så vil ladningen fordele seg (altså at de lader hverandre til de har lik spenning). I dette øyeblikket så vil det gå store mengder strøm som vil utvikle store mengder varme. Alternativt så kan du midlertidig slenge en motstand mellom hvert batteri midlertidig slik at spenningen jevner seg ut over en lengre tid. Endret 17. juni 2013 av Andrull Lenke til kommentar
lolitanna Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Okei skal sjekke spenninga på batteriene før jeg kobler de sammen! Har ikke helt oversikt over hvor stort anlegget blir men er ikke noe skikkelig heavy opplegg. 2x Rockford P3, og noen 6x9'ere her og der. Og ett par marinehøytalere på utsiden av vogna Men tror jeg har fått alt jeg trenger å vite. Takk Lenke til kommentar
lolitanna Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) E Endret 17. juni 2013 av lolitanna Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Du sier null og niks om hva du skal inn med av utstyr som trekker strøm, men ut ifra høyttalere så trenger ikke du allvedens med strøm, så ett eller to batterier burde holde lenge når du har agregat, eller lad opp alle batteriene og bruk ett og ett batteri og drop agregat Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Jeg tipper han har lyst å kunne ha høyest mulig kapasitet. Å bruke ett batteri om gangen er jo utrolig kjedelig når man må bytte hele tiden. :-P Eller, om det blir problemer med at de har for forskjellig kapasitet/ladning så er det bare å smelle en diode på hvert batteri, slik at de ikke kan lade hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå