Dudeliduu Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Heisann. Jeg skal sette sammen min første pc fra bunnen av. Det blir spennende, men også litt skummelt. Jeg vil helst legge fokuset på kabinettet, strømforsyningen og hovedkortet slik at de kan holde i mange år mens andre komponenter byttes ut. Viktig for meg at kabinettet ikke er større enn middels og at hele oppsettet er relativt støydempet, men kjølig på samme tid. Etter mye research på alle mulige tester og anbefalinger (spesielt fra hardware.no) så har jeg landet på dette følgende oppsettet: Fractal Design Define R4 (Sort) Fractal Design Integra R2 750W EDIT: Byttet til Corsair HX 750 Asus Z87-Expert Samsung 840 Series MZ-7TD250 250GB (er PRO veldig mye bedre?) WD Caviar Green WD10EZRX 64MB 1TB EDIT: Byttet til WD 1TB black Gigabyte GeForce GTX 770 OC Dual-DVI HDMI DisplayPort 2GB (noen som er bedre enn gigabyte?) Kingston HyperX Predator DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x8GB EDIT: Byttet til 2x4gb 1600MHz Intel Core i5 4670K 3,4GHz Corsair Hydro H90 vannkjøler (spørs vel egentlig om jeg trenger denne...) I tillegg kommer jeg til å kjøpe en eller to ekstra 140mm vifter, billig optisk enhet, og selvfølgelig windows 8 Blir OEM riktig når jeg bestiller windows? Totalkostnad: ca. 12200 grunnet at jeg henter alt på lager her i Oslo. Er det noen av disse komponentene jeg burde bytte ut eller som ikke er verdt pengene man bruker på dem? Burde jeg gå opp noen hundrelapper for å få noe som gir bedre utbytte? Takker for eventuelle svar Endret 16. juni 2013 av Dudeliduu Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 R4 er et bra kabinett som du sannsynligvis kan ha i lang tid. Ville ha investert litt mer i strømforsyningen, kanskje en Corsair HX 750. Den holder i dag og om 4 år. Strømforbruket på nye PC-komponenter går faktisk nedover etter hvert som teknologien utvikler seg, så noe mer enn det kommer du nok ikke til å trenge. Hovedkort er umulig å fremtidssikre seg med. Når det kommer en ny generasjon med prosessorer trenger du også nytt hovedkort, fordi arkitekturen og størrelsen endres. Du trenger ikke så dyr RAM. 2x4GB 1600MHz funker fint. Da har du også muligheten til å oppgradere med to brikker til om nødvendig. Skal du overklokke trenger du en CPU-kjøler, og da er H90 et bra valg. Skal du ikke overklokke trenger du ikke en tredjeparts kjøler. Resten ser bra ut Lenke til kommentar
rOflcOptEr-- Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Samsung 840 Series MZ-7TD250 250GB (er PRO veldig mye bedre?) Forskjellen er vel at PRO har 540/520 i read/write, mens den vanlige har 530/240 read/write. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) R4 er et bra kabinett som du sannsynligvis kan ha i lang tid. Ville ha investert litt mer i strømforsyningen, kanskje en Corsair HX 750. Den holder i dag og om 4 år. Strømforbruket på nye PC-komponenter går faktisk nedover etter hvert som teknologien utvikler seg, så noe mer enn det kommer du nok ikke til å trenge. Hovedkort er umulig å fremtidssikre seg med. Når det kommer en ny generasjon med prosessorer trenger du også nytt hovedkort, fordi arkitekturen og størrelsen endres. Du trenger ikke så dyr RAM. 2x4GB 1600MHz funker fint. Da har du også muligheten til å oppgradere med to brikker til om nødvendig. Skal du overklokke trenger du en CPU-kjøler, og da er H90 et bra valg. Skal du ikke overklokke trenger du ikke en tredjeparts kjøler. Resten ser bra ut Hjertelig takk, byttet PSU til Corsair HX 750 Jeg byttet også minnet og sparte noen hundrelapper på det Æsj, om det var kun én komponent jeg ville fremtidssikre meg med så måtte det vært hovedkort, jaja... Hvor mange år vil en minnebrikke omtrentlig vare? Forskjellen er vel at PRO har 540/520 i read/write, mens den vanlige har 530/240 read/write. Hmm, jeg trenger vel ikke mye writehastighet om det kun er OS og et eller annet spill på den? Endret 16. juni 2013 av Dudeliduu Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Du kan bytte ut harddisken til en Seagate Baracuda, ettersom disse er billigere. Ser ikke poenget med "grønne disker". De er trege og har ikke like lang levetid og garanti (snakker ikke om WD BLACK nå ). Kabinettet er helt flott, men du kan jo også titte på Fractal Design Acr Midi R2. Forskjellen er designen, bedre kjøling, støyer bittelitt mer. Tror det er billigere hvis jeg husker riktig. I tillegg kan du se om MSI eller Asus har et billigere skjermkort. Altså med deres egne kjølere. Det billigeste MSI-kortet (ikke Lightning) skal være meget billig, sjekk om du finner det i butikkene du handler fra. Det er ikke lagt inn i Prisjakt skjønner du. Du kan også se på dette minnesettet, veldig billig. Kjøleren ville jeg ikke ha kjøpt. Skal du ha vannkjøling bør du gå for Corsair Hydro H80i eller H100i (H90 er gamlere modell). Disse er dyrere. Du finner gode luftkjølere som er mer stillegående! Noctua NH-D14 er godt priset. Thermalright har også gode kjølere. Forskjellen er vel at PRO har 540/520 i read/write, mens den vanlige har 530/240 read/write. Samme kontroller. Men 840 bruker TLC-NAND med 1000 P/E-sykluser mens 840 Pro har MLC-NAND med 3000 P/E-sykluser (levetid). I tillegg har den 5 års garanti istenfor 3 år. I tillegg er ytelsen litt bedre og strømforbruket betraktlig lavere. Endret 17. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Du kan bytte ut harddisken til en Seagate Baracuda, ettersom disse er billigere. Ser ikke poenget med "grønne disker". De er trege og har ikke like lang levetid og garanti (snakker ikke om WD BLACK nå ). Kabinettet er helt flott, men du kan jo også titte på Fractal Design Acr Midi R2. Forskjellen er designen, bedre kjøling, støyer bittelitt mer. Tror det er billigere hvis jeg husker riktig. I tillegg kan du se om MSI eller Asus har et billigere skjermkort. Altså med deres egne kjølere. Det billigeste MSI-kortet (ikke Lightning) skal være meget billig, sjekk om du finner det i butikkene du handler fra. Det er ikke lagt inn i Prisjakt skjønner du. Takk for inspill, jeg sto lenge mellom acr midi r2 og define r4, men landet på r4 til slutt selv om den er litt dyrere og varmere. Jeg lette litt rundt og fant ikke noe som var billigere enn hundre kroner, jeg tror jeg kommer til å beholde gigabyte, men skal tenke på det. Du kan også se på dette minnesettet, veldig billig. Kjøleren ville jeg ikke ha kjøpt. Skal du ha vannkjøling bør du gå for Corsair Hydro H80i eller H100i (H90 er gamlere modell). Disse er dyrere. Du finner gode luftkjølere som er mer stillegående! Noctua NH-D14 er godt priset. Thermalright har også gode kjølere. Samme kontroller. Men 840 bruker TLC-NAND med 1000 P/E-sykluser mens 840 Pro har MLC-NAND med 3000 P/E-sykluser (levetid). I tillegg har den 5 års garanti istenfor 3 år. I tillegg er ytelsen litt bedre og strømforbruket betraktlig lavere. Og dette er grunnen til at man spør før man bestemmer seg Okidoki, da har jeg skrotet h90, men lurer på om jeg skal gå for Noctua NH-D14 eller h100i. Noctua NH-D14 er så jævlig svær og er redd det vil by på problemer for meg som er førstegangsbygger, selv om jeg vet det er akkurat samme prinsippet så klart. h100i er jeg sannelig ikke sikker på om passer i kabinettet mitt, for selv om det kun står 2x120mm på detaljer reklamerer corsair med "Have a PC case that supports a top-mounted 240mm radiator? Take your CPU cooling to a new level" forskjellen på h100i og noctua er 200kr, men jeg synes det ville vært ryddigere med h100i Selv om jeg ikke kommer til å lagre/slette mye fra SSD synes jeg 1000 sykluser var ganske lite.. Jeg får vel ta steget opp noen hundre kroner, isj, blir dyrt dette her. Jeg landet på dette minnet iom. da slipper jeg fraktkostnader og ting blir mer samlet. Tusen takk for gode innspill Lenke til kommentar
wassup Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Takk for inspill, jeg sto lenge mellom acr midi r2 og define r4, men landet på r4 til slutt selv om den er litt dyrere og varmere. Jeg lette litt rundt og fant ikke noe som var billigere enn hundre kroner, jeg tror jeg kommer til å beholde gigabyte, men skal tenke på det. Og dette er grunnen til at man spør før man bestemmer seg Okidoki, da har jeg skrotet h90, men lurer på om jeg skal gå for Noctua NH-D14 eller h100i. Noctua NH-D14 er så jævlig svær og er redd det vil by på problemer for meg som er førstegangsbygger, selv om jeg vet det er akkurat samme prinsippet så klart. h100i er jeg sannelig ikke sikker på om passer i kabinettet mitt, for selv om det kun står 2x120mm på detaljer reklamerer corsair med "Have a PC case that supports a top-mounted 240mm radiator? Take your CPU cooling to a new level" forskjellen på h100i og noctua er 200kr, men jeg synes det ville vært ryddigere med h100i Selv om jeg ikke kommer til å lagre/slette mye fra SSD synes jeg 1000 sykluser var ganske lite.. Jeg får vel ta steget opp noen hundre kroner, isj, blir dyrt dette her. Jeg landet på dette minnet iom. da slipper jeg fraktkostnader og ting blir mer samlet. Tusen takk for gode innspill 240mm=2x120mm Corsair H100i kjører på 2 vifter på 120mm. Settes helst i toppen, ja. Så det går bra Noctua skal passe i kabinettet, og har god kjøleeffekt. Om du ikke skal overklokke all verden, er vel den et brukbart billigere alternativ. H100i vil være mer stillegående, da. Endret 17. juni 2013 av wassup Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Og dette er grunnen til at man spør før man bestemmer seg Okidoki, da har jeg skrotet h90, men lurer på om jeg skal gå for Noctua NH-D14 eller h100i. Hvis du ikke skal overklokke ville jeg tatt Noctua NH-D14, den er billigere enn h100i og kjøler godt på lav rpm. Hvis du velger h100i, så ville jeg byttet ut viftene med Noctua NF-F12 eller en annen mer stille vifte. Stock viftene fungerer greit nok, men bråker noe mer. Se på denne: http://www.tomshardware.com/reviews/h100i-elc240-seidon-240m-lq320,3380-12.html Har sett flere youtube-videoer om at h100i skal passe i R4, har ikke sjekket på akkurat det hovedkortet du skal ha, så du kan jo prøve å søke på det. Hvis du ser på denne: http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-770-gk104-review,3519-26.html Så gjør MSI sin modell av 770 det veldig skarpt. Lenke til kommentar
silkshade Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Takk for inspill, jeg sto lenge mellom acr midi r2 og define r4, men landet på r4 til slutt selv om den er litt dyrere og varmere. Jeg lette litt rundt og fant ikke noe som var billigere enn hundre kroner, jeg tror jeg kommer til å beholde gigabyte, men skal tenke på det. Og dette er grunnen til at man spør før man bestemmer seg Okidoki, da har jeg skrotet h90, men lurer på om jeg skal gå for Noctua NH-D14 eller h100i. Noctua NH-D14 er så jævlig svær og er redd det vil by på problemer for meg som er førstegangsbygger, selv om jeg vet det er akkurat samme prinsippet så klart. h100i er jeg sannelig ikke sikker på om passer i kabinettet mitt, for selv om det kun står 2x120mm på detaljer reklamerer corsair med "Have a PC case that supports a top-mounted 240mm radiator? Take your CPU cooling to a new level" forskjellen på h100i og noctua er 200kr, men jeg synes det ville vært ryddigere med h100i Selv om jeg ikke kommer til å lagre/slette mye fra SSD synes jeg 1000 sykluser var ganske lite.. Jeg får vel ta steget opp noen hundre kroner, isj, blir dyrt dette her. Jeg landet på dette minnet iom. da slipper jeg fraktkostnader og ting blir mer samlet. Tusen takk for gode innspill Jeg har et FD Define R3-kabinett og det er god plass til Noctua D14. Bare husk at du må ha low profile RAM-brikker for at kjøleren skal passe. D14 er blant de enkleste kjølerne jeg har montert, langt lettere montering enn f.eks H110i som jeg også har vært med på å montere. Monteringsanvisningen som følger med er svært god. Den kjøler også veldig bra. For øyeblikket har jeg en Core i5 2500K som kjører helt stabilt på 4.9GHz (1.35v) i lukket kasse (3 kabinettvifter) med Ultra-Low Noise adapterne som følger med Noctua-kjøleren. Hvor godt H100i passer i Define R4 vet jeg ikke, jeg vet bare at den ikke passer i mitt R3. Jeg er iallefall svært fornøyd med min Noctua D14. Det eneste du bør være påpasselig med om du bestemmer deg for denne kjøleren er at du legger på rett mengde av den medfølgende kjølepastaen. Ikke for mye, og ikke for lite. Angående SSD ville jeg helt klart gått for PRO-versjonen. Endret 17. juni 2013 av silkshade Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Da har jeg landet på følgende: Fractal Design Define R4 (Sort) Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256GB Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box MSI GeForce GTX 770 2GB Asus Z87-PRO Corsair HX750 v2 750W Corsair Hydro H100i Kingston hyperx 2x4gb 1600MHz Microsoft Windows 8 Nor (64-bit OEM) Et par ekstra billige fractal design silent vifter +veldig billig dvd writer. Jeg regner med det blir litt clocking så jeg går for H100i og satser på at den varer i flere år. Den skal passe i toppen ja Tusen takk for all hjelp alle sammen! Jeg har god tro på dette oppsettet Endret 17. juni 2013 av Dudeliduu Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Den kjøler også veldig bra. For øyeblikket har jeg en Core i5 2500K som kjører helt stabilt på 4.9GHz (1.35v) i lukket kasse (3 kabinettvifter) med Ultra-Low Noise adapterne som følger med Noctua-kjøleren. Hvor godt H100i passer i Define R4 vet jeg ikke, jeg vet bare at den ikke passer i mitt R3. Den skal visstnok passe fint i R4, jeg søkte litt rundt, og for sikkerhetsskyld fikk jeg også bekreftelse på "kjøler" delen av forumet. Utfra testen til Hardware så virket noctua utrolig bra ja... og hvem vet, mulig den ville fungert like bra. Allikevel så er det jo bare 200kr så jeg går heller spontant for h100i, hehe Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Den skal visstnok passe fint i R4, jeg søkte litt rundt, og for sikkerhetsskyld fikk jeg også bekreftelse på "kjøler" delen av forumet. Utfra testen til Hardware så virket noctua utrolig bra ja... og hvem vet, mulig den ville fungert like bra. Allikevel så er det jo bare 200kr så jeg går heller spontant for h100i, hehe Gi litt oppdateringer på hvordan riggen din funker da Jeg skal kjøpe stasjonær over sommeren, og det oppsettet ditt er nesten akkurat det samme som jeg skal kjøpe. Kjør litt tester i 3D mark og post her hvis du gidder Edit: Merk at MSI GTX 770 kortet som ble testet var av typen "lightning". Det finnes to på markedet. http://www.komplett.no/search?bn=10412&category=10412_Skjermkort&cnet=Grafikkprosessor++%C2%A7NVIDIA+GeForce+GTX+770&manufacturer=MSI&q=*%3A* Forskjellen er at lightning har en litt nyere kjøler, og litt høyere clock. Hva det har å si i spill vet jeg ikke. Endret 17. juni 2013 av JKDahl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Det dumme med Gigabyte kort er at du ikke får lov å overklokke det, da volten er låst. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 18. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2013 Gi litt oppdateringer på hvordan riggen din funker da Jeg skal kjøpe stasjonær over sommeren, og det oppsettet ditt er nesten akkurat det samme som jeg skal kjøpe. Kjør litt tester i 3D mark og post her hvis du gidder Edit: Merk at MSI GTX 770 kortet som ble testet var av typen "lightning". Det finnes to på markedet. http://www.komplett....rer=MSI&q=*%3A* Forskjellen er at lightning har en litt nyere kjøler, og litt høyere clock. Hva det har å si i spill vet jeg ikke. Den er grei, skal si ifra når den er satt opp. Leveringstiden for noen av delene er på hele 8-10 dager, så ikke forvent at det skjer med det første. Eneste forskjellen på lightning ser ut til at den har kjølemetoden twin frozr 4 mot den billigere versjonen sin twin frozr 3. fireren skal være flinkere til å fjerne støv blant annet, ellers ikke stort å skryte over. Med andre ord virkelig ikke verdt flere hundre kroner opp i pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå