AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Hei, Jeg er i en litt komplisert situasjon som jeg håper noen her kan kaste litt lys over. Problemstillingen dreier seg rundt utlendingslovens §41: "Oppholdstillatelse for samboere". Nærmere forklaring følger: Jeg er norsk statsborger og har vært det hele livet. Nå venter jeg og min utenlandske kjæreste barn sammen, og vi planlegger at hun skal flytte til Norge i juli i år, føde her og bo her lenge nok til at hun trenger oppholdstillatelse. Vi skal bo sammen og akter å fortsette samlivet. Barnet er forventet å komme på nyåret 2014. Vi har ikke levd i "et fast og etablert samboerforhold i minst to år". Litt om kjæresten min: Hun har USA-statsborgerskap (født og oppvokst i USA), en mastergrad fra et amerikansk universitet og et rent rulleblad. Jeg fikk den 30. januar 2013 innvilget separasjon fra en annen kvinne her i Norge, og har dermed etter norsk lov ikke mulighet til å søke om skilsmisse før 30. januar 2014. Ifølge utlendingsloven § 41: "Oppholdstillatelse for samboere": Oppholdstillatelse kan gis til en søker som ikke har levd i et fast og etablert samboerforhold med referansepersonen i minst to år, dersom partene venter barn sammen og akter å fortsette samlivet. Bestemmelsen i annet ledd annet punktum gjelder tilsvarende. Det er et vilkår for oppholdstillatelse etter denne paragrafen at begge parter er over 18 år og at ingen av dem er gift. Selv om en av partene er gift, kan det gis oppholdstillatelse hvis det har vært varige hindringer for å oppfylle dette vilkåret. Kongen kan fastsette nærmere regler i forskrift. Spørsmålet mitt blir da om min kjæreste kvalifiserer for oppholdstillatelse, og dersom ikke, om det er noe vi eventuelt kan gjøre for å bedre på situasjonen. Spesifikt ser det ut til at det står og faller på om det at jeg er under lovpålagt separasjonstid vil telle som en "varig hindring". Er det noen her som vet noe om dette, eller har erfaring fra lignende situasjoner? På forhånd takk for all hjelp! Kilde: http://www.regjering....html?id=585772 Anonym poster: 0ab06f946a5a954d2a351d59c980b660 Anonym poster: 0ab06f946a5a954d2a351d59c980b660 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Vilkåret "ingen av dem er gift" innebærer at ingen av dere kan være separert. I separasjonsperioden er man fortsatt rettslig sett gift. Det gjøres imidlertid unntak fra dette kravet dersom samboerne har barn sammen. Med "varig hindring" mener man en faktisk varig hindring. Å måtte vente ett år er ingen varig hindring, unntaket tar sikte på personer hvis hjemland ikke åpner for muligheten til skilsmisse, eller gjør det i praksis umulig å benytte seg av den, for å nevne noen eksempler. Se ellers utlendingsforskriften pgf 9-2 tredje ledd: Det kan gjøres unntak fra vilkåret i lovens § 41 fjerde ledd om at ingen av partene må være gift på vedtakstidspunktet, dersom partene har eller venter felles barn og det foreligger endelig vedtak om separasjon, jf. ekteskapsloven § 20. Dersom det foreligger separasjon fra utlandet, må den være anerkjent av fylkesmannen i henhold til lov 2. juni 1978 nr. 38 om anerkjennelse av utenlandske skilsmisser og separasjoner. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Hei krikkert, Tusen takk for informativt svar! Angående forskriften du siterer; vet du noe om hva det innebærer når det er ordlagt som Det kan gjøres unntak? Spesifikt om du har noen formening om omtrent hvor stor sjanse det er for at det i vårt tilfelle vil gjøres unntak, med den informasjonen som foreligger i førsteposten. Vet noen også om det er noe man kan gjøre på forhånd for å forberede seg på søknadsprosessen? Anonym poster: 0ab06f946a5a954d2a351d59c980b660 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 At det kan gjøres unntak innebærer at UDI er tillagt en skjønnsmessig myndighet til å gjøre unntak. Departementets kommentarer i lovforarbeidene legger opp til at det som regel skal gis, av hensyn til barnet, men unntak kan tenkes f.eks. der det er forhold ved den ene parten som gjør at man tror forholdet ikke er reelt. Søknadsprosessen handler i bunn og grunn om hvorvidt dere er kjærester og ønsker å etablere samboerskap - det handler om å etablere at dere kjenner hverandre, og at dere har det forholdet dere påstår å ha. Det vil bli stilt spørsmål til dere om den andre parten og om forholdet deres. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Tusen takk for god hjelp krikkert! Jeg skal prøve å huske å komme tilbake og poste mine erfaringer om hvordan det hele utviklet seg når det er over, slik at andre i samme situasjon kan dra nytte av det. Anonym poster: 0ab06f946a5a954d2a351d59c980b660 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå