Gå til innhold

Sigma-objektiv og Sony aXX-kamera

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig et Sony a57 (er for øvrig helt nybegynner) og er ute og jakter på et objektiv nummer 2, og tenkte da først og fremst på et vidvinkel-objektiv. De rimeligste jeg finner (brukt og nytt) står det Sigma på, nærmere bestemt Sigma 10-20mm f4-5,6 DC EX, men etter det jeg har lest meg til har det vært kompabilitetsproblemer for diverse Sigma-objektiver når de brukes med Sony STL-kamera:

http://www.dyxum.com/lenses/sigma_advisory.asp

Ser ut som om det er ett spesifikt problem for a65 og a77, som gjelder for objektivene nevnt i lista (som alle har HSM), og et annet problem for Sony a33 og a55, som ser ut til å gjelde generelt for alle Sigma-objektiver.

Det er jo ikke nevnt noen problemer for mitt kamera, a57, men det er vel gjerne fordi a57 ikke var ute på det tidspunktet lista ble laget (oktober 2011). Har googlet masse, men finner ingen som nevner spesielt problemer med dette objektivet og Sony a57 (bortsett fra kanskje stripping av tannhjul pga. kraftig fokusmotor, men dett er nå en annen sak).

Noen som vet noe om dette? Vil jeg få trøbbel om jeg handler et slikt objektiv som er for eksempel 5 år gammelt og som ikke er modifisert? (Er det overhodet "lurt" å kjøpe såpass gamle objektiv, eller er det grei skuring så lenge objektivet er helt og virker.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville testet det først i hvertfall. Jeg tror problemtstillingen også vil gjelde ditt kamera. Jeg kjøpte for en stund siden en Sigma 50 mm 1.4 og på denne hakket autofokusen på A99, mens den gikk helt fint på A850. Etter en FW oppdatering gikk den fint på begge.

Hvis du tester objektivet og det har dette autofokusproblemet vil du merke det umiddelbart.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville testet det først i hvertfall. Jeg tror problemtstillingen også vil gjelde ditt kamera. Jeg kjøpte for en stund siden en Sigma 50 mm 1.4 og på denne hakket autofokusen på A99, mens den gikk helt fint på A850. Etter en FW oppdatering gikk den fint på begge.

Hvis du tester objektivet og det har dette autofokusproblemet vil du merke det umiddelbart.

Hm, takk skal du ha for svar. Vil nok være vanskelig for meg å få testet først (ved kjøp av brukt i hvert fall, hadde et i kikkerten), da det er snakk om å sende i posten etc. FW-oppdatering innebærer vel å sende inn objektivet, og det tar vel tid og koster penger (hvis objektivet har noen år på baken). Kanskje man heller burde kikket på Tamrons 11-18mm i stedet da, det burde vel være safe i så måte i hvert fall.

Lenke til kommentar

Hm, takk skal du ha for svar. Vil nok være vanskelig for meg å få testet først (ved kjøp av brukt i hvert fall, hadde et i kikkerten), da det er snakk om å sende i posten etc. FW-oppdatering innebærer vel å sende inn objektivet, og det tar vel tid og koster penger (hvis objektivet har noen år på baken). Kanskje man heller burde kikket på Tamrons 11-18mm i stedet da, det burde vel være safe i så måte i hvert fall.

Kommer nok an på hvor gammelt objektivet er. Mitt var ikke så gammelt så det fikset de kostnadsfritt, men det tok overraskende lang tid. Du kan jo prøve å ringe Fotovideo dersom du har serienummer på objektivet. De hjalp ihvertfall meg selv om det ikke stammet fra dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...