Zimon Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Hei Familien min har felles feriested på en øy langs sørlandskysten, her feirer tanter/onkler/fettere/kusiner sommerferie og annet år etter år. Øya har 4 store hytter, 3 av dem ligger ganske tett i en klynge litt inn på øya og den 4de ligger nede ved sjøen. Per dags dato spleiser vi på ADSL fra Telenor via ett Linksys modem koblet opp på soverommet til mine foreldre (som har hytta som ligger i midten og nærmest den nede ved sjøen. Vi har deretter strukket Cat5 kabel fra modem og til det rom som har mest frisikt til hytta nede ved sjøen og der står det en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware. Denne er boostet signalstyrken på og vi har montert på andre antenner enn de stock antennene. Det er da ca 50m luftlinje + 2 trevegger hvor ene er tykk pga gammelt bygg mellom router og hytta ved sjøen. Det er også litt høydeforskjell mellom router og hytta ved sjøen, så det blir litt fjell som forhinder fri sikt om router ligger ved gulvet, så den pleier å stå i vinduet. Onkelen min som disponerer denne hytta nede ved sjøen har dårlig signalstyrke der. Han må ofte stelle seg i vinduet ved kjøkkenet for å koble seg til nettet, når han har fått det så kan han flytte laptopen til arbeidspulten og som regel er det da stabilt, men ikke alltid. Nå har han fått seg ipad også og den klarer han nesten aldri å få nettet. Jeg håper at noen har tips på billige repeatere som kan kjøpes og settes opp for å forlenge WiFi nettet. Vi klarer oss med G nett på hytta, så teknisk sett så trenger vi ikke å bytte routeren. ADSL'en er også bare på 12Mbit ca pga lang avstand til DSLAM, og det er lite internkopiering og internstreaming, så N nett er litt overkill. Men om det er en ny Router som har veldig god rekkevidde som kan erstatte WRT54GL'en så kan det være aktuelt. Men jo billigere jo bedre så lenge løsningen er stabil og gjør jobben sin. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Det sies at N har bedre rekkevidde enn G, så det kan jo være verdt å kjøpe (eller låne) en N-ruter for å prøve. Hvor mye har du forresten boostet signalstyrken? Rundt 150mW ser ut til å være det som fungerer best på WRT54GL. Booster du den til 251mW blir signalet bare forvrengt og tregere. Når det gjelder å booste signalstyrken så er det viktig å huske på at signalene på wifi går begge veier, og at det ikke hjelper mye om onkelen din kan motta sterke signaler, hvis ikke laptopen hannes kan sende like sterkt tilbake. Man må nesten ha mulighet til å booste i begge ender for at det skal være noe stor gevinst her, men alt hjelper på. Jeg vet ikke hvilke antenner du har, men det som vil hjelpe mest er nok en retningsantenne. Den vil fokusere signalet i en viss retning, samtidig som den også vil kunne motta bra fra samme retning og filtrere vekk støy som kommer fra andre retninger. Jeg bestilte noen billige Yagi-antenner fra ebay en gang som fungerte helt ok, og bør klare 50m helt greit, ihvertfall hvis du har mulighet til å montere den utendørs. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Takker for svar. Stemmer det med at signalet går begge veier, derfor vi vurderer repeater nå. Takker for info om 150mW tipset, det kan evt testes også. Husker ikke hva den er boostet som, kan evt finne ut av det neste gang fattern skal ned dit. Min kone og jeg skal ikke ned dit før 8juli, men kan fjernstyre fatterns PC når han skal ned som er før vi skal. Retningsantenne er nok ikke så aktuelt for den andre hytta er bak, og den tredje er ved siden av. Hytta som er problemet er sjøen som blir "foran". Da blir det evt antenner som klarer 360grader, men har en pri mot en retning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Ubiquiti unifi Jeg håper at noen har tips på billige repeatere som kan kjøpes og settes opp for å forlenge WiFi nettet. Sorry, men jeg misliker "billige" løsninger. Blir som regel problematisk. Bytt det du har med et UniFi nett. Flere UbuQuiti bokser vil finne hverandre og fungere som ett nett. Endret 16. juni 2013 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Ubiquiti unifi Sorry, men jeg misliker "billige" løsninger. Blir som regel problematisk. Bytt det du har med et UniFi nett. Flere UbuQuiti bokser vil finne hverandre og fungere som ett nett. Ikke vært borti UniFi nett via UbuQuiti før? Har du link til noen greie produktbeskrivelser? Og hvilken prisklasse snakker vi om her. En ting er om man har en repeater til 300-1000kr, men om dette er proft utstyr som hver boks ligger på 5-6tusen, så får jeg garantert ikke familien med på det! Edit - så ikke linken i posten din da den var over sitat'et fra meg. Takker! Endret 17. juni 2013 av Zimon Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Info/pris: http://www.dustinhome.no/product/5010586938/ubiquiti-unifi-802-11n-poe-ap/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=1339 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå