Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie eksamen, huske stoffet?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har historie muntlig eksamen i morgen og lurte på om noen kunne gi noen råd om hvordan man husker stoffet. Har hørt flere ganger, stikkord, stikkord, stikkord, men jeg skjønner ikke hvordan man skal lage stikkord. Har så dårlig hukommelse at at jeg ikke bare kan sette opp en setning og lese mye utifra det. HJELP!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkordene dine må være personlige. Ingen andre trenger å forstå dem, men det er viktig at du gjør det. Jeg hadde muntlig eksamen i historie i fjor og da skrev jeg først en tekst som svarte på oppgaven og delte den opp i hensiktsmessige avsnitt som handlet om hvert sin del av temaet. Deretter begynte å skrive stikkord på en enkel post-it-lapp. Jeg leste hvert enkelt avsnitt og hver enkelt setning i avsnittene. Så tenkte jeg "hva kan jeg skrive for å huske å si den informasjonen?" så skrev jeg ett eller to ord eller en forkortelse eller liknende. Så gjentok jeg det for hver enkelt setning og hvert enkelt avsnitt. Alt det fikk jeg plass til på en post-it-lapp. Etterpå leste jeg teksten sammen med stikkordene og øvde meg på å framføre. Hvis jeg var usikker på hva et stikkord skulle minne meg på, sjekket jeg teksten. Dette gjorde jeg om og om igjen til hele teksten satt klistret nesten ordrett til hodet ved hjelp av stikkordene.

 

Det er også lov til å skrive tall eller tegne eller liknende. Det viktige er at du skriver eller tegner noe som gir mening for deg, noe du kan forbinde med et tema eller en setning. Og det fungerer mye bedre å ha med seg noen stikkord enn et manus på flere ark, for da blir ikke framføringen så monoton og unaturlig.

 

Et annet tips til muntlig eksamen er at du svarer så utfyllende du kan på spørsmålene uten å stresse. Fortell alle detaljene du kommer på og snakk i et normalt tempo og med et normalt tonefall. Læreren din vil antakelig hjelpe deg med dette ved å stille vage spørsmål som kan bety flere ting. Jeg ble for eksempel spurt om hvordan Napoleon mistet makten sin og da var det mye rom for å fortelle hvordan det sto til med Frankrike og alle de andre landene i Europa, hvilke slag som var viktige, årstall, fiender, Karl Johan og Sverige, hvor mange soldater Napoleon hadde og hva som skjedde med ham etterpå. Jeg brukte vel 5 - 10 minutter bare på det spørsmålet. Jeg tenkte at jeg ville svare så mye som mulig på de spørsmålene jeg kunne mye om, for eksamenen skal bare vare i 30 minutter, og da blir det mindre tid til å stille andre, vanskeligere spørsmål. Det fungerte veldig fint for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør du meg? Jeg antar at det ikke er viktig å huske presise datoer så lenge man vet omtrent hvilket tiår man er i, ved mindre det er en veldig viktig hendelse. Jeg tror for eksempel at sensoren forventer at eksaminanten vet hvilken dato Kristian Fredrik ble valgt til konge eller når Blücher ble senket i Oslofjorden.

Lenke til kommentar

Det var vel mest rettet mot trådstarter som skal ha eksamen i morgen. Hva læreren legger vekt på i undervisningen vil formodentlig gjenspeiles i spørsmålene under eksamen (det ville være synd om elevene lærer noe helt annet enn det de har bruk for på eksamen). Jeg drister meg til å si at det er lettere å huske «hva» når spørsmålet er «hvorfor» istedenfor «når»; og det vil igjen påvirke hvordan eleven forbereder seg til eksamen.

 

Og så dør jeg littegrann på innsiden når jeg hører om lærere som ennå legger mer vekt på pugging av årstall og isolerte hendelser enn det å lære seg å identifisere årsakssammenhenger. Jeg vil tro mange detaljer og rene faktaopplysninger ramler ut av hodet så snart man er ferdig, men har man lært seg en tenkemåte så sitter det i hodet mye lenger. Årstall kan være relevant å huske for enkelte ting, men det burde ikke være et mål i seg selv.

 

Så alt etter hva slags lærer trådstarter har, så kan det hende det er lurere å prioritere en god oversikt over hendelsesforløp og årsakssammenhenger. Og det kan jo være gledelig dersom trådstarter har vanskelig for å huske slike detaljer.

 

Uansett: Skal man lage stikkord kan jo overskriftene (både små og store) i historieboka kanskje være til hjelp.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) det hjalp, vi har fått noen spesielle ting vi skal lese på som vi kan få spørsmål om, heldigvis :) jeg fikk 1. Verdenskrig, kommunismen og fascismen, den økonomiske verdenskrise og Norge i mellomkrigstiden. Det er jo ganske store tema, i vertfall 1. Verdenskrig så jeg kan jo få masse rart innenfor det. Men tenker nok at jeg blir spurt om årsaker og forskjellige hendelser innen for dette!

Lenke til kommentar

Regner med at du har eksamen i ettermiddag da vi her på vår skole har muntlig på ettermidagene, så jeg svarer nå.

 

Så lenge du husker hvorfor det ble eks. 1 verdenskrig, hvordan ble den avluttet å de største hendelsene inni er du godt på vei.

Og ikke minst bruk historiske utrykk. Hjelper masse.

Eller så er ikke ekstakt årstall viktig, bare tiår. "greit å kunne når første verdenskrig begynte".

Ellers så snakk så masse som mulig om det du kan. Det setter sensorene pris på.

Om de ikke husker, spør de masse.

Pust rolig og lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...