Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått i oppgave å utvikle en normalisert datamodell ut i fra denne tekstbeskrivelsen. Jeg skal ikke utvikle en database, men en normalisert datamodell.

Oppgaven er som følger:

"Du har blitt ansatt hos selskapet steam. Steam er et nettsamfunn som tilbyr et program til sine brukere som blant annet gjør det mulig å kjøpe PC-spill og spille online sammen med andre brukere. Spillene som kjøpes lastes ned direkte på maskinen og installeres. For å kunne spille et spill man har kjøpt må man være pålogget sin konto på Steam. Informasjonen om hvilke brukere som har kjøpt hvilke spill skal ligge i en database på servere som Steam eier. Du skal være med på å utvikle en forenklet utave av denne databasen.

Steam trenger et system over hvilke brukere som har kjøpt hvilke spill, slik at brukeren vil kunne laste ned spill de har kjøpt på ny maskin, og maskiner de eier. Spillene er tilknyttet brukeren, og ikke maskinen. For hver bruker ønskes det å lagres et brukernavn, kontaktinformasjon, og betalingsmåte(paypal, visa, mastercard). Om spillene ønskes det å lagres sjanger, utgivelsesdato og pris. Forenklet kan vi si at et spill tilhører bare en sjanger. Når brukeren kjøper et spill via Steram får brukeren en lisen til spillet som varer i 5 år. Når disse 5 årene er gått må brukeren kjøpe spillet på nytt om han/hun ikke da allerede skulle ha blitt lei."

Jeg klarer ikke helt å løse denne oppgaven men ser for meg at entitetene vil være bruker, spill og Steam. Jeg er som sagt ikke sikker. Kom gjerne med løsningsforslag med entitetene, attributtene, primær- og sekundernøkkel(fremmednøkkel) og evt relasjoner.

På forhånd, takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Entiteter: bruker, spill, bruker_eier_spill, (bryter opp n:n spill-bruker), sjanger.

På bruker_eier_spill må det lagres en kjøpsdato.

Hva tenker du skal inn i 'steam' entiteten?

Hvilke attributter tenker du å ha med i de entitetene? Sånn som jeg tenkte det ville jeg hatt tre entiteter bruker, steam og spill(nå har jeg ikke særlig mye peiling på dette og er derfor jeg spør om løsningsforslag).

Bruker: Brukernavn(som primærnøkkel), Fornavn, Etternavn, Tlfnr og betalingsmåte.

Spill: Sjanger, utgivelsesdato, pris, spillnr(primærnøkkel) og lisens.

Steam: Brukernavn*(fremmednøkkel) spiller*(fremmednøkkel) og nedlastninger.

Endret av It-mannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...