Gå til innhold

Hvordan åpne Sparekonto/plasseringskonto?

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 å vill gjerne åpne sparekontoen min som jeg har 60k på. Trenger pengene til lappen, å til å flytte ut. Men hvordan gjør jeg dette? Kontoen er sperret til jeg ble 18. Men i følge banken var den fortsatt sperret, å kunne bare åpnes viss mora mi ringte å sa den skulle åpnes. Det gjorde hun, men neida, ho måtte sende skriftlig melding på epost. Det gjorde ho også.

Men tror dere den ble åpnet? Nei.

Så spørsmålet mitt er hvordan i F skal jeg/vi få åpnet den? Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt avhengig av hvem som står som eier av kontoen. Det er tydelig at det nå kun er din mor og evt far som disponerer kontoen.

Det som er mest vanlig er at barnet selv står som eier, men ikke disponent, frem til det fyller 18 og får da automatisk, eller ved kontakt med banken, disponere kontoen. Det er også mulig at denne kontoen faktisk er din mor sin, men at pengene er "dine", og at intensjonen er at du skal kunne disponere den ved fylte 18 år. Da skjer følgelig ingenting automatisk.

Det er vanskelig å si noe om hva som har skjedd siden jeg ikke vet noe om hvilken bank det er snakk om eller hvordan eier- og disponentforholdet er lagt opp. Men du må nok gå i banken. Dersom du ikke er kunde i banken fra før, må du ha med deg gyldig legitimasjon med bilde, for å opprette et kundeforhold, for å kunne få tilgang til kontoen.

Jeg er litt usikker på hva du mener med sperret, men i svaret mitt over antar jeg at du mener at du ikke disponerer kontoen.

Kort sagt: ta med din mor i banken og snakk med dem. Husk leg.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Kan hende banken trenger en eller to virkedager hvis moren din har sendt har sendt denne e-posten i helgen. Hvis det ikke er tilfellet ville jeg møtt opp på banken med moren din. Da får dere ordnet det med en gang.

Endret av M.K.E.A.
Lenke til kommentar

Men i følge banken var den fortsatt sperret, å kunne bare åpnes viss mora mi ringte å sa den skulle åpnes.

Det er bare svada fra banken. Du er 18. Dette er derfor dine penger, moren din er i høyden disponent. Men det er ikke sikkert de kan åpne kontoer per telefon. Det har litt med rutiner å gjøre.

Ta med deg legitimasjon i banken og si at du skal være eneste disponent. Det kan være det ligger en sperre på kontoen , og den må oppheves. Det kan kanskje ta et døgn eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg står som eier av kontoen. Det er sparebanken btw. Jeg har nettbank å alt. Så forstår ikke helt problemet. Et annet problem er jo at banken stenger klokken 3, så det er litt vansklig at både min mor jeg har fri å tid til å reise i banken.

Mora mi sperret kontoen min til jeg var 18 rett etter konfen, pga at vi begge ble enige om det. Jeg var i banken for en stund siden å ordnet nettbank og visa. Da så ho som jeg snakket med at det ikke skulle vere noe problem å opne kontoen. Moren min skulle bare ringe å si fra.

Alltid hatt problem med den banken der...

Lenke til kommentar

Når var det dere sendt e-post til banken? hvis det var fredag eller lørdag ville jeg gitt dem mandag til å ordne det.

Kan jo kanskje ordne en fullmakt fra moren din og dra ned til banken du så slipper hun å være med. Ettersom du er kontoeier og over 18 år er det mer en nok. Egentlig trenger du vel ikke den fullmakten engang.

Alltid hatt problem med den banken der...

Bytt bank! :w00t:

Lenke til kommentar

Når var det dere sendt e-post til banken? hvis det var fredag eller lørdag ville jeg gitt dem mandag til å ordne det.

Kan jo kanskje ordne en fullmakt fra moren din og dra ned til banken du så slipper hun å være med. Ettersom du er kontoeier og over 18 år er det mer en nok. Egentlig trenger du vel ikke den fullmakten engang.

Bytt bank! :w00t:

Jeg var jo i banken etter jeg var 18 å spørte om de kunne åpne den!! Men neida, det ble litt vanskelig.

Jeg tror det var onsdag eller torsdag. Men nå skal mora mi i banken på tirsdag, sida ho skulle forbi likevell, så da håper jeg innderlig det ordner seg! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...