Gå til innhold

[Løst] Gaming/Kontor-datamaskin for max, rundt 5000.-

Gjest Slettet-hIrR5ccz

Anbefalte innlegg

Edit 1:

Du har for øvrig valgt et skjermkort med 1 GB, mens jeg har valgt et med 2 GB.

Edit 2:

Velger du rett skjermkort, øker "din" pris med kr 201. Prisforskjellen blir da kr 177. Så om du misforstod meg, så er prisforskjellen fortsatt relativt ubetydelig. Når du hevder at ditt kabinett er så mye bedre, så kan jeg nevne at kabinettet jeg har valgt, har USB 3.0 i frontpanelet. Det har også vifte i front, som gir en god luftgjennomstrømning i hele kabinettet. Det er mindre, med de fordeler og ulemper det medfører. Begge kabinettene er greie "budsjett" valg. Her vil jeg påstå at mye handler om smak og behag.

Stemmer, det har du rett i. ;) Bra du sa det. Blir fort litt krøll når man gjør dette midt på natten!

Akkurat dette skjermkortet koster det samme hos Deal. :)

Jeg la til et PowerColor Radeon HD 7850 i listen, med 2 GB minne.

Kabinett ja, Merc Alpha har ikke USB 3.0, men 4 stk. USB 2.0 og lydkontakt. Det har også vifte, så ingen forskjeller der. Prisforskjellen er riktig nok bare 32 kr.

Begge kabinettene har jo selvsagt styrker og svakheter, så det er trådstarter som må ta dette valget.

Når man skal bygge maskin med prosessoren som er valgt (relativt dyr) så blir det mindre penger til andre ting. LGA 1150-hovedkortene er heller ikke like billige som LGA 1155-kortene.

EDIT: DustinHome-listen mangler fortsatt SSD, det gjør ikke den andre. Dvs. du får mye mer for pengene, skjermkortet er også tilsvarende likt.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uansett så synes jeg at det bør gjøres rom for en SSD. Forskjellen er natt og dag! En billig maskin som dette hadde følt mye raskere ut med SSD enn en PC til 50 k uten SSD, altså mtp. alt ifra skriveprogrammer, nettsurfing osv. Skal du gjøre flere ting samtidig så merker du det enda mer (multitasking og responstid er HDD-ens største svakhet).

SSD er vel og bra, men det gir ikke flere FPS eller høyere kvalitet i spill. Når det gjelder Radeon HD 7850, så er det mer en "litt kraftigere" enn Radeon HD 7700.

Syntetisk sammenligning http://www.hwcompare.com/12033/radeon-hd-7770-vs-radeon-hd-7850/

Test http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/luke-hill/mid-range-amd-graphics-card-round-up-his-7770-his-7850-sapphire-7850/

Lenke til kommentar

I denne sammenheng kan det nevnes at det er taktisk lurt å kjøpe med et antistatisk håndleddsbånd, slik at leverandør vanskelig kan hevde at feilen skyldes deg under montering. Jeg vil også tro at det er enklere for et firma å akseptere retur når du har handlet alle varer hos dem.

Antistatbånd koster tross alt kun rundt en 50-lapp i de fleste nettbutikker http://www.dustinhome.no/product/5007610029/antistatband-handledd-1-5m-krokodilleklemme/

Anti-statisk armbånd er greit å ha for å være sikker, men strengt tatt ikke nødvendig. Du kan fortsatt jorde kabinettet og lade deg ut med å ta i/holde i metallet. Det gjør egentlig samme nytten.

Men hvis trådstarter er villig til å betale for det så er det bare til å bestille det. Har anti-statiske armbånd selv, men har ikke brukt det på mange år.

Jo dette stemmer "vel" ganske så bra. Det er ikke noe jeg finner på. Bare søk.

Det gjelder bla cpu-hovedkort, hovedkort-grafikkort, hovedkort-psu, hovedkort-minne.

Fint du kan avfeie det jeg forteller med å si det er kjøpers ansvar å finne ut feilaktig komponent.

Men hva er det i eksempelet over da, selv ikke du og meg er i stand imå finne ut av om psu drepte hovedkortet, eller vise versa. Eller for noen uker siden var det en som hadde et titan skjermkort som viste seg å drepe hovedkort(ikke omvendt som man skulle tro).

Her snakker jeg om vanskelige feil , og fordel med handel fra samme butikk de tingene som berøres av hverandre. Og butikkene er faktisk hjlepsomme. Bare søk.

Sorry, men jeg ser ikke problematikken i å handle fra flere nettbutikker. Jeg kan dog, se fordelen i å ha en butikk å forholde seg til. Men det blir fortsatt samme problematikk når du eventuelt sender inn en feilfri vare. Kanskje må du betale for porto?

Jo, går fint an å finne ut hva som drepte hovedkort, eller ikke. Trådstarter har også litt maskinvare fra før han kan teste med. Dessuten har strømforsyningen beskyttelseskretser, så slike tilfeller usannsynlige. :)

Jeg vet at nettbutikker kan være hjelpsomme, trenger ikke å søke på det. Jeg tror deg. :p

SSD er vel og bra, men det gir ikke flere FPS eller høyere kvalitet i spill. Når det gjelder Radeon HD 7850, så er det mer en "litt kraftigere" enn Radeon HD 7700.

Syntetisk sammenligning http://www.hwcompare.com/12033/radeon-hd-7770-vs-radeon-hd-7850/

Test http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/luke-hill/mid-range-amd-graphics-card-round-up-his-7770-his-7850-sapphire-7850/

Okei, men en SSD er også mye mer enn "vel og bra" (see what I did there?). ;)

Alt er relativt, forskjellen fra HDD til SSD er mye større enn 7770 til 7850 og forskjellen fra dette prissjiktet til toppkortene er mye større. Det at jeg brukte ordet "litt" var ikke fordi jeg mente det var liten forskjell mellom dem. Kan endre det siden det var så viktig. :p Skal oppdatere innlegget uansett.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Kabinett ja, Merc Alpha har ikke USB 3.0, men 4 stk. USB 2.0 og lydkontakt. Det har også vifte, så ingen forskjeller der. Prisforskjellen er riktig nok bare 32 kr.

Begge kabinettene har jo selvsagt styrker og svakheter, så det er trådstarter som må ta dette valget.

Alt i alt så har TS fått mange gode tips, slik at han selv kan velge og vrake.

Merc Alpha har noen svake punkter, og mange sterke. Det er mye bedre å bygge i, men dette gjør man vel ikke så ofte. Det har gode løsninger for å bygge ryddig, og det har plass til mange interne disker. De svake punktene er mangel på USB 3.0, ikke støvfilter foran viften og ikke støtte for vifte i frontpanelet (selv om det har vifte). Alt dette har Core 1000. Til gjengjeld har det mindre plass til interne disker, mangler mulighet for "kabelstrekk" bak hovedkort og er generelt trangere å bygge i. Core 1000 har i likhet med Merc Alpha også lyd inn/ut i frontpanelet. Frontpanelet er vel og merke plassert på siden av Core 1000, noe enkelte kan mene er en svakhet.

Edit:

Skriveleif

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Alt i alt så har TS fått mange gode tips, slik at han selv kan velge og vrake.

Merc Alpha har noen svake punkter, og mange sterke. Det er mye bedre å bygge i, men dette gjør man vel ikke så ofte. Det har gode løsninger for å bygge ryddig, og det har plass til mange interne disker. De svake punktene er mangel på USB 3.0, ikke støvfilter foran viften og ikke støtte for vifte i frontpanelet (selv om det har vifte). Alt dette har Core 1000. Til gjengjeld har det mindre plass til interne disker, mangler mulighet for "kabelstrekk" bak hovedkort og er generelt trangere å bygge i. Core 1000 har i likhet med Merc Alpha også lyd inn/ut i frontpanelet. Frontpanelet er vel og merke er plasert på siden av Core 1000, noe enkelte kan mene er en svakhet.

Sant det, diskusjon er bare bra det. ;)

Synes du oppsumerer kabinettene godt, så føler ikke behov for å ytterlige kommentarer dette.

For min del hadde jeg aldri vurdert noen av kabinettene, uansett om det var snakk om en tokjerneprosessor. Men jeg har også høyere krav enn de fleste.

Det trådstarter skulle hatt var en kraftig APU med brukbar CPU/GPU, men dette er ikke å finne... De er altfor svake. En annen ting som er mulig er å ofre litt prosessorkraft (AMD) for å spare penger, og kanskje oppgradere andre komponenter. Det er en mulighet, men ikke en god en hvis du spør meg. Alt kommer an på trådstarters behov. Det å bygge PC til 5 k og lavere betyr mange kompremisser, og nøye valg. Prosessoren er allerede den billigeste i Haswell-stallen.

EDIT: Håper TS liker å lese... :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hIrR5ccz

Takk for fantastiske gode tips!

Men vel og merke for dere som er så greie å bygger eksempler på datamaskin, er at det er snakk om en pris på rundt5000.-. Jeg blør ikke om det kommer noen hundre kr opp i pris.

Når det gjelder det med forhandlere, har det vært best for meg å forhandle hos én enkelt. Men selvsagt, hvis det byr på en mye bedre pris, kjøper jeg komponenter fra flere.

Antistatisk håndleddsbånd er allerede i hus, så trenger ikke å tenke på det.

Jeg har senere tenkt å lage en liste til hvert komponent hvor jeg oppgir kravene og maks pris jeg strekker meg til, slik at dere vet hva som er viktig at jeg får med. Forvent listen til kl 15:30, jeg må først på skolen. ;)

Lenke til kommentar

Anti-statisk armbånd er greit å ha for å være sikker, men strengt tatt ikke nødvendig. Du kan fortsatt jorde kabinettet og lade deg ut med å ta i/holde i metallet. Det gjør egentlig samme nytten.

Jeg skrev at det er taktisk lurt å kjøpe med et antistatisk håndleddsbånd, slik at leverandør vanskelig kan hevde at feilen skyldes deg under montering. Jeg har selv aldri brukt antistatbånd. Poenget var at du kan henvise til din ordre og hevde at du har montert i henhold til "skoleboken" ved en eventuell retur.

Okei, men en SSD er også mye mer enn "vel og bra" (see what I did there?). ;)

Alt er relativt, forskjellen fra HDD til SSD er mye større enn 7770 til 7850 og forskjellen fra dette prissjiktet til toppkortene er mye større.

Jeg skrev, fordi jeg forholdt meg til TS budsjett:

"Dropp SSD til fordel for et bedre skjermkort. Eventuelt dropp HDD og klar deg med 120 GB SSD. HDD/SSD kan du alltid supplementere med senere."

SSD gir ikke bedre FPS i spill, ei heller høyere kvalitet.

Alt er relativt, forskjellen fra 7770 til 7850 er mye større enn HDD til SSD i spill (see what I did there?).

Vektlegger du kontorbruk er GPU uvesentlig i forhold til SSD.

Kan man få begge deler, er dette selvfølgelig det beste. Men for mange av oss er det lommeboken som bestemmer.

Lenke til kommentar

Takk for fantastiske gode tips!

Men vel og merke for dere som er så greie å bygger eksempler på datamaskin, er at det er snakk om en pris på rundt5000.-. Jeg blør ikke om det kommer noen hundre kr opp i pris.

Når det gjelder det med forhandlere, har det vært best for meg å forhandle hos én enkelt. Men selvsagt, hvis det byr på en mye bedre pris, kjøper jeg komponenter fra flere.

Bare hyggelig. ;)

Skal du handle fra en forhandler så tør jeg å påstå at det sikkert blir billigest hos Deal.no. :) At du helst fortrekker en ordre er greit det.

Jeg skrev at det er taktisk lurt å kjøpe med et antistatisk håndleddsbånd, slik at leverandør vanskelig kan hevde at feilen skyldes deg under montering. Jeg har selv aldri brukt antistatbånd. Poenget var at du kan henvise til din ordre og hevde at du har montert i henhold til "skoleboken" ved en eventuell retur.

Jeg skrev, fordi jeg forholdt meg til TS budsjett:

"Dropp SSD til fordel for et bedre skjermkort. Eventuelt dropp HDD og klar deg med 120 GB SSD. HDD/SSD kan du alltid supplementere med senere."

SSD gir ikke bedre FPS i spill, ei heller høyere kvalitet.

Alt er relativt, forskjellen fra 7770 til 7850 er mye større enn HDD til SSD i spill (see what I did there?).

Vektlegger du kontorbruk er GPU uvesentlig i forhold til SSD.

Kan man få begge deler, er dette selvfølgelig det beste. Men for mange av oss er det lommeboken som bestemmer.

Jepp, og så skrev jeg mitt perspektiv på det, ikke vondt ment. ;) Angående nettbutikken, så kan du si at du allerede har det fra før (noe TS faktisk har), de kan ikke si noe på dette.

Dette er jeg også klar over.

Det jeg mente var at du påpekte bruken av ordet "litt bedre" som ikke nødvendigvis måtte bety "lite", nettopp fordi det er avhengig av den gitte, relative differansen.

Min mening er at SSD er et "must" hvis man ikke bare spiller, du merker dette så sinnsykt. Bare det å åpne en mappe blir meget festlig (spoiler alert: den åpnes øyeblikkelig). Jeg synes ikke SSD er noe å velge bort uansett hvor dyr eller billig PC-en er, med mindre det er spesielle behov som tilsier at SSD ikke får vist hva den er god for (f.eks. hvis brukeren bare spiller og ikke gjør noe annet).

Er også noen viktige punkter å få med under installasjon og konfigurasjon, men dette tar jeg heller når maskinvareoppsettet er bestemt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hIrR5ccz

Her er listen:

GPU:

• Støtte 2 eller flere skjermer.

• Helst et Radeonkort.

• Takler dagens spill og et par av de fremtidige. (Snakker ikke om massiv grafikk med alt på ultra, men å takle spill på 1600x1200 oppløsning på minimum 30fps).

CPU:

• Helst AMD, men overbevis meg nok, så tar jeg Intel.

• Bør jo selvfølgelig passe i HK som da må ha AMD-sokler.

• En 4/6 kjerner er nok.

HK:

• Vært godt med to PCIe slots.

• Hadde også vært glad om det var innebygged lyd.

• USB 3.0 slots er viktig for meg.

PSU:

• Bør være 500W eller mer, sånn at jeg slipper å kjøpe ny med én gang.

Kabinett:

• Bør være god til å bygge i.

• Har ikke noe problem med å oppgradere komponenter i framtiden.

• Leverer god kjøling.

• Et par USB 3.0 slots.

• God til å skjule kabler.

RAM:

• Trenger ikke noe mere enn 8GB.

HDD: (Skal uansett kjøpe HDD, det blir lettere å selge nåværende datamaskin hvis den har minst én HDD i seg.)

• 1TB.

SSD: (Usikker om jeg skal kjøpe. Er ikke helt overbevist enda)

• 120GB.

Mye av dette stemmer med Mr. Stian sin gode og velordnede liste untatt at det er Intel-prosessor (som jeg ikke vet helt om jeg bør satse på) og at det ikke er USB 3.0 i kabinettet. Men skjermkortet du kom med mener jeg at jeg allerede har bestemt meg for, i forhold til både pris og ytelse.

Endret av Slettet-hIrR5ccz
Lenke til kommentar

Hvis budsjett ikke er så viktig lengre, ville jeg ha oppgradert kabinettet til FRACTAL DESIGN DEFINE R4 http://www.dustinhom...efine-r4-black/

Oppgrader HK til ATX http://www.dustinhom...b85-s-1150-atx/

Oppgrader PSU til http://www.dustinhom...-3-modular-psu/

Edit:

Husk at du kan oppgradere til z87 chipset og K-versjon CPU for ca kr 600. Da får du mulighet for overklokking.

Har du råd, så kjøp SSD med det samme.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...