Gå til innhold

Søke Jobb uten erfaring

Anbefalte innlegg

Det er så og si umulig å få seg jobb uten erfaring. Har søkt jobb overalt (i 9 måneder. Er 18) fra matbutikker til resturanter hvor jobbanonsen sier:

Erfaring er en fordel, men ingen betingelse.

Så jeg søker for stillingen og får denne meldingen:

Takk for din søknad til stillingen som Butikkmedarbeider deltid.

Etter gjennomgang av din søknad, erfaringer og egenskaper, har vi dessverre ikke funnet deg aktuell for den videre prosess.

Vi benytter anledningen til å takke for interessen, og ønsker deg all lykke til videre i din karriere!

Jeg venter 1 månedede og finner fortsatt den samme annonsen liggenede.

Jeg skjønner ikke hva som er problemet, hvis det står at erfaring er en fordel,ingen betingelse bør det jo være lettere å få jobben, jeg skjønner at det er flere søkere, men når annonsen står der etter 1 måned så begynner jeg og lure;

Kommer man ingen vei om man ikke har erfaring? Men for å få erfaring må jeg jo først få en jobb. Får jeg ingen jobb får jeg ikke erfaring så hva er problemet? Det er jo baklengs logikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan ringe og/eller møte opp og snakke med de som ansetter. En søknad kan også fort falle vekk i første sortering hvis det kun står "klisjeer" og selvfølgeligheter. Du kan jo poste søknaden din her hvis du vil ha konstruktiv kritikk.

Edit: Det er også viktig at du spisser søknaden din mot den spesifikke jobben. Generelle søknader går veldig fort i Nei-bunken.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Ta en telefon eller møte opp hos arbeidsgiver som har jobbsøknader ute. Det viktigeste med en samtale med fremtidig arbeidsgiver er å fortelle om hva du kan og hva du er flink til.

Det værste er å fortelle om hva du ikke kan, hva du ikke er så flink til osv. Da framstår du som negativ og evneveik.

Bruk nettverket ditt. Selv i 2013 er "Vennskap og kjennskap" svært utbredt.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jobb Søknad

Jeg er en gutt på 18 år som leter etter litt arbeidserfaring ettersom dette vil bli (om jeg vil være aktuell for stillingen) min første jobb. Jeg fant stillingen deres på nettsiden deres og håper at jeg vil bli aktuell for ansettelse.

Min motivasjon til å søke er å glede arbeidsgiver med en produktiv ansatt og kunne bidra til samfunnet ved å være en god samfunnsborger. En annen grunn til at jeg blir motivert for å jobbe hos dere er (som nevnt tidligere) min lengsel etter arbeidserfaring som vil hjelpe meg videre i livet.

Jeg kan bidrag med god arbeidskraft og punktlighet. Jeg er veldig blid og meget hyggelig noe som vil hjelpe med kommunikasjonen mellom meg og kunde. Jeg er meget presis noe som ikke vil skape konflikt mellom mitt fravær fra arbeid når min arbeidstid har startet. Jeg er aktuell fullt igjennom ukedagene men i helgene vil jeg nok være på mitt mest aktuelle.

Jeg håper jeg vil bli aktuell for stillingen deres ettersom dere vil være til stor hjelp for meg og min framtid.

Slik er den skrevet. Og har møtt opp hos arbeidsgiver mange ganger og har ringt ned osv også

Lenke til kommentar

I følge NAV så er det max 15% av stillingene som blir lyst ut. Ta med deg CV og gå rundt på butikker og spør om å få snakke med daglig leder. Da får du i det minste vist at du har en egenskap som de fleste arbeidsgivere ser etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Arne. Både setningsflyt og rettskriving kan forbedres.

Du trenger ikke lønnet arbeid for å få erfaring. Det kan være lettere å ta del i en form for frivillig organisasjonsarbeid, for eksempel. Du kan så klart ikke være kravstor og forvente å få mye igjen for frivillig arbeid, men på lengre sikt kan det hjelpe deg å få lønnet arbeid. Eller kanskje du har andre egenskaper som kan være nyttige i en jobb. Hvis du har hugget mye ved, klippet mye gress eller måkt snø, så kan det være verd å nevne hvis de erfaringene har lært deg noe som helst, om det så bare er å være disiplinert.

Lenke til kommentar

Sjølv om arbeidsgiver seier at det ikkje er nødvendig med erfaring så betyr ikkje det at dei helst vil ha personer utan arbeidserfaring. Får dei gode søkere med relevant erfaring så er det sjølvsagt dei som får tilbud om jobben fyrst.

Det beste vil være at du tar deg ei runde og besøker aktuelle arbeidsplasser for å høyre om dei har behov for nokon i ei deltidsstilling, dette er ofte ein mykje enklare måte å skaffe seg jobb på enn å sende inn søknad på utlyste stillingar.

I tillegg så vil eg spørre om du virkelig ikkje har noke erfaring i det heile tatt? Sjølv om du søker på den fyrste skikkelige jobben så betyr ikkje det nødvendigvis at du ikkje har erfaring som du kan vise til. I utganspunktet så kan du bruke nesten kva som helst som erfaring, for arbeidsgiver så er det viktigaste at du viser at du er pliktoppfyllande og er til å stole på. Har du klippt plenen for bestemora di nokon gong? Har du ein hobby? Driver du med organisert idrett eller klubb? Kanskje du var tillittsmann i klassa? Du hadde vell utplassering i ei bedrift på ungdomskulen?

Alle starter på bar bakke, og sjølv om erfaringa du har ikkje er stor eller kanskje relevant så er det i alle fall noke.

Har du eller planlegger du å ta lappen? Med førerkort så åpner det seg mange fleire muligheiter.

Og eit siste tips; som ung mann så kan du score stort på å velge utradisjonelt. Kanskje du skal søke deltidsjobb i ein barnehage? Mange barnehager skriker etter mannlige ansatte. Tilsvarande er det også i andre typiske kvinneryrker, særlig innanfor helse og omsorgssektoren.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å bruke minst like mye tid på å utforske muligheter i nettverket ditt som å søke på Finn. Jeg har selv brukt utallige timer på å sende søknader i hytt og vær og kommet på intervju på kanskje 1/20, men aldri lenger. Gjennom et personlig nettverk derimot kan man få jobber nærmest plassert i fanget helt uten noen form for innsats, og det er den måten jeg har fått alle mine jobber på. Har man et ubrukelig nettverk er det selvfølgelig urettferdig, men det er dessverre slik det ser ut til å fungere. Når man kommer på et høyere nivå (dvs. ikke butikkjobber) er det ofte at selve utlysningene ikke er reelle engang, men bare en pro forma-utlysningsprosess for å ansette en forhåndsbestemt person.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Ofte har ikke søknaden mye å si, men måten du opptrer i det du leverer den. Vis at du er utadvendt.

This! Det sier seg kanskje selv, men ikke vær rar/wierd/awkward etc. når du treffer ledelsen, enten på intervju eller når du leverer søknad.

Tenk deg at du, som arbeidsgiver, har to kandidater til den ledige stillingen som kundeveileder, en med karakteren 6 i snitt, og den andre med 4 i snitt. Den første er skikkelig awkward, mens den andre er som en solstråle. Jeg mener det er ganske åpenlyst hvem som får jobben.

Som ^Th0mas^ påpeker, er det kanskje ikke så mye som skal til. Et fast håndtrykk, øyekontakt, vær litt avslappet, og vis at du interesserer deg i bedriften. Du kan f.eks. spørre om hvordan omsetningen er for tiden, det er viktig for alle ledere. :)

Jeg anbefaler å bruke minst like mye tid på å utforske muligheter i nettverket ditt som å søke på Finn. Jeg har selv brukt utallige timer på å sende søknader i hytt og vær og kommet på intervju på kanskje 1/20, men aldri lenger. Gjennom et personlig nettverk derimot kan man få jobber nærmest plassert i fanget helt uten noen form for innsats, og det er den måten jeg har fått alle mine jobber på. Har man et ubrukelig nettverk er det selvfølgelig urettferdig, men det er dessverre slik det ser ut til å fungere. Når man kommer på et høyere nivå (dvs. ikke butikkjobber) er det ofte at selve utlysningene ikke er reelle engang, men bare en pro forma-utlysningsprosess for å ansette en forhåndsbestemt person.

Hmm. Nå har jeg mest erfaring med finansbransjen, men mitt inntrykk er at de fleste store aktørene har en god HR-avdeling som prøver å finne den beste kandidaten blant søkerne. Likevel er det klart at en anbefaling fra noen som jobber i firmaet langt på vei kan skaffe deg et intervju, fordi bedriften da har fått deg anbefalt, i motsetning til alle de andre som søker. Men jeg vil nok ikke gå så langt som å si at pro forma-utlysningsprosess er det som er standard.

Lenke til kommentar

Neida, det er helt vanlig å oppsøke butikker for å høre om de har noen ledige stillinger. Ta med CV. Og be om å få snakke med daglig leder, og ikke gi fra deg CVen til hun som sitter i kassen (med mindre det er hun som er daglig leder...)

Om de ikke har jobb til deg der og da, så har de hvertfall CVen din, så ringer de deg kanskje på et senere tidspunkt dersom de skulle ha bruk for flere ansatte.

Lenke til kommentar

Det og komme til en dagligvare butikk eller en barnehage å søke om jobb som ikke har lagt ut annonse i avisen eller på nettet, vil ikke daglig leder få inntryk av deg som desperat?

Først og fremst vil han/hun tenke at du er motivert for en jobb, hvilket er bra. Det er ingen seriøse arbeidsgivere som tenker "haha, for en desperat tulling, han skal i hvert fall ikke jobbe her."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...