aaabbb321 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Hei! Har nettopp lært meg og lage time-lapse videoer. Kameraet mit, Canon Eos 600D har vanlegvis ikkje moglegheit for slike funksjonar, spesielt begrensa når det kjem til video, men ved hjelp av ei midlertidig programvare som eg har installert på minnekortet, har eg fleire moglegheiter, t.d. time-lapse video. Problemet med time-lapse video er at du tek vanvittig mykje bilete, og derfor slit på lukkaren. tek ca. 700 bilder per time-lapse video. Derfor er det også moglegheit for og ta still-bilder i live-view, som eg bruker. Men desse blir mykje dårlegare kvalitet på, og eg lurer derfor på, er det dyrt og er det mykje og risikofylt arbeid og bytte lukker sjølv? Tenkte og bestille billig på ebay/dealxtreme/chinabuye. Vil tru at lukkaren på kameraet mitt tåler ca 200 000 bilder, rett meg visst eg seier feil, og det vil halde til ca. 200 videoer? Har gjort litt reaserch og funne ut at det kostar berre nokre hundrelappar og bytte sjølv? Nokon med erfaring? Takk for all tilbakemelding og hjelp! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Vil tru at lukkaren på kameraet mitt tåler ca 200 000 bilder, rett meg visst eg seier feil, Tja, er enkelte 550D'er * som har klart imellom 4 til 8mill sykluser og fortsatt lever, og enkelte som tar kvelden på 1000 sykluser. har du kun to tommeltotter og finner lett-forklarende diy burde det ikke by på de største problemer og bytte selv. *er ingen statistikk på 600D ennå. Endret 16. juni 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) Hvis du nettop har lært deg å lage Timelaps så ville jeg vente med å bekymre meg om når lukkeren blir utslitt når den eventuelt blir det. Hvis den holder antall sykluser Canon sier så kan du ta timelapser overraskende lenge før du har nådd 200 000 sykluser. Å tenke på å kjøpe lukker nå lenge før lukkeren har tatt kvelden er ganske bortkastet. Derfor er det også moglegheit for og ta still-bilder i live-view, som eg bruker. Men desse blir mykje dårlegare kvalitet på,............................... Hva mener du med dette? Skal ikke være noen forskjell på kvaliteten på bildene med og uten Live-view. Endret 17. juni 2013 av arthon 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Ser ikke helt hvorfor bilder tatt i liveview skulle være dårligere - skulle i så fall være på grunn av feil fokus, men til timelapse bør du sette objektivet til manuell fokus uansett. Bildekvaliteten er den samme uansett om du bruker liveview eller optisk søker til å fokusere og komponere med - sensoren er fremdeles den samme. Tar du bilder av sola ville jeg ikke brukt liveview - så kan sensoren bli skadet av det kraftige sollyset mellom bildene. 1 Lenke til kommentar
aaabbb321 Skrevet 17. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2013 Var litt utydelig. Når eg seier live-view, meiner eg stillbilder som blir tatt uten lukker, nesten som på ett kompaktkamera... Ein funksjon som eg har lagt til. Blir lagra som .422 filer. Takk for mange gode svar. Forstår det slik at det er ikkje ofte ein må bytte lukker, men veit noken kva det kostar, og har de noko erfaring? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Var litt utydelig. Når eg seier live-view, meiner eg stillbilder som blir tatt uten lukker, nesten som på ett kompaktkamera... Ein funksjon som eg har lagt til. Blir lagra som .422 filer. Ah - stillframes fra Magic Lantern Raw-video eller noe? Takk for mange gode svar. Forstår det slik at det er ikkje ofte ein må bytte lukker, men veit noken kva det kostar, og har de noko erfaring? Det er sjelden man behøver å bytte lukker - det koster nok litt, men tallene som er oppgitt er cirka-tall for hva den i alle fall burde klare. Skyt i vei, og send den senere inn til service hvis kameraet skulle trenge det. Du skal skyte mye før lukkeren blir slitt ut - det er gode sjanser for at du har slitt ut andre ting på kameraet før du når dit. 1 Lenke til kommentar
aaabbb321 Skrevet 26. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2013 (endret) Jepp! Stillbilder med magic lantern... Endret 3. august 2013 av aaabbb321 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå