Gå til innhold

Skal ta bilde av deltakere i et bryllup.

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag å ta bilder av alle som er i et bryllup, enkelt eller parvis altså ikke alle sammen på et bilde.

Jeg har tatt litt bilder, men litt usikker på hva jeg burde fotografere med og hva som kan være viktig å tenke på.

Jeg har tilgang til dette utstyret:

Nikon D90

50mm 1.4

35mm 1.8

Sigma 17-50 2.8

Sigma 10-20 4-5.6

SB-900

Sony RX100

Stativ

Fotograferingen skal skje ute, så regner med det vil være sol eller overskyet :)

Jeg ser for meg å bruke Nikon D90 med 50mm 1.4 på et stativ.

Prøve å finne en plass med skygge for å ta bildene der, ikke la sola komme rett i ansiktet.

Tenkte å kjøre i A modus, slik at jeg kan få frem lit bokeh effekt.

Men er det noe behov for blits? Kun vist sola kommer "bak" ansiktene. Bruk en softboks.

Hva slags bakgrunn? Lite forstyrrende bakgrunn

Noe annet jeg bør tenke på?

Redigerer etterhvert som tips kommer, slik at jeg har oversikten i posten her:)

Endret av RickyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter du sola rett i ansiktet på de du skal ta bilde av får du tidenes mest ræva mysebilder.

Prøv istedet å finn skygge, eller få sola bak motivene og bruk blits til å få mer liv i ansiktene.

Bruk 50mm 1.4 eller Sigma 17-50mm objektivet på 50mm, unngå vidvinkel med mindre du vil ha mer "morsomme" bilder.

Bakgrunnen bør være minst forstyrrende og det mest irriterende på utendørs og bilder er når det popper ett tre opp av hodene til folk, telefon og eller strømstolper.

Blits uten softboks eller paraply er kun for de avanserte som vet hva de driver med. Mest sannsynlig vet de ikke hva de driver med så de bruker softboks eller paraply :D

Til slutt noen generelle tips som er greit å ta med seg:

http://www.buzzfeed....t-wedding-photo

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du skal ta vanlige portrettbilder.

I tillegg til tipsene du allerede har fått, ta 3-5 bilder minst av hver, så har du noe å velge i. Vil alltid være noen som ikke kommer helt heldig ut med bare en eksponering.

Lenke til kommentar

Kan man bruke blits med softboks/paraply så gir det de beste bildene stort sett, men igjen litt hva man ønsker av sluttresultatet. Finnes bryllupsfotografer som tar en månedslønn eller 3 for ett bryllup som har med seg en trailer med utstyr, og det finnes minst en jeg har møtt som rusler rundt som en gjest kun utrustet med en Leica, ett par objektiver og en blits som kun bruker hvis må.

Lenke til kommentar

Noe annet jeg bør tenke på?

Muligens selvsagt, men ikke eksperimenter med ting du ikke er sikker på at du behersker fra før, for eksempel tynn DOF.

Antar du kjenner 50mm F1.4 godt fra før, men hvis ikke så ta en fokussjekk på blenderen du har tenkt å bruke. De fleste lyssterke objektiv har litt fokusshift når du blender ned en del.

Edit: Og bruker du JPG så pass på at hvitbalansen er rimelig riktig.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...