Gå til innhold

Nytt Objektiv.

Anbefalte innlegg

Heisan ganske ny på dette, men har et Canon 700D å tenkte å oppgradere ved å kjøpe et nytt objektiv.

Har fra før standar 18-55 IS STM, men merker at det er flere ganger jeg ikke når frem til det jeg vil.

Så lurte på om noen hadde noe mening om dette?

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Eller om dere har noen andre forslag.

For det meste dyr og natur som blir tatt bilde av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert denne:

http://www.prisjakt....uct.php?p=31834

Samt sjekka bruktmarkedet. Det var akkurat en to måneder gammel Tammy 70-200/2,8 di ld if macro som gikk for 4k. Følg med så gjør du kanskje et kupp.

Ok men mye forskjell de og det Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM? For kan få det for rett under 2000kr.

Men om de andre er betraktlig mye bedre så er det å vurdere.

Lenke til kommentar

Canon 70-300 IS USM er vel et av de eldste de har i sortementet sitt og det yter ikke spesielt bra. Ville vurdert Canons EF-s 55-250mm IS fremfor det, eller ennå bedre være på utkikk etter en brukt Canon 70-200 f/4 IS til en brukbar pris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Beste telezoom i forholdt til pris er 55-250 IS som nevnt over, gir noe svakere bildekvalitet som din nåværende 18-55IS STM, 70-300 IS vil nok også gi noe svakere bildekvalitet.

En 70-200 f/4 er et av Canon sine skarpeste/beste telezoomer og gjengir bildene med skarpe og klare farger, på et kamera med 18mp "700D" vil denne ekstra kvaliteten på objektivet gi mye bedre bildekvalitet, faktisk så mye bedre at du kan klippe ned bildene så motivet vil bli like stort som om du bruker en 70-300.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den nåværende 70-300 IS USM ble lansert i 2005 og får rimelig bra kritikker på pris/ytelse, men helt topp optisk kvalitet får du ikke i denne prisklassen. Samme gjelder 55-250 IS som scorer omtrent likt, men har litt mindre tele. Til gjengjeld gir 55-250 sammen med 18-55 ingen "glippe" i zoomområdet mens med 70-300 vil du mangle området 55-70, men ser ikke det som noe stort problem.

70-200 F4 L er som flere påpeker vesentlig bedre både optisk og mekanisk, og med litt bedre lysstyrke - opp mot en blender på full tele. Den mangler imidlertid stabilisator, hvor mye det betyr er helt avhengig av motivtype. Tar du mye bilder at stillestående motiv gir stabilisator en vesentlg fordel i dårlig lys. Tar du vesentlig bilder hvor du uansett må har rask lukkertid har stabilisering mindre å si.

Du kan jo også vurdere Tamron 70-300 VC som er et relativt nytt objektiv som har fått bra kritikker og som jeg synes er et av de beste kjøpene i denne klassen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

Men kunne tenkt meg objektiv med IS.

Men Tamron osv går fint på Canon 700d?

og ser det er "VC" på Tamron objektivet, er det samme som IS hos canon eller bommer jeg helt der?

Vurderer fortsatt Canon EF 70-200/4,0 L USM også, hadde den hatt IS hadde jeg ikke vært i tvil.

Lenke til kommentar

og ser det er "VC" på Tamron objektivet, er det samme som IS hos canon

Det stemmer, Tamron kaller sine objektiver med stabilisator for VC. Med Tamron velger du fatning når du kjøper og det finnes for de mest kjente merkene inklusiv Canon. Linken i forrige innlegg var til Canon-versjonen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Canon 70-300 IS er et greitt objektiv, men Tamron 70-300 VC gir mer for pengene med en pris langt under 3000. Felles for dem er at de må blendes ned for å bli ordentlig skarpe i teleenden, og stabiliseringen strekker ikke alltid til når man må bruke f/8 på 300mm. Det funker fint i fullt dagslys, men ikke ellers. Fordelen er at 300mm er skikkelig nær, og man slipper å klippe i bildene da man som regel kan zoome inn på det man ønker. Tamronen er veldig skarp på 200mm ved f/5,6 og med stabilisering er den uslåelig akkurat der vil jeg hevde.

70-200 finnes i mange varianter og er typisk både skarpere og raskere enn 70-300-variantene. Sigma har en med f/2.8 og stabilisering til under 9000, og det er perfekt om man vil stoppe en fugl i flukt eller få et skarpt bilde av en rallybil i høy fart. Uten stabilisering fås f/2.8 ned under 7000. Canon sin f/4 til litt over 4000 kroner er et godt alternativ, den er billig, skarp på alle blendere og gir veldig gode bilder så lenge ikke lukkertidene blir for lange og man er stødig på hånden. Med stabilisering koster den nesten 9000 og er i dyreste laget for en f/4. Mange ender opp med Canon 200mm f/2.8 L II til litt over 6000, det er absolutt best billedkvalitet for pengene om man klarer seg uten zoom. Mange med 70-200-objektiver erfarer nemlig at de bruker dem nesten utelukkende på 200mm.

Skal du nå skikkelig langt er det Sigma 150-500 som gjelder. Koster 5500 og gir veldig god rekkevidde og bildekvalitet i forhold til prisen. Eneste ulempe er at den veier nesten 2 kg.

Teleobjektiver er vanskelig, spesielt det å vite på forhånd hvilke brennvidder man kommer til å trenge og hvilke blendere man ønsker å operere med. Skal man ha i pose og sekk koster det lett 20.000 kroner, og mange vil argumentere med at det er like greitt å bli ferdig med det og kjøpe det beste med en gang. Men så var det dette med økonomien da. Selv er jeg fornøyd med den billige Tamronen min og ville ikke valgt annerledes om jeg skulle valgt igjen. Jeg sparer pengene til det kommer et crop-kamera som funker på høyere iso-verdier, det gir lukkertider tilsvarende større blender på alle objektivene man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...