Gå til innhold

[Løst] Brukt opp frikort, må jeg betale ekstra skatt?

lion33

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utbetalt penger 2 ganger, tilsammen 18000 på frikort, og nå kommer jeg sikkert til å få nesten 14000 utbetal på juni, de tar 16 % skatt lurer på om de kommer til å ta noe ekstra fra de to andre utbetalingene som jeg ikke betalte noe skatt for?

Endret av nike10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå får noen rette meg hvis jeg har feil, men er ganske sikker på at det bare er det som overstiger frikortet du skatter av. Hadde vært lite logisk å fått mindre penger inn på konto om du tjener 40 000,- kontra 39 950,- (frikortgrensen)

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det de årene jeg brukte frikort, så skatter man av beløpet som overskrider frikortets beløpsgrense - rett under 40.000 kroner.

edit: Wikipedia forklarer dette også

Personer med inntekt under «frikortgrensen» er fritatt for å betale skatt. Disse kan søke Skatteetaten om å få utstedt et frikort, dvs. et et skattekort som viser at arbeidsgiver ikke skal trekke skatt.

Frikortgrensen tar utgangspunkt i den nedre grensen for betaling av trygdeavgift som i 2010 er 39 600 kroner. For inntekt over dette ilegges det trygdeavgift fra første krone, men likevel slik at trygdeavgiften ikke kan utgjøre mer enn 25 % (opptrappingssatsen) av personinntekten over 39 600 kroner.[1] Fordi det ikke blir innkrevd skatt dersom samlet skatt er under 100 kroner[2], er nedre grense for å betale skatt i praksis 39 997 kroner. Dette omtales gjerne som «frikortgrensen

Endret av TB-GORGONPLEX
Lenke til kommentar

Du skal betale like mye skatt uansett. Så du vil bli nødt til å betale en høyere prosent de neste månedene for å gjøre opp, men totalt vil det ikke bli noe mer enn hvis du hadde betalt skatt fra begynnelsen av. Skattekortet du får kommer an på hva det er forventet at du tjener, men du kan likevel få tilbake eller bli skyldig skatt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at hvis du overstiger 40k(frikortet) må du skatte av alt du har tjent?

Hvis ikke hadde jo alle brukt frikort, siden det vil si 40k uten skatt!

Du har jo ett bunnfradrag, som gjør at du ikke betaler skatt av de første pengene du tjener uansett? Ellers virker det som du mosforstår noe fundamentalt her:

Man skylder staten en viss mengde skatt, basert på hva man tjener. Dette er helt totalt uavhengig av hva slags skattekort man har. Det du skylder er det du skylder. Det eneste ett skattekort gjør er å bestemme om du betaler inn for lite for mye eller passe det året. Om summen ikke er rett får du tilbake pengene eller må betale restskatt. Det totale beløpet du betaler er det samme uansett hva slags skattekort du har.

AtW

Lenke til kommentar

Man skatter 50% av beløpet over frikortet, men tror man får igjen det man har skattet for mye ved neste skatteoppgjør.

Ja, riktig.

Og som ATWindsor sier, så avgjør skattekortet bare hvor mye skatt du betaler fortløpende. Man får ingen skattefordeler med et frikort. Det er ikke slik som enkelte tror, at man bestille frikort først. Man vil ende opp med å betale like mye uansett. Hvis man for eksempel har et skattekort der man betaler en viss prosent hver måned og ender opp med å tjene 39000 kroner i løpet av året, så har man havnet under fribeløpet og vil få tilbake alt uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært i den problemstillingen selv, men jeg tror at du skatter 50 % inntil du har betalt alt du egentlig skulle skattet nå.

Skatter 50 % tuller du ? tror ikke på det ass. Jeg ble sagt at jeg skal skatte 16 %, jeg har fått 18000 på frikort og har begynt med skattekort- kan ikke skatte 50 % neste utbetaling -- Grensen er 39500, hvis jeg gikk over tenker jeg at jeg måtte ha skattet 50 %. . Endret av nike10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...