Gå til innhold

Speedometer for dataoverføring?

Anbefalte innlegg

Jeg er på hytta med EDGE-dekning.

Jeg har en Sony Xperia Z som jeg bruker som wifi hotspot.

Jeg bruker ikke noen spesiell app, jeg bruker bare telefonens innebygde funksjon for å dele trådløst nett via wifi hotspot.

Noen ganger fungerer EDGE relativt akseptabelt, selv om det er i tregeste laget for YouTube.

Men plutselig blir det ekstremt mye tregere, uten at jeg skjønner hvorfor.

Noen ganger er det antivirusprogrammet som oppdaterer seg, og det må jeg bare leve med.

Andre ganger finner jeg ingen åpenbar årsak til at alt er sirup.

Telefonen står i den medfølgende dokkingstasjonen for å lade mens den deler nett med laptopen min.

Det jeg ønsker er en Android-app til telefonen, som ser ut som speedometeret i en bil.

Så når nettet blir tregt kan jeg kikke bort på hylla der telefonen står, og sjekke "speedometeret" for å se om den i det hele tatt laster ned akkurat nå.

"Speedometeret" skal altså vise all dataoverføring mellom telefonen min og Telenor, så jeg kan se ca. hvor fort den laster akkurat nå.

Appen trenger ikke å spesifisere hva den laster. Bare hvilken hastighet telefonen overfører data via mobilnettet akkurat nå.

Finnes et sånt speedometer?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speedtest.net har en android app :)

Tror ikke du finner noe nærmere din beskrivelse enn det ^^

EDIT: Dersom du mente at den skulle kjøre "hele tiden", vil ikke denne appen gjøre det. Jeg vil uansett ikke anbefale at du har noe slikt kjørende, da du vil merke betydelig nedsatt hastighet på nettet under testen (det disse testene i all praksis gjør, er å laste ned/opp noe, for å se hvilken hastighet nettet klarer).

Det du derimot kan gjøre for å hele tiden vite om data faktisk blir overført, er å la telefonen motta og sende ørsmå datapakker, og registrere svartiden (også kalt å "pinge"). Her vil du ikke merke noen nevneverdig forskjell på hastigheten selv om du har den kjørende på fulltid. En app der du kan kjøre "continuous ping test" er Ping.

Endret av Leakim1991
Lenke til kommentar

Noen ganger fungerer EDGE relativt akseptabelt, selv om det er i tregeste laget for YouTube.

Men plutselig blir det ekstremt mye tregere, uten at jeg skjønner hvorfor.

Sorry for off-topic, men syntes du virkelig edge er greit nok for hyttebruk? 0,2 Mbps maks på papiret. Så i mellom 0 og 0,2 Mbps.. Wow.

Edit: Jeg blir irritert om ikke facebook loader på under 0,2 ms, haha :p

Endret av SLi
Lenke til kommentar

EDGE holder til å surfe på tekstbaserte nettsider, hvis det ikke er mange, store bilder.

Å vente i 5 sekunder på å laste en side går greit.

Men jeg vil ha YouTube. Håper 3G eller 4G kommer snart.

Plutselig tar det mange minutter å åpne en forumtråd.

Da begynner jeg å lure på hvor problemet ligger, for jeg vet at EDGE klarer mer.

Lenke til kommentar

Skal sjekke de appene du foreslo senere. Takk for tipset.

Nå har jeg nettopp chattet med NetCom support, og spurt dem om utbyggingsplanene.

NetCom har nå endelig laget planer for 3G i dette området, kanskje tom. 4G.

Det vil ta ca. 3 måneder, om alt går etter planen.

Da vil dette frustrerende Telenor-nettet snart være historie.

Men enn så lenge er Telenor best, siden de har EDGE...

Gleder meg til NetCom 3G eller 4G :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...