Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av kamera til foreldre

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg må guide foreldrene mine til kjøp av nytt kamera etter at den gamle D40'n deres tok kvelden. Det som virker som naturlig for meg er et D3200, siden det er Nikon's nyeste i den prisklassen.

Er det noen som har noen alternativer til dette (gjerne billigere)? Om det er speilrefleks eller MFT spiller ikke noen rolle, og maks pris er opp til ~3500kr.

De har noen krav til kameraet:

• Det må ha viewfinder, å se på skjermen er ikke et alternativ
  • Det må kunne kjøpes i en butikk her i nærområdet (Grenland), de fleste store kjedene er her, og nettbutikker er farlige saker
  • Det må ikke være for tungt, D40'n var passe, mens mitt gamle D90 var for tungt for dem
  • Det må kunne ta bilder i auto og jpeg-format (ingen store krav på den tekniske fronten)

Jeg setter stor pris på all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japan Photo kjører kampanje på utgående Nikon 1 V1 og det er mye kamera for pengene med rå autofokus og størrelse som gjør at det blir med ut og ikke liggende i en veske nederst i klesskapet...

http://www.japanphot...10-30mm-vr-sort

Usikker om dette kan skaffes via butikken i Storgata 101 i Porsgrunn, men en mail dit kan sikkert gi svar på dette.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Det som virker som naturlig for meg er et D3200, siden det er Nikon's nyeste i den prisklassen.

I forhold til D40 så er alt du får av speilreflekser i dag like bra eller bedre. Var de fornøyd med D40 kan det være greit å holde seg til Nikon da betjeningen er relativt lik også på nyere modeller. Ser du i prisguiden og sorterer på pris ser du at mange selger Canon 1100D rimelig for tiden, under 2K. 1100D er i ca samme klasse som D40 og D3100/D3200. D3100 er også fortsatt tilgjengelig hvis pris og Nikon er viktige kriterier, men jeg ville nok anbefalt D3200 som blir litt dyrere, men er Nikon siste generasjon i denne serien. Speilløst er også bra alternativ, men lite med søker i de nedre prisklassene utover Nikon 1 V1 (som forsåvidt også er en OK modell, men sært brukergrensesnitt).

Edit: Av speilløse ser G5 ut til å være et bra alterantiv til rundtt 3.5K fra Japan Photo

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

Det aller meste vil nok være bedre enn D40'n deres i bildekvalitet etter at den tok seg en tur i bakken. Jeg får se hva som er tilgjengelig i butikkene her, det er jo vel så viktig for dem.

Huff, mye lettere å velge kamera til seg selv enn for noen som har helt andre krav :tease:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for Nikon D3100, den selges enda og er gunstig prismessig og samtidig et godt steg over D40 i bildekvalitet.

Jeg er enig med deg - D3100 er et godt alternativ. D3200 har mye større filer (24MPx kontra 14Mpx), slik at de vil kanskje få problemer med at bildevisningen virker mye tregere med de store filene,

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg - D3100 er et godt alternativ. D3200 har mye større filer (24MPx kontra 14Mpx), slik at de vil kanskje få problemer med at bildevisningen virker mye tregere med de store filene,

Veldig godt poeng, de har gamle maskiner, men man trenger ikke nødvendigvis å kjøre kameraet på 24MPx heller.

Det blir nok enten D3100 og D3200 på dem, de ville ha noe som var helt likt å bruke som det gamle, og D5100 er for stort og tungt. Takk for hjelp alle sammen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...