Gå til innhold

Hvor stor andel av voldtekter er overfallsvoldtekter?

Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?  

34 stemmer

1. 1. Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?

• Ja
      16
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Frykt må baseres på fakta. Irrasjonell frykt medfører at et samfunn bruker ressurser hinsides og til ingen nytte.

Fakta er at noen kvinner blir overfalt og voldtatt. Kvinner som opplever å bli overfalt og voldtatt opplever dette jevnt over som grusomt. Fakta er at kvinner har en rasjonell grunn til å endre sin oppførsel for å unngå dette. Fakta er at kvinner har en god grunn til å frykte å bli overfalt og voldtatt.

Jeg synes at fakta taler for at dette er et samfunns-problem. Jeg ser ingen fakta som taler for at samfunnet (eller vi enkelt-borgere) er i nærheten av å bruke hinsides med ressurser på å løse problemet.

Jeg synes det er vanskelig å se hva du ønsker å oppnå med din deltakelse i tråden. Hva er egentlig dine meninger om temaet?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par relevante kronikker (takk til Twitter for å tipse meg om dem):

Ingen er så trygg for fare. (Omdal i Aftenbladet)

Det er muligens lagt for få begrensninger på frittgående menn, men det finnes ikke noe empirisk grunnlag for at 67 år gamle kvinner skal frykte overfall på åpen gate. Selv ikke i Oslo, selv ikke om det kommer tre menn i følge.

Se det, si det! (Shazia Sarwar i VG)

10 av 14 kvinner drept av partnere hittil i år er kvinner av utenlandsk opprinnelse. En av tre var det i perioden 2000-2007, da VG kartla 72 partnerdrap.

Innvandrerkvinner er overrepresentert, både på partnerdrapsstatistikken, i familievoldssaker og på krisesentrene.

«Det har intet med kultur å gjøre», er vi blitt fortalt.

Det er feil. Det er feigt.

Å være kvinne i Oslo er ikke spesielt farlig. Med mindre du er innvandrerkvinne fra et patriarkalsk land i Asia, og da er det farligere hjemme enn på gata.

Geir :)

P.S. Twitter får ta skylden for at jeg faktisk leser kronikker i VG og - enda verre - Blabla på nett fra tid til annen. Jeg som er inne i mitt 4. tiår med boikott av disse blekkene.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Godt skrevet av Omdal. Synes han på en god måte tar tak i medienes krisemaksimering og manglende fremstilling av hele bildet, noe jeg forøvrig synes går igjen i de fleste typer saker.

Samtidig sier tallene noe om hvor vanskelig det er å treffe tiltak for så å måle effekten. Eksempelvis hadde vi "voldtektsbølgen" som han nevner, og spørsmålet blir jo da om økt bevissthet og diverse tiltak har hatt en positiv effekt, eller om det kun var snakk om ett statistisk avvik, siden tallene tross alt er veldig små.

Lenke til kommentar

...Derfor man kommer med "løsningen" om bedre likestillingsopplæring i skolen.

Finn en feil.

Jeg er ikke "man". Hvis du har et problem med "man" så bør du ta det opp med dem.

Finner du ikke feilen bør du spørre ditt spørsmål til deg selv.

Jeg har fremdeles ikke forstått hva du søker å oppnå ved din deltakelse i tråden.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Samtidig sier tallene noe om hvor vanskelig det er å treffe tiltak for så å måle effekten. Eksempelvis hadde vi "voldtektsbølgen" som han nevner, og spørsmålet blir jo da om økt bevissthet og diverse tiltak har hatt en positiv effekt, eller om det kun var snakk om ett statistisk avvik, siden tallene tross alt er veldig små.

Det er vel forskjellen mellom politikk og vitenskap? Politikere gjør ting de (i beste fall) tror kommer til å fungere, for så å klappe seg på skulderen over alle tilsynelatende forbedringer og bortforklare alle tilsynelatende negative tendenser.

Ikke dermed sagt at samfunnet vårt hadde vært bedre om alle våre ledere var forskere.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...