Gå til innhold

Hvor stor andel av voldtekter er overfallsvoldtekter?

Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?  

34 stemmer

1. 1. Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?

• Ja
      16
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

I tilfelle unge kvinner om natta i stor-by så har frykten vist seg å være tildels godt begrunnet. Frykten har da også tatt seg opp rett etter perioder med mange overfallsvoldtekter. Vi kan spekulere i hvorvidt frykten er overdrevet, men når konsekvensene er tilstrekkelig fæle så vil selv en liten sannsynlighet gjøre frykt rasjonelt.

Nei den er ikke rasjonelt begrunnet. Den er begrunnet av det sunne synet alle mennesker har for natten.

Jeg leser posten du quoter som et krav om at (overfalls-)voldtekt skal opphøre, og å dra inn gamle folks "frykt" for ungdommer virker da bare platt og irrelevant.

Kriminaliteten går ned i hele vesten. Fyi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei den er ikke rasjonelt begrunnet. Den er begrunnet av det sunne synet alle mennesker har for natten.

Hvis det er fare for skade på kropp og sjel så er det selvsagt rasjonelt å føle frykt.

Kriminaliteten går ned i hele vesten. Fyi.

Irrelevant. Færre og færre skades i trafikken, det er likevel rasjonelt å utvise forsiktighet i trafikken. FYI.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ergo, utvis forsiktighet også natterstid i byer. QED.

Jeg vet ikke hva du roter med. Skal du hevde at noe er demonstrert så får du demonstrere det, og ikke slenge rundt deg med latin.

Er kvinner rasjonelle når de frykter voldtekt eller er de ikke det?

Nei den er ikke rasjonelt begrunnet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Er kvinner rasjonelle når de frykter voldtekt eller er de ikke det?

Statistisk sett er de irrasjonelle. Samme som menn, som i langt større grad utsettes for vold, er det. Men fryktet gjør at de unngår situasjoner som øker risikoen. Dermed er man rasjonell i stitt handlingsmønster, hvis det rasjonelle er å senke risikoen for uønsket hendelse. Og natten, har til alle tider, vært den tid kriminalitet øker. Samt den øker enda mer når rus er i bilde.

Derfor man selvsagt påpeker det åpenbare; ikke spill helt mot en person som er langt sterkere og er kokoloko, eller gå med 10" høye hæler kanondritas gjennom byen samtidig som en roper "kom å ta meg" kl 04.00.

Endret av r2d290 waits for Obi-Wan
Lenke til kommentar

Jeg hørte på radioen i går et innslag om denne undersøkelsen som viser at folk i Oslo føler seg utrygge, spesielt i deler av byen (som nedre Karl Johan). Da kom det fram at selv om utrygghetsfølelsen øker, så gjør faktisk ikke den reelle utryggheten det. Det viser politiets statistikker. Selv om befolkningen i Oslo har vokst med 20% så er det færre drap, langt færre innbrudd og samme mengde voldskriminalitet. Det eneste som øker er lommetyverier.

Forandringer i samfunnet skaper utrygghetsfølelse. Men den er altså tildels grunnløs. (Med mindre man sammenligner med min barndom på 60-tallet selvsagt.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Fram, til 2011 så økte vel antall overfallsvoldtekter i Oslo, mens man i 2012 så en nedgang. At frykten øker med økende antall er helt naturlig og det er en reell begrunnet frykt. Om vi nå ser en trend med nedgang også i 2013-14 så vil nok frykten også minske.

Lenke til kommentar

Forandringer i samfunnet skaper utrygghetsfølelse. Men den er altså tildels grunnløs. (Med mindre man sammenligner med min barndom på 60-tallet selvsagt.)

Det er vanskelig å lage og å tolke statistikk. Politikere og byråkrater ønsker forståelig nok gjerne å fortelle oss at ting har blitt bedre under deres regime.

Drapsrater har gått ned siden middelalderen, mens medias rapporting av kriminalitet nok har blitt mer utfyllende. Samtidig blir det hevdet av en Norsk kriminolog (?) at nedgangen i drapsrater i noen grad skyldes bedre helsevesen/sykebiler, mens f.eks knivstikking ikke har endret seg like mye.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ikke uenig i det. Personlig mener jeg at én voldtekt er en for mye.

Men det er tall fra "verstingeåret" 2011. Året før hadde vi antagelig ikke stort fler enn København. Og vi snakker om noe som rammer under en tiendels promille av befolkningen årlig. Ille for den som rammes, men statistisk gir det ikke grunn til frykt for folk flest. (Nå har ikke frykt noe med statistikk å gjøre, men med psykologi.)

Lenke til kommentar

Men husk at overfallsvoldtekter i Oslo ikke rammer en prosentdel av befolkningen i hele Norge, men kun i Oslo, og da har man plutselig det høye tallet 7,9 pr. 100.000 fra 2011. Beveget man seg utenfor Oslo i 2011 falt jo faren ekstremt mye for at man skulle bli overfalt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men husk at overfallsvoldtekter i Oslo ikke rammer en prosentdel av befolkningen i hele Norge, men kun i Oslo, og da har man plutselig det høye tallet 7,9 pr. 100.000 fra 2011. Beveget man seg utenfor Oslo i 2011 falt jo faren ekstremt mye for at man skulle bli overfalt.

Om det er per innbygger kan man vell gjerne i tillegg flytte kommaet ett hakk eller to.

Dette gjelder vell i hovedsak unge kvinner som befinner seg utendørs etter mørkets frembrudd, gjerne også ruset, og disse utgjør igjen en veldig mye mindre andel av befolkningen i Oslo.

Dermed så må jo nesten risikoen for disse være mye mer velbegrunnet enn tallene skulle tilsi ved første øyekast.

Lenke til kommentar

Sant nok, frykten er neppe så stor for de som befinner seg utenfor risikosonen og den reelle faren for dem er i praksis ikke-eksisterende. De som derimot befinner seg i risikosonen har nok god grunn til å ha frykt når man ser på tallene som blir ekstremt høye.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men husk at overfallsvoldtekter i Oslo ikke rammer en prosentdel av befolkningen i hele Norge, men kun i Oslo, og da har man plutselig det høye tallet 7,9 pr. 100.000 fra 2011.

Det var for ordens skyld det jeg refererte til. 7,9 pr. 100 000 er snaut 1 pr. 10 000, og det er under en tiendels promille.

Men ja, som herzeleid sier, om om vi begrenser oss f. eks. til gruppen jenter mellom 15 og 45 så blir tallene høyere, da nærmer vi oss en halv promille.

Ja, det skjer her i Bergen også, desverre.

Lenke til kommentar

Det var for ordens skyld det jeg refererte til. 7,9 pr. 100 000 er snaut 1 pr. 10 000, og det er under en tiendels promille.

Men ja, som herzeleid sier, om om vi begrenser oss f. eks. til gruppen jenter mellom 15 og 45 så blir tallene høyere, da nærmer vi oss en halv promille.

Ja, sjansen for å bli overfalt og voldtatt er ganske "liten" - selv om du er kvinne mellom 15 og 45, beruset, i sentrale strøk av hovedstaden natt til søndag.

Jeg synes at den offentlige debatten er ganske problematisk:

-"Det er feil å fokusere på overfallsvoldtekter, disse utgjør bare en liten brøkdel av det samlede antall. Vi må egentlig gjøre noe med alle (lyse) Norske menn, for de er alle potensielle voldtektsmenn" (venstre-sida/feministene)

-"Norske kvinner bør slutte å sette seg selv i fare for voldtekt, og hvis de likevel gjør det så har de til en viss grad seg selv å takke" (illiberal høyre-side)

-"jag alle ***** ut av landet, så er problemet løst" (grasrota som deltar i diskusjonsfeltet i nettavisene)

Voldtekt er så sterkt forbundet med verdier og moral at debatten blir en forutsigbar politisk farse. Alle vil gjerne bekrefte sine egne sterotypier og utnytte voldteksdebatten for å fremme egne agendaer.

Jeg ble temmelig overrasket første gang i Oslo når jeg forstod at voksne, edru kvinner ikke følte seg trygg nok til å gå alene korte avstander til buss/taxi på kvelden i store deler av sentrum. Vi kan diskutere om denne frykten er rasjonelt eller irrasjonelt begrunnet, men uansett så er det forferdelig at en stor del av befolkningen føler slik frykt.

-k

Lenke til kommentar

Enig. Nå er frykt ofte irrasjonell, men nettopp derfor er det viktig at noen påpeker det. Man gjør både den redde og samfunnet en bjørnetjeneste hvis man gir frykten næring.

Personlig har jeg mer sans for "ta natta tilbake"-kampanjer enn "du blir ikke voldtatt i burka"-logikk. Selvsagt bør ikke overstadig berusede jenter gå alene i mørke bakgater om natta, men jeg ønsker meg ikke et samfunn der de ikke får lov å gå ut heller. Det er å straffe de potensielle ofrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...