Gå til innhold

Hvor stor andel av voldtekter er overfallsvoldtekter?

Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?  

34 stemmer

1. 1. Er media for fokusert på overfallsvoldtekter kontra andre former?

• Ja
      16
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Hvor stor andel av alle voldtekter er overfallsvoldtekter? Man hører ofte om at en meget stor andel av overfallsvoldtekter blir gjort av personer med utenlandsk opprinnelse, men hvor stor andel av den samlede voldtektsstatistikken utgjør de?

Nettavisen skriver at 45 av 48 gjerningsmenn i overfallsvoldtekter er utlendinger (selv om forfatteren gjør som han vil med om det er overfall eller ikke, han klarer tydeligvis ikke å bestemme seg).

Etter 2 sekunder med søking fant jeg en sak som sa at i Hordaland var kun 1 av 88 anmeldte voldtekter overfall. Jeg er av den oppfatning at media har for stort fokus på overfallsvoldtekter og det er noe som bygger opp om et dårlig rykte om utlendinger. Dersom landsstatistikken er i nærheten av den i Hordaland vil det tilsi at overfallsvoldtekter kun er en ørliten del av det totale bildet. Det er også interessant hvorvidt det er nordmenn eller utlendinger som står bak de tre andre typene; fest-, relasjon- og sårbarhetsvoldtekter.

Før noen sier det; nei, dette er ikke en "bortforklaring" på det faktum at det hovedsaklig er utlendinger som står bak overfallsvoldtekter. Jeg tror at for en person som har blitt voldtatt spiller det liten rolle hvorvidt det var et overfall, av en samboer eller på fest det skjedde.

En liten regel: ikke kom med påstander uten å legge ved kilder i form av avisartikler, statistikker, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at dette er den grusomste formen for voldtekt og derfor vekker det oppsikt. Uten at jeg har giddet å lete opp tall så er det vel naturlig å se på tallene fra Oslo hvor både overfallsvoldtekter og utlendinger er størst.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er vel at dette er den grusomste formen for voldtekt og derfor vekker det oppsikt. Uten at jeg har giddet å lete opp tall så er det vel naturlig å se på tallene fra Oslo hvor både overfallsvoldtekter og utlendinger er størst.

Den grusomste formen for voldtekt, er tvilsomt overfallsvoldtekt. Folk som har blitt voldtatt med kniv, tror jeg har opplevd den grusomste altså... =)
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver media oppslag som dette egentlig?

Er det fordi de ønsker å skape et negativt bilde av utlendinger?

For at flere skal gå rundt å bekymre seg og være engstelige om de ser utlendinger?

Skape fremmedfrykt?

Skape diskusjon?

Har man liknende oppslag om innvandrere i andre land?

Om nordmenn? osv.

Jeg bare lurer...

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt#Anmeldte_voldtekter_og_voldtektsfors.C3.B8k_1999-2011

Antall anmeldte voldteker later til å ligge på ca 1000 i året.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/7.html?id=497711

"I en undersøkelse ble 118 tilfeldig valgte kvinner bosatt i Trondheim mellom 20 og 49 år, med etnisk norsk bakgrunn, intervjuet om seksuelle overgrep (Schei 1990). Av kvinnene oppga 5 % at de hadde opplevd voldtekt/voldtektsforsøk fra en annen enn partner etter fylte 18 år."

http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/SkjulteVolden.pdf

Lenke til kommentar

Overfallsvoldtekt er de mest skremmende voldtektene og de begrenser kvinners frihet i veldig stor grad og reduserer livskvaliteten.

Det store flertallet av voldtekter er selvsagt voldtekt av partner og voldtekt på fest o.l., men her er det nok store mørketall siden mange ikke anmelder. Hvis f.eks. imamen sier at dersom kvinnen ikke vil så kan mannen ta seg til rette. Dette er voldtekt selv om det er liten sannsynlighet for at kvinnen vil anmelde slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at dette er den grusomste formen for voldtekt og derfor vekker det oppsikt.

Jeg er ikke så sikker på at alle jenter oppfatter det slik. Det kan være minst like grusomt å bli voldtatt av noen man anser for å være en venn. En person det er vanskelig å anmelde og som man helt sikkert kommer til å møte mange ganger igjen.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at alle jenter oppfatter det slik. Det kan være minst like grusomt å bli voldtatt av noen man anser for å være en venn. En person det er vanskelig å anmelde og som man helt sikkert kommer til å møte mange ganger igjen.

Joda, men på overfallsvoldtekter er det som regel ganske mye vold inne i bildet. Ikke som med "festvoldtekter" hvor det er mer alkohol enn vold.
Lenke til kommentar

De er mer dramatiske og salgbare. De er også mer entydige. Festvoldtekter befinner seg ofte i en gråsone der leseren blir veldig usikker på om det faktisk var en voldtekt eller ikke, og da forsvinner mye av sjokkeffekten. Når det derimot er snakk om en kvinne som blir voldtatt av tilfeldige menn i en gate midt på natta, så er nok de fleste overbevist om at det ikke var frivillig, selv om det også må bevises rent rettslig sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen former for voldtekt skal tolereres i noen grad, og jeg er av de som mener straffene skal være reelle, og gjerne innebære kjemisk kastrering ved tvang, der det ikke eksisterer tvil. Et par tiår med straffearbeid hadde også vært på sin plass.

Overfallsvoldtektene er spesielt grove, og kan ramme hvem som helst. "Utlendinger" (vi vet alle hvem som er overrepresentert her) står for disse, stort sett. Det er ikke verdt å risikere ETT tilfelle, noe som er grunnen til at jeg støtter lukkede asylmottak. Mange av overfallsvoldtektene i senere år har vært brutale og inhumane, og når gjerningsmenn GJENTAR uhandlingen - fordi de slippes ut med det samme, har vi sviktet hele det norske samfunnet.

Jeg googlet litt, sakene er akk så mangfoldige: http://www.vg.no/nyh...?artid=10066853

Jeg forstår ikke samfunnet vi lever i, og om det var en av mine som ble utsatt for dette, skal jeg ikke gå inn på hva jeg ville gjort dersom identiteten til beistet ble meg bekjent.

E: Stem på meg i 2017, penisamputasjon er programfestet.

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Jeg mener kvinner i Norge skal få gå ute aleine midt på natta om de vil uten å måtte være redd for å bli voldtatt. Om noen bryter dette og ikke er takknemlig for en sjanse til å komme til Norge burde de sendes ut igjen uten noen advarsler, skulle det være en nordmann må også straffene økes. Samme mener jeg om voldskriminalitet.

Er så mange eldre som er redd for å gå ute på gata i oslo nå, er ikke det litt for ille i dems eget land?

Lenke til kommentar

Ingen former for voldtekt skal tolereres i noen grad, og jeg er av de som mener straffene skal være reelle, og gjerne innebære kjemisk kastrering ved tvang, der det ikke eksisterer tvil. Et par tiår med straffearbeid hadde også vært på sin plass.

Reelle i forhold til kva?

Eg er ikkje uenig i at voldtekt burde straffast strengare, men eg synest også at dommane i større grad burde avspeile kor grovt overgrepet er.

Utan å gå i alt for mykje detalj så er det stor forskjell på å sitte igjen med psykiske arr etter eit overgrep kontra det å sitte igjen med både fysiske og psykiske arr. I dag blir begge deler straffa med omtrent samme (lave) straffa.

Derimot er eg på ingen måte enig i at kjemisk kastrering skal være straff i saker der begge parter var overstadig berusa og ingen heilt husker kva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Reelle i forhold til kva?

Eg er ikkje uenig i at voldtekt burde straffast strengare, men eg synest også at dommane i større grad burde avspeile kor grovt overgrepet er.

Utan å gå i alt for mykje detalj så er det stor forskjell på å sitte igjen med psykiske arr etter eit overgrep kontra det å sitte igjen med både fysiske og psykiske arr. I dag blir begge deler straffa med omtrent samme (lave) straffa.

Derimot er eg på ingen måte enig i at kjemisk kastrering skal være straff i saker der begge parter var overstadig berusa og ingen heilt husker kva som har skjedd.

Reelle i forhold til at det er faktisk straff.

Jeg er enig i at straffen skal speile alvorlighetsgrad. Kastrering er dermed for de alvorligste tilfellene. Mennesker uten statsborgerskap, avtjener straffen sin (og eventuelt kastreringen sin), og kastes sporenstreks ut av landet uten dagpenger e.l., likegyldig av hvor farlig det er der de kom i fra.

Det vil jeg si høres tilstrekkelig avskrekkende ut.

Lenke til kommentar

Jeg mener kvinner i Norge skal få gå ute aleine midt på natta om de vil uten å måtte være redd for å bli voldtatt....

Hva en føler har da ingen relevans for noe som helst. Gamle er redd ungdommer i alle tider, det betyr ikke at ungdom sendes til Jan Mayen i 20 år så de kan bli tørre bak øra.

Lenke til kommentar

Hva er etter din mening hensikten med straff? At offeret skal få (stats-sanksjonert) hevn? At potensielle forbrytere skal avskrekkes fra å gjøre noe kriminelt? At den kriminelle skal holdes borte fra samfunnet? At den kriminelle skal rehabiliteres?

USA, Kina og Iran har ganske tøffe soningsforhold og straffer. Har det hjulpet dem i retning av ideal-samfunnet?

Det er lett å ønske og kreve at mennesker som ABB og voldtektsmenn skal gjennomgå de verst tenkelige lidelser. Det er tyngre å ha mot til å kreve et system som behandler dem til beste for samfunnet.

når gjerningsmenn GJENTAR uhandlingen - fordi de slippes ut med det samme, har vi sviktet hele det norske samfunnet.

Enig.

-k

Lenke til kommentar

Hva en føler har da ingen relevans for noe som helst. Gamle er redd ungdommer i alle tider, det betyr ikke at ungdom sendes til Jan Mayen i 20 år så de kan bli tørre bak øra.

I tilfelle unge kvinner om natta i stor-by så har frykten vist seg å være tildels godt begrunnet. Frykten har da også tatt seg opp rett etter perioder med mange overfallsvoldtekter. Vi kan spekulere i hvorvidt frykten er overdrevet, men når konsekvensene er tilstrekkelig fæle så vil selv en liten sannsynlighet gjøre frykt rasjonelt.

Jeg leser posten du quoter som et krav om at (overfalls-)voldtekt skal opphøre, og å dra inn gamle folks "frykt" for ungdommer virker da bare platt og irrelevant.

-k

Lenke til kommentar

Hva er etter din mening hensikten med straff? At offeret skal få (stats-sanksjonert) hevn? At potensielle forbrytere skal avskrekkes fra å gjøre noe kriminelt? At den kriminelle skal holdes borte fra samfunnet? At den kriminelle skal rehabiliteres?

Jeg ser ingen grunn til at straff ikke også skal gi offere en følelse av rettferdighet. Å avskrekke er heller ingen dårlig idé - jeg kan i alle fall ikke rent intuitivt forstå at større konsekvens ikke fører til større terskel for å begå uhandlinger. Og å holde kriminelle borte fra samfunnet er, spesielt for sedelighetsforbrytere, en fantastisk idé.

USA, Kina og Iran har ganske tøffe soningsforhold og straffer. Har det hjulpet dem i retning av ideal-samfunnet?

Jeg kan ikke hjelpe å føle at måten disse landene behandler voldtektsmenn er tipp-topp, men det er det brennende hatet i meg som prater. Spesielt USAs system har jo en tendens til å gjøre harde kriminelle ut av folk som i verste fall har gjort noe banalt smått, som bruk av rusmidler e.l.

Det er lett å ønske og kreve at mennesker som ABB og voldtektsmenn skal gjennomgå de verst tenkelige lidelser. Det er tyngre å ha mot til å kreve et system som behandler dem til beste for samfunnet.

Enig.

-k

Jeg vet ikke hva konklusjonen blir. Vi skal ikke gamble med sikkerheten til jentene våre, men vi skal heller ikke holde disse syke individene sikkert forvart så de aldri kan ødelegge et annet menneske igjen.

Lenke til kommentar

"Alle" oppegående samfunnsborgere mener kvinner burde kunne gå hvor som helst kledd hvordan som helst uten å bli mishandlet på noen måte, men det er en mening som har svært liten praktisk betydning når det er mange der ute som verken er oppegående eller samfunnsborgere, og med mindre man har lyst til å gå til tiltak som i verste fall kan bryte med menneskerettighetene vil man i økende grad måtte forholde seg til en virkelighet der bygater på nattestid ikke er et sted for kvinner. Man vil aldri ha fullstendig oversikt over hvem som kommer inn til landet, hvor mange som er her ulovlig og uregistrert og det vil i de fleste tilfeller være umulig å holde dem fengslet på det bevisgrunnlaget en typisk overfallsvoldtekt gir, så i praksis operer de fleste av disse i et juridisk vakuum der det er fritt frem så lenge de ikke er så uheldige at det er vitner eller overåkningskameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...