Gå til innhold

Katteunger- Noe helt nytt!


Anbefalte innlegg

Hei! Nå for 3 dager siden fikk den eldste katten min som er litt over ett år gammel 4 små, nusselige katteunger. Disse virker å være helt friske, og vekten deres er mellom 100-120 gram hos alle. De drikker masse morsmelk, og når mor går ut av fødekassen ligger de seg sammen over hverandre og sovner. Men jeg har noen spørsmål, siden dette er min første gang;

 

1. Moren har i tre tilfeller tatt en av ungene med seg vekk fra de andre, og lagt seg ned med den. Hun har da "glemt" de andre kattene. Jeg ønsker ikke at hun er under sengen min, for der passer ikke kassen, og ungene kryper så langt de får seg til. Dessuten begynner resten å mjaue etter mor, og jeg har dårlig hørsel (Snakk om 50%) og vil ikke høre dem om natten. Hva bør jeg gjøre?

 

2. Den førstefødte, veier minst på 100 gram. Bakbeina på den virker litt merkelig i forhold til de 3 andre... Beina stikker ofte rett ut, den klarer ikke å bøye dem skikkelig, dessuten er poten bøyd. Kan ta et bilde om det blir nødvendig. Er dette normalt?

 

3. Jeg vet at man skal ha sann mat for både mor og unger så mor får ekstra næring. Vi har ofte stram økonomi, og akkurat nå har vi rett og slett ikke råd. Så vi kjøpte en dyrere daglivare kattemat som stod "active" på fordi den hadde mer næring. Er dette lurt, er det noe vi kan gjøre inntil vi får den fra dyrebutikken? (Håper at dere kan unngå å kommentere noe klagelser på at vi ikke har råd.. det var litt uventet med katteunger nå)

 

4. Mor går ofte vekk fra katteungene en liten stund, legger seg og koser seg en annen plass, så kommer hun tilbake senere til dem og ofte bare legger hun seg ned på dem (er dette farlig? Er redd noen ikke vil få seg løs og slutte å puste). Hvor lenge klarer katteungene seg uten henne? Hun går så ofte fram og tilbake..

 

Dette var vel det jeg lurer på nå. Min første gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når hun tar med en unge under senga, er det nok fordi hun har lyst til å etablere "hiet" der. Kanskje det nåværende stedet er litt åpent og utrygt. Nederste hyllen i et klesskap er ypperlig kattebol.

Det med den rare kattungen ville jeg tatt opp med en veterinær. Hvis noe er galt, er det nok greiest å avlive den.

Snobbete mat trengs ikke. Bare ha fôr tilgjengelig hele tiden, så skal nok mammaen klare å få i seg nok.

Hva hun driver med ellers trenger du heller ikke stresse noe særlig med. Katter har god kontroll på slike ting selv.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp :)

Det største problemet er vel at hun forlater 3-2 stk og så ligger de og griner til jeg får mor og resten av ungene tilbake. Så vondt å høre dem skrike etter mor! Jeg har nå lagt dem nederst i skapet mitt, med døren littegranne åpen, håper det skal gå bra.

 

Væterinær er noe som vi har dårlig råd til, derfor har vi ikke tatt den svarte dit med mindre det blir en nødsituasjon. Den ser neppe ut til å lide, den bare går littegranne annerledes enn de andre :)

Lenke til kommentar

Hei! Nå for 3 dager siden fikk den eldste katten min som er litt over ett år gammel 4 små, nusselige katteunger.

 

Med mindre dette er en renraset katt, og du driver med målrettet avl, må du sørge for å få kastrert katten så raskt det lar seg gjøre (og er forsvarlig i forhold til dette kullet, det vet jeg lite om).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Også lurt å få morpus kastrert så fort som mulig. De kan bli gravide med en gang eter å ha fått ett kull.

Dette. Min tantes katt fikk et kull, og da de tok henne til veterinær for å steriliseres etterpå fikk de beskjed om at hun var drektig igjen. 11 kattunger på et halvt år, det er ingen spøk. :)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...