NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Er Lenovo Y410 en bra spill laptop? Holder Clevo eller Sager maskiner i over 3 år med gaming? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Med unntak av Alienware, ligger alle slike gaming laptops i sjiktet "middels" når det gjelder bygge- og materialkvalitet. Alienware skiller seg ut ved å være litt bedre på akkurat det enn de fleste andre - men de koster mer også. For mye mer, vil vel mange være enige om. Clevo-baserte maskiner er som regel billigst, i hvert fall her i Europa. Ytelse pr. krone (eller dollar) er som regel best med en av disse. Asus G-serie skiller seg ut ved å være best på viftestøy. Clevo har veldig bra byggkvalitet, og Alienware er overpriset. De fleste som kjøper Alienware er tenåringer som tror det er best. Til TS: Ja, hvis du kjøper en maskin med GTX680M og i7-4700m vil det holde i noen år. Endret 15. juni 2013 av iFire Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Han mener GTX 780M. GTX 680M er i ferd med å bli utfaset, og er ikke å finne i maskiner med Intels nye generasjon prosessorer. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Tror kanskje jeg venter til denne fra Clevo kommer ut (takk til thomit). http://www.youtube.com/watch?v=txW20e7MXVg Vet ikke helt om jeg liker at 99% av utgangene er på høyresiden, men det får gå. Endret 15. juni 2013 av NorwegianGooner Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Juli/august Ser jo ganske konge ut. Hva tror du prisen vil ligge på? Mulig jeg spør igjen, men kan man stole på Clevos byggekvalitet i flere år fremover? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg har en Multicom Kunshan (Clevo) som straks er 4 år gammel. Den har fungert 100% hele tiden, og mekanisk er det heller ingen ting å utsette på den, til tross for at den har vært med mye på reisefot. Jeg kommer høyst sannsynlig til å handle en Clevo neste gang også. Trolig allerede til høsten; jeg sikler mest på Multicom Xishan W650S. Spesiellt IPS-skjermen frister. Og GT 750M vil holde til mine spillekrav. Endret 15. juni 2013 av thomit 1 Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Hva tenker du om SSD fremfor HDD? Er det virkelig så mye bedre til en gaming laptop? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Du får ikke fler fps med en SSD. For å si det enkelt. Du får raskere innlasting og saving, noen ganger også raskere innlasting av maps, teksturer etc. i noen spill. SSD gir deg mye raskere fart til alt annet enn spilling, kan man vel si. Selv har jeg hatt SSD som system/OS/program"disk" i flere år, og det er helt utenkelig å skulle gå tilbake til den gammeldagse snurredisken. Med en SSD føles hele systemet mye raskere og mer snappy. Snurredisken er en pc's trangeste flaskehals. Nå bruker jeg snurredisker kun til å lagre filer, der farten spiller liten rolle. Man vil nok etterhvert se færre og færre laptoper som blir solgt nye uten SSD i. Kanskje bare i de aller billigste prisklasene. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Takk for svar. Jeg vil uten tvil gå for en maskin med SSD. Hva hjelper en mix av både HDD og SSD med? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) SSD installerer du OS (Windows) og det du har plass til av programmer på. Snurredisken brukes til lagring, f.eks. video, musikk, eller generellt store filer som tar mye plass (og som ikke trenger farten en SSD kan by på, så mye). Samt eventuellt det som ikke får plass på SSD'en, rett og slett. Det viktigste er at du bruker SSD'en til å installere OS'et og dine mest brukte programmer/spill på. Atså; grunnen til at det fremdeles finnes "vanlige" disker i det hele tatt, er jo fordi det er ganske dyrt med SSD'er som har stor nok plass til å ta seg av alt. Når det er sagt, så er det jo også mange som ikke trenger mer plass enn en SSD på for eksempel 180 eller 240GB. Men for de som lagrer alt mulig rart - nedlastede programmer, videoer, musikk, bilder - så behøves det gjerne mer plass. Og da er det jo mye billigere å bruke en vanlig disk til dette. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Så hvis du f.eks har en harddisk på 500GB og en SSD på 24GB, så vil det være lurt å ha spillinstallasjoner på SSDen fordi den er raskere? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Du finner vel ingen SSD'er så små som 24GB . Men jo, har du plass til overs på SSD'en, så bruk den. Alle programmer vil jo gjøre nytte av mer fart - det er bare hvis plassen er begrenset, at man må prioritere litt. Et eksempel: Min SSD er på 160GB. Jeg bruker omtrent halvparten av den plassen til OS'et og alle de programmene jeg bruker. Inkludert spill. Jeg har i tillegg 2 "vanlige" disker, 1 internt i laptopen, og 1 ekstern disk. Den eksterne er på 1TB og brukes stort sett bare til å ta regelmessige back-ups med. Den interne bruker jeg til lagring av all mulig nedlastet småtjafs, videoer, musikk og bilder. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Sounds good. Vanskelig å velge PC, men kanskje lurt å vente litt til etter sommeren eller noe. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Utvalget vil jo være større utover mot høsten. Alle forhandlere og produsenter er jo akkurat i disse dager i ferd med å skifte ut eldre modeller med nye, i og med at den nye generasjonen prosessorer fra Intel har kommet. 1 Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Tror du forresten Razer Blade 14" vil synke i pris til høsten? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg tror ikke prisene for noen produsenter/modeller vil forandre seg så mye fram til høsten. Snakker vi rundt jul/nyttår så vil vi vel se at det kommer en del tilbud og "kampanjer", og til neste vår/sommer enda litt. Så nei, jeg tror ikke det. Og dessuten skal prisen på Razer'en synke svært mye for at den skal kunne bli konkurransedyktig, etter min mening. Men det kan jo hende at det kommer andre versjoner av laptopene, med litt annerledes hardware inni, som kan forandre litt på prisene. Vanskelig å ha noen formening om. Samme hvis en spesifikk laptop selger svært dårlig for eksempel - da kan det vel hende at de enkelte forhandlerne vil forsøke å bli kvitt noen ved å dumpe prisene. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Hva er det som trekker ned for din del når det gjelder Razeren? For meg ser alt veldig bra ut bortsett fra en litt under gjennomsnittlig skjerm og pris. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg forventer bare å få langt høyere ytelse til den prisen - i hvert fall den prisen som er anslått her i landet. Kan ikke se at noen forhandlere her har lagt den ut for salg ennå. Men den prisen jeg har sett estimert - snakker om 15-tommeren med GTX 765M her - er på et sted mellom 17k og 19k kroner. Til den prisen vil jeg ha en laptop med GTX 780M i. Og faktum er at du kan få laptoper med GTX 780M i til en lavere pris enn det en Razer vil koste, allerede. Kort sagt; pris i forhold til ytelse er helt på jordet. Det er nesten samme pris som det man må betale for en Clevo med 2 stk. GTX 780M SLI! Og prisen er også det dobbelte av hva du må betale for en Clevo med samme ytelse ... så nei takk. Endret 15. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
NorwegianGooner Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Her kan jeg få den for 10k, er det en bra pris da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå