Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter fast med en oppgave i IT. Hadde satt utrolig stor pris for hjelp :D <3 Utifa opplysningene skal jeg lage en normalisert datamodel. Jeg har lagt til en fil hvor jeg har prøvd. Men føler den er blir litt feil :p

A: Datamodell

Du er et medlem av Bergens Kunstløpforening som skal arrangere kunstløpkonkurransen BergenAxelen. Konkurransen er en nasjonal konkurranse og deltakerne er bedt om å la dette gjenspeile seg i sine konkurransebidrag. Konkurransen samler utdøvere i barneklassen, hvor det er kun er en klasse, og alle dermed konkurrerer med alle. For å gjøre stevne attraktivt har dere hentet inn dommere for flere gode kunstløpnasjoner. Hver deltaker bedømmes av 5 dommere som hver gir karakteren 1 til 10, med mulighet for å bruke tidels karakterer, for eksempel 8,1.

Du skal være ansvarlig for resultatservicen, og ønsker å lege et databasert system for registrering av karakterer. For hver deltaker ønsker du å kunne registrere navn, adresse og kontaktinformasjon. I tillegg ønsker du også å registrere den beste poengsummen deltakeren har fått i tidligere konkurranser. Om hver dommer ønsker du å registrere navn og nasjonalitet. I tillegg må det selfølgelig være mulig å registrer karakteren hver dommer gir utdøveren i konkurransen.

Ut fra beskrivelsene ovenfor finner du ut at det vil være naturlig å lagre data fra konkurransen i en database.

Lag en NORMALISERT DATAMODELL for resultatservicen som er beskrevet ovenfor. Begrunn dine valg

Hvordan ville du ha satt det opp ?

Jeg har brukt 5 fremmednøkler i Entiteten Karakter, fordi en deltaker skal jo ha 5 karakterer samtidig, altså en fra hver dommer.

Hjelp ?! :S

post-309070-0-08810400-1371381537_thumb.png

Endret av Umpalumpaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt kan være et utgangspunkt:

Contestant

-id(pk)

-name

-address

-contactinfo

-bestgrade (burde peke mot en tabell over tidligere konkurranser, men det holder sikkert med en tekstverdi)

Judge

-id(pk)

-name

-address

-contactinfo

-nationality_id (fk til Nationalities.id)

Nationalities

-id (pk)

-country_name

Results

-judge_id (pk) (fk til Judge.id)

-contestant_id (pk) (fk til Contestant.id)

-grade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...