Umpalumpaa Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Hei, jeg sitter fast med en oppgave i IT. Hadde satt utrolig stor pris for hjelp <3 Utifa opplysningene skal jeg lage en normalisert datamodel. Jeg har lagt til en fil hvor jeg har prøvd. Men føler den er blir litt feil A: Datamodell Du er et medlem av Bergens Kunstløpforening som skal arrangere kunstløpkonkurransen BergenAxelen. Konkurransen er en nasjonal konkurranse og deltakerne er bedt om å la dette gjenspeile seg i sine konkurransebidrag. Konkurransen samler utdøvere i barneklassen, hvor det er kun er en klasse, og alle dermed konkurrerer med alle. For å gjøre stevne attraktivt har dere hentet inn dommere for flere gode kunstløpnasjoner. Hver deltaker bedømmes av 5 dommere som hver gir karakteren 1 til 10, med mulighet for å bruke tidels karakterer, for eksempel 8,1. Du skal være ansvarlig for resultatservicen, og ønsker å lege et databasert system for registrering av karakterer. For hver deltaker ønsker du å kunne registrere navn, adresse og kontaktinformasjon. I tillegg ønsker du også å registrere den beste poengsummen deltakeren har fått i tidligere konkurranser. Om hver dommer ønsker du å registrere navn og nasjonalitet. I tillegg må det selfølgelig være mulig å registrer karakteren hver dommer gir utdøveren i konkurransen. Ut fra beskrivelsene ovenfor finner du ut at det vil være naturlig å lagre data fra konkurransen i en database. Lag en NORMALISERT DATAMODELL for resultatservicen som er beskrevet ovenfor. Begrunn dine valg Hvordan ville du ha satt det opp ? Jeg har brukt 5 fremmednøkler i Entiteten Karakter, fordi en deltaker skal jo ha 5 karakterer samtidig, altså en fra hver dommer. Hjelp ?! :S Endret 16. juni 2013 av Umpalumpaa Lenke til kommentar
dabear Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Noe sånt kan være et utgangspunkt: Contestant -id(pk) -name -address -contactinfo -bestgrade (burde peke mot en tabell over tidligere konkurranser, men det holder sikkert med en tekstverdi) Judge -id(pk) -name -address -contactinfo -nationality_id (fk til Nationalities.id) Nationalities -id (pk) -country_name Results -judge_id (pk) (fk til Judge.id) -contestant_id (pk) (fk til Contestant.id) -grade Lenke til kommentar
Umpalumpaa Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Noe sånt kan være et utgangspunkt: Hvordan tenkte du å fylle inn 5 karakterer, fra 5 forskjellige dommere inn i resultat-entiteten? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 burde ikke være noe problem, her er karakterene for contestant 25. har lagt til tilfeldige Judge Ids Fra Results: JUDGE_ID | Contestant_id | grade 17 | 25 | 8.9 45 | 25 | 8.4 33 | 25 | 7.5 12 | 25 | 9.0 23 | 25 | 9.0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå