Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier stiller krav om leie etter opphørt leiekontrakt

sofiepett

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål på vegne av min kjæreste.

Vennen min har leid en leilighet i rundt 3 år. Han sa opp for en stund siden og har flyttet ut.

Utleier har i ettertid sendt krav via mail og sms-meldinger om at det skal være mangel på to innbetalinger av leie.

Da utleier og leietaker skrev kontrakt ble depositumspengene (1mnd husleie) overført til utleier's konto. Dette vet jeg er utenfor loven og kalles for irregulær leie.

Spørsmålet er egentlig: - Har utleier krav på disse pengene i ettertid? Utleier påstår at den ene leien som skulle ha blitt betalt var for rundt 2 år siden.

Det vi lurer på er om det er noen form for foreldelse på denne saken? Dessuten så har kjæresten min også betalt noe kontant ved et par anledninger.

Utleier har holdt på depositumspengene hele tiden og vil ikke gi dem i fra seg. Dette er utenfor avtalen hvor det er presisert at pengene ikke skal brukes til "mislighold" av leie ifølge deres kontrakt.

Kan vi gjøre noe med dette? Kjæresten min har ikke hatt noen planer om å lure seg unna leie og syns dette virker ekstremt merkelig. - Og vi syns at det er langt i fra riktig av utleier å beholde depositumspengene. Kan vi komme noen vei?

Hadde vært superfint om noen som har litt kunnskap på feltet kan hjelpe oss. Vi føler dette er foreldet, men er greit å få høre fakta fra andre :)

Mvh

Sofie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravet er ikke foreldet, den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år.

Kjæresten din må nesten dokumentere at han har betalt det han skal betale. Han har forsåvidt et ubetinget krav på å få tilbake ulovlig depositum, men siden han har gitt fra seg disse pengene så er det han som må ta aktive skritt for å få dem tilbake. Dersom han da møtes med et krav om gammel husleie, så er det en viss fordel å kunne dokumentere at det kravet er betalt - hvis ikke ender dette bare opp med en del kostnader og styr for begge parter uten at noen egentlig tjener på det.

Lenke til kommentar

Be om en skriftlig og nøyaktig beskrivelse av hvilken leie som ikke er betalt (måned og år), hvilken sum det gjelder og en bekreftelse på at alle andre leier er betalt.

Er han heldig så er det en av de gangene han ikke betalte kontant, og kan fremskaffe kvittering på beløpet. Hvis utleier fortsatt ikke gir seg kan han ta saken videre, for da har et krav som han kan dokumentere at er oppfylt.

Er det en av gangene han har betalt kontant (og ikke fått kvittering), så stiller han mye svakere og det er tvilsomt om han kommer noen vei med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke om dette har løst seg, men jeg tenkte jeg kunne nevne at depositumet muligens er tapt. Noen mener i allfall at foreldelsesfristen på 3 år på irregulært depositum gjelder fra tidspunktet depositumet ble betalt, se f.eks.: https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5665/91841653.pdf?sequence=1

Så i verste fall kan jo utleier både stikke av med det irregulære depositumet samtidig som ubetalt leie kreves!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...