Gå til innhold

Petroleumsteknologi, byggingeniør eller maskiningeniør?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Innen 1. juli må jeg bestemme meg for hvilken utdanning jeg skal ta og jeg synes det er vanskelig å bestemme seg. Det eneste jeg er 100% overbevist om er at det blir en realfaglig utdanning.

 

Valget står mellom 1) Petroleums- og Prosessteknologi på UIB; 2) Byggingeniør på HIOA/HIB; 3) Maskiningeniør på HIOA/HIB.

 

Jeg har bakgrunn som tømrer med fagbrev og fem års erfaring i bransjen etter fagprøven. Jeg har også stor interesse for konstruksjon, kanskje ikke like mye for trehus lengre, men det er jo mer ved byggebransjen enn bare trehus. Når jeg sluttet i bransjen for to år siden følte jeg meg klar for helt nye ting, men jeg merker at interessen fortsatt er der og har kommet mer tilbake nå.

 

Samtidig føler jeg for å prøve noe helt nytt og jeg synes det virker som maskiningeniør kan være et spennende studium som gir mange muligheter.

 

Oljebransjen frister, både på land og offshore. Jeg ser for meg at lønningene og potensiell lønnsvekst på sikt er langt høyere enn i byggebransjen og det er også av stor betydning.

 

Per i dag har jeg veldig lyst å prøve å jobbe 2-4 rotasjon offshore og basert på mine undersøkelser, vil jeg ha gode muligheter for å komme meg offshore som nyutdannet maskiningeniør. Som byggingeniør blir det nok verre, skjønt med gode karakterer og kanskje noen ekstra fag så vil jeg kanskje ha gode muligheter der også?

 

Petroleums- og prosessteknologi har jeg blitt mer tvilende til, ettersom det virker som maskiningeniør er en vel så attraktiv utdannelse basert på informasjon (som desverre ofte er litt vag) fra rekrutteringsbyrå, men også direkte fra selskap i bransjen. Ingen har tydelig sagt at en grad i petroleumsteknologi er mer attraktiv og et rekrutteringsbyrå sa at maskiningeniør var enklere å komme seg i jobb med, men dette var i hovedsak på land.

 

Jeg ser for meg at med en grad i petroleum så låser jeg meg veldig opp mot oljebransjen, men med en grad i maskin, så har jeg mulighet for å jobbe i flere andre bransjer også.

 

Problemet mitt er vel at jeg ikke har noe spesielt kall og har interesse for mange fagområder. Hadde jeg hatt tid og vært yngre, hadde jeg nok vurdert å ta en bachelor både i maskin og bygg. Om jeg dropper master nå, så kan kanskje det være en mulighet, men planen er vel master på sikt.

 

Noen råd til en forvirret sjel? Noen her som er utdannet innen en av disse retningene og har noen konkrete tips?

 

Noen som vet om jeg låser meg til byggebransjen med som byggingeniør/sivilingeniør bygg?

 

Jeg tror uansett ikke jeg kommer til å angre på noen av de, men hadde vært fint å hatt litt mer overbevisning om en av de. :)

 

Takk!

 

Mvh

 

Elijah

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker jo som du har temmelig god oversikt over dine muligheter og fordeler og ulemper ved disse, og jeg tviler på at særlig mange her på forumet kommer til å ha vesentlig informasjon å komme med. Det er tross alt vanskelig å spå, særlig om fremtiden.

 

Om du "låser" deg til byggebransjen ved å bli byggingeniør kommer nok litt an på hvilken fagprofil du velger (evt. hvilken fagprofil høgskolen har valgt for deg), men det er klart det er enklest å få jobb i byggebransjen som byggingeniør. Og når du har valgt bransje og startet karriere, så er det jo der du opparbeider deg spisskompetanse. Det er mange som har skiftet bransje opp igjennom, og "byggebransjen" er jo tross alt en ganske bred bransje - det bygges mye forskjellig - så det er brede muligheter der. Men dersom du ikke har lyst til å jobbe med konstruksjon, så er vel ikke byggfag veien å gå.

 

Angående maskiningeniør så har jeg også inntrykk av at det er en veldig attraktiv ingeniørutdanning, med mange forskjellige muligheter. Oljeservicebransjen står vel for mesteparten, men som du sier så er du som maskiningeniør litt mindre bransjeavhengig enn som prosess/oljeingniør.

 

Det viktigste er jo å ha tenkt over disse tingene og tatt et så opplyst valg som mulig. Framtiden avhenger av så mye at et slikt studievalg i seg selv ikke nødvendigvis er det avgjørende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Det viktigste er jo å ha tenkt over disse tingene og tatt et så opplyst valg som mulig. Framtiden avhenger av så mye at et slikt studievalg i seg selv ikke nødvendigvis er det avgjørende.

 

Takker for svar, Herr Brun.

 

Jeg håpte kanskje det var noen som studerte en av disse linjene eller som jobber med det som kunne gi noen gode innspill.

 

Om jeg visste at jeg fikk jobb offshore som byggingeniør, hadde jeg sannsynligvis valgt det. Når jeg ser hvor bredt de rekrutterer på flere av de offshorestillingene (alt fra bachelor i Fysikk eller Matematikk til Geologi), så ser jeg for meg at det ikke skal være umulig om karakterene er gode.

 

Skal jeg jobbe på land, kan jeg kanskje like gjerne tenke meg å jobbe med bygg tror jeg. Veldig usikker desverre.

 

Sukk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

En annen ting jeg lurer på er om det er noen forskjell fra HIB og HIOA på ingeniørfag?

 

Jeg velger lett den ene over den andre om det er en bedre skole. Er rimelig sikker på at det blir en mastergrad, sannsynligvis på NTNU, og da er det kanskje ikke like viktig hvor jeg tok bachelorgraden, men man vet aldri.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på er om det er noen forskjell fra HIB og HIOA på ingeniørfag?

 

Jeg velger lett den ene over den andre om det er en bedre skole. Er rimelig sikker på at det blir en mastergrad, sannsynligvis på NTNU, og da er det kanskje ikke like viktig hvor jeg tok bachelorgraden, men man vet aldri.

 

Skal du ta mastergrad i bygg, men vil ta bachelor først, vil jeg anbefale HiST. Går 2-årig master i bygg på NTNU nå, etter en bachelor fra HiG, og merker at de fra HiST er mye bedre rustet for masteren enn alle andre.

Lenke til kommentar

De på HiST har hatt litt mer teoretisk mekanikk som man får brukt for når man skal studere videre mot master, ihvertfall når det gjelder konstruksjon. Vil ikke tro man nødvendigvis blir noen bedre høgskoleingeniør av den grunn, men man ligger litt bedre ann for å studere videre. Var et fag vi hadde før jul hvor mange fra HiST valgte et annet fag, siden de hadde hatt det meste der fra før. Det var egentlig et 3. klasse fag, men vi som begynte i 4. klasse ble anbefalt å ta det, hvis vi ikke hadde hatt tilsvarende på høgskolen.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen som har begynt i oljebransjen fra høgskolen jeg gikk på, tror ikke de tar inn mange høgskoleingniører fra bygg i oljebransjen egentlig. Vil tro du har større sjangs som sivilingeniør da, på NTNU har man også muligheten til å velge mange fag på bygg som er rettet mot maritime konstruksjoner, og vi ble invitert til en Aker Solutions fabrikk der de lager sub sea drilling utstyr, så er nok ikke umulig som sivilingeniør. Men jeg tviler på at det er mange som jobber 2-4 skift som du sier du vil. Da har du nok større sjangs som maskiningeniør, kjenner en som fikk traineestilling i Halliburton et drøyt år etter endt høgskoleutdanning med 1 års erfaring med å tegne snøfresere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vet ikke om noen som har begynt i oljebransjen fra høgskolen jeg gikk på, tror ikke de tar inn mange høgskoleingniører fra bygg i oljebransjen egentlig. Vil tro du har større sjangs som sivilingeniør da, på NTNU har man også muligheten til å velge mange fag på bygg som er rettet mot maritime konstruksjoner, og vi ble invitert til en Aker Solutions fabrikk der de lager sub sea drilling utstyr, så er nok ikke umulig som sivilingeniør. Men jeg tviler på at det er mange som jobber 2-4 skift som du sier du vil. Da har du nok større sjangs som maskiningeniør, kjenner en som fikk traineestilling i Halliburton et drøyt år etter endt høgskoleutdanning med 1 års erfaring med å tegne snøfresere.

 

Nei, det er nok ikke så vanlig, men når jeg ser hva de krever på for eksempel denne stillingsannonsen, ser jeg ikke for meg at det er noe vanskeligere for en byggingeniør med solide karakterer å søke sammenlignet med en fra for eksempel kjemi:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=40356916

 

Minimum 3-årig ingeniørutdannelse eller grad fra Universitet innen fagområder som Petroleum, Geologi, Kjemi, Fysikk eller Matematikk.

 

Blant disse ser jeg for meg at det er kun petroleum og kanskje også geologi som er spisset mot en eventuell slik jobb. Og selv petroleum er en ganske generell utdannelse på bachelornivå, med mye bredde innen realfag.

 

Ettersom du har gått byggingeniør og nå tar master, har du kanskje noe input i forhold til å gå denne veien? Føler du at du har valgt rett? Er det et tungt studium? Hva ser du for deg å jobbe med? Hva spesialiserer du deg innen nå?

 

Har du studert sammen med noen tømrere? I så fall, føler du at de har hatt noen fordel? Jeg var en 'teoretiker' før jeg begynte som tømrer, så for min del føler jeg i hvert fall at jeg utviklet meg enormt mye praktisk de årene jeg jobbet som det.

 

Skal jeg jobbe på land, ser jeg for meg at bygg er like interessant som oljebransjen.

 

Beklager mange spørsmål, men blir glad om du har tid til å svare.

 

:)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Har gått maskiningeniør (PuP) på NTNU og der er det et relativt stort fokus på oljebransjen. Eksempler er lærere som også jobber hos Statoil, fag som handler spesifikt om olje og gass, bedriftsbesøk og bedriftspresentasjoner. Det er vel egentlig naturlig at Norges fremste universitet samarbeider mye med oljebransjen. Det virker som "alle" som vil får jobb innenfor oljebransjen, men veldig få som drar offshore med 2-4 rotasjon. Dette kan være fordi det ikke frister, men har hørt at ingeniører ofte blir satt på land og heller reiser ut etter behøv. Jeg tror også at en mastergrad på NTNU flytter deg nærmere et skrivebord enn en plattform, sammenlignet med en bachelorgrad. Dette er bare synsing fra en som ikke jobber i bransjen...

Lenke til kommentar

Ettersom du har gått byggingeniør og nå tar master, har du kanskje noe input i forhold til å gå denne veien? Føler du at du har valgt rett? Er det et tungt studium? Hva ser du for deg å jobbe med? Hva spesialiserer du deg innen nå?

 

Har du studert sammen med noen tømrere? I så fall, føler du at de har hatt noen fordel? Jeg var en 'teoretiker' før jeg begynte som tømrer, så for min del føler jeg i hvert fall at jeg utviklet meg enormt mye praktisk de årene jeg jobbet som det.

 

Er nok ikke en dum vei å gå, men man må jobbe hardt på høyskolen, siden bygg er et av de studiene med høyest påtrykk på 2-årig master. Jeg merker jeg begynner å bli veldig skolelei nå, og det har begynte å syntes veldig på karakterer også :p På høgskolen syntes jeg det meste var ganske så lett, men jeg merker at de mer teoretiske mekanikk fagene på NTNU er ganske tunge. Jeg spesialiserer meg innen konstruksjon - prosjektering. Skulle jeg gått de tyngste fagene innen konstruksjon (beregningsmekanikk) burde jeg nok aller helst begynt på NTNU fra starten av, eventuelt HiST som nevnt. Men jeg tror også at man vil få veldig sære jobboppgaver om man går den type spesialisering. Så jeg håper å jobbe mer mot prosjekteringen, og dimensjoneringen av bygget som en helhet.

 

Det var veldig mange på høgskolen med forskjellige fagbrev og erfaringer, de hadde nok en liten faglig fordel med å tenke hvordan oppgaver pleier å bli løst i virkligheten, og de stillte ofte veldig gode spørsmål under forelesningene!

 

Bare hyggelig å svare på spørsmål :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Har gått maskiningeniør (PuP) på NTNU og der er det et relativt stort fokus på oljebransjen. Eksempler er lærere som også jobber hos Statoil, fag som handler spesifikt om olje og gass, bedriftsbesøk og bedriftspresentasjoner. Det er vel egentlig naturlig at Norges fremste universitet samarbeider mye med oljebransjen. Det virker som "alle" som vil får jobb innenfor oljebransjen, men veldig få som drar offshore med 2-4 rotasjon. Dette kan være fordi det ikke frister, men har hørt at ingeniører ofte blir satt på land og heller reiser ut etter behøv. Jeg tror også at en mastergrad på NTNU flytter deg nærmere et skrivebord enn en plattform, sammenlignet med en bachelorgrad. Dette er bare synsing fra en som ikke jobber i bransjen...

 

Interessant.

 

Du har nok rett i at de færreste drar offshore, i hvert fall de med master (og sikkert særlig fra NTNU). Generelt er man vel gjerne overkvalifisert til jobbene offshore og kompetansen er mer ettertraktet på land.

 

Det jeg vet er at det finnes de som begynner å jobbe offshore 2-4 etter en bachelorgrad og tar mastergraden over 4 år ved siden av, noe som hadde vært midt i blinken for meg som er så gammel som jeg er og ser mørkt på 5 år uten særlig inntekt.

 

Hva jobber du med nå da? Har du noen innspill vedrørende maskiningeniørutdanningen?

 

Er nok ikke en dum vei å gå, men man må jobbe hardt på høyskolen, siden bygg er et av de studiene med høyest påtrykk på 2-årig master. Jeg merker jeg begynner å bli veldig skolelei nå, og det har begynte å syntes veldig på karakterer også :p På høgskolen syntes jeg det meste var ganske så lett, men jeg merker at de mer teoretiske mekanikk fagene på NTNU er ganske tunge. Jeg spesialiserer meg innen konstruksjon - prosjektering. Skulle jeg gått de tyngste fagene innen konstruksjon (beregningsmekanikk) burde jeg nok aller helst begynt på NTNU fra starten av, eventuelt HiST som nevnt. Men jeg tror også at man vil få veldig sære jobboppgaver om man går den type spesialisering. Så jeg håper å jobbe mer mot prosjekteringen, og dimensjoneringen av bygget som en helhet.

 

Det var veldig mange på høgskolen med forskjellige fagbrev og erfaringer, de hadde nok en liten faglig fordel med å tenke hvordan oppgaver pleier å bli løst i virkligheten, og de stillte ofte veldig gode spørsmål under forelesningene!

 

Bare hyggelig å svare på spørsmål :)

 

Takk for svar. :)

 

Jeg er veldig ærekjær og har en tendens til å bli fanatisk rundt det jeg driver med, så jeg kommer til å gå inn veldig hardt for å gjøre det så bra som mulig. Ser også for meg å velge konstruksjon som spesialisering.

 

Måtte du ta noen ekstra fag for å komme inn på NTNU eller gikk du rett inn fra høyskolen?

 

Blir det noe særlig arbeid ute i felten i den type jobb du ser for deg du ender opp i?

 

Hvordan er lønningene og potensiell lønnsvekst for en sivilingeniør innen bygg fra NTNU?

 

Ser for meg at oljebransjen generelt er bedre uansett, men regner med det må være gode muligheter innen bygg også. :)

Lenke til kommentar

 

Noen råd til en forvirret sjel? Noen her som er utdannet innen en av disse retningene og har noen konkrete tips?

 

Noen som vet om jeg låser meg til byggebransjen med som byggingeniør/sivilingeniør bygg?

 

Jeg tror uansett ikke jeg kommer til å angre på noen av de, men hadde vært fint å hatt litt mer overbevisning om en av de. :)

 

Takk!

 

Mvh

 

Elijah

 

Vanskelig å gi deg noen helt konkrete svar, men kan prøve å gi litt mer generelle betraktninger.

 

Vil du offshore, så er nok byggingeniør det klart dårligste valget av disse. Det finnes nok byggeingeniører som arbeider i oljå, men da i hovedsak på land. Tror ikke du finner mange av disse offshore.

 

Studiet innen petroleums- og prosessteknologi, er vel det som er klart mest tilpasset for en eventuell jobb offshore. Ser ut som det dreier seg om leting og utvinning av olje og gass, og da bør det være greie muligheter for en offshorestilling.

 

Maskiningeinør er vel det klart mest fleksible av utdanningene, og kan gi jobb innen en rekke ulike bransjer inkl petroleum. Finnes masse av maskiningeniører i oljesektoren. Sannsynligvis mest onshore, men det finnes nok også muligheter offshore.

 

Dersom du vil være geografisk fleksibel er nok maskin og bygg de beste. Det trengs ingeniører innen disse områdene overalt i Norge, i alle regioner. Petroleumsfag er nok litt mer begrenset til kystnære områder mellom Stavanger og Møre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Vanskelig å gi deg noen helt konkrete svar, men kan prøve å gi litt mer generelle betraktninger.

 

Vil du offshore, så er nok byggingeniør det klart dårligste valget av disse. Det finnes nok byggeingeniører som arbeider i oljå, men da i hovedsak på land. Tror ikke du finner mange av disse offshore.

 

Studiet innen petroleums- og prosessteknologi, er vel det som er klart mest tilpasset for en eventuell jobb offshore. Ser ut som det dreier seg om leting og utvinning av olje og gass, og da bør det være greie muligheter for en offshorestilling.

 

Maskiningeinør er vel det klart mest fleksible av utdanningene, og kan gi jobb innen en rekke ulike bransjer inkl petroleum. Finnes masse av maskiningeniører i oljesektoren. Sannsynligvis mest onshore, men det finnes nok også muligheter offshore.

 

Dersom du vil være geografisk fleksibel er nok maskin og bygg de beste. Det trengs ingeniører innen disse områdene overalt i Norge, i alle regioner. Petroleumsfag er nok litt mer begrenset til kystnære områder mellom Stavanger og Møre.

 

Takker for svar.

 

Jeg har gjort de samme tankene selv. Jeg begynner å se på petroleum som det kanskje minst attraktive av de tre, når man kanskje kan få de samme jobbene som maskiningeniør (og også ha mulighet til å jobbe innenfor andre bransjer).

 

Men om man vet sikkert at man ønsker å jobbe i oljebransjen, er det sikkert ikke et dumt valg, da man sikkert får en veldig spisset kompetanse.

 

Nå har jeg begynt å snuse litt på marinteknikk også. Er ikke enkelt å bestemme seg. :)

Lenke til kommentar

Jeg har Bachelor i Mekatronikk i fra UiA. Jobbet nå 2 år for et selskap som leverer borepakker til alt av borerigger i alle fasonger og kraner osv osv. Har vært mye offshore i Afrika, Nordsjøen og litt på land. Nå er jeg på et prosjekt i Sør-Korea hvor jeg går 4-4 rotasjon.

 

Trives med det og utdanningen er fleksibel. Har jobbet med mekanikk og hydraulikk i 2 år og nå skal jeg over på elektro/PLS. Når jeg er lei all reisingen har jeg mye erfaring jeg kan dra med meg inn i en ingeniørjobb på kontoret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Jeg har Bachelor i Mekatronikk i fra UiA. Jobbet nå 2 år for et selskap som leverer borepakker til alt av borerigger i alle fasonger og kraner osv osv. Har vært mye offshore i Afrika, Nordsjøen og litt på land. Nå er jeg på et prosjekt i Sør-Korea hvor jeg går 4-4 rotasjon.

 

Trives med det og utdanningen er fleksibel. Har jobbet med mekanikk og hydraulikk i 2 år og nå skal jeg over på elektro/PLS. Når jeg er lei all reisingen har jeg mye erfaring jeg kan dra med meg inn i en ingeniørjobb på kontoret.

 

Spennende! :)

 

Nøyaktig hva gjør du offshore?

 

Vet du noe om arbeidsmulighetene for ingeniører offshore?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har også mariningeniør på HIB på listen min og etter at jeg begynte å se på det, synes jeg det virker mye mer spennende enn maskiningeniør, så jeg kommer nok til å ha det som førstevalg.

 

Vedrørende petroleumsteknologi, har jeg hittil ikke hørt fra noen som sier at det er et bedre valg enn maskiningeniør om man ønsker å jobbe offshore eller innen oljebransjen generelt, noe jeg selv synes er litt rart basert på fagplanen som har en del oljespesifikke fag på petroleum. Men dette er i hvert fall hva folk jeg har vært i kontakt med både direkte i bransjen og i rekrutteringsbyrå sier, skjønt de ofte gir svevende svar og ikke kan si noe konkret, som er veldig irriterende.

 

Alle ingeniørstudiene på HIB kvalifiserer til direkte opptak på NTNU så lenge man har matematikk som valgfag. Med petroleumsteknologi på UIB er jeg nødt til å ta rundt 30 studiepoeng for å søke opptak til masterprogrammet, noe som også er en bakdel.

 

Hadde noen sagt til meg at jeg er så og si garantert jobb i 2-4 rotasjon offshore etter en bachelorgrad i petroleum og IKKE som mariningeniør, hadde jeg sannsynligvis valgt det, men slik jeg ser ting nå er mariningeniør et mer attraktivt valg.

 

Det jeg skal se på er muligheten for å for eksempel være enkeltemnestudent i noen av de oljespesifikke fagene på petroleum, som for eksempel 'Innføring i prosess- og petroleumsteknologi' og 'Grunnleggende reservoarfysikk'.

 

Noen tanker?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...