Lars R. Samuelsson Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Dette må du huske på når du analyserer bilderGuide: Kunsten å se på fotografier 1 Lenke til kommentar
ingemartin Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Svært god artikkel om det mest vesenlige i det å like bilder og å ta bilder. Det er ofte dette med innhald i blidene som kan være vanskelig å kommentere for det kan lett bli for personlig, derfor er det litt berre kommentere, perspektiv, komposisjon og teknikk når enn skal sei noke om bilder til andre. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 (endret) En fin og nødvendig artikkel. Det å ta kreative bilder med intense uttrykk er ikke alltid så vanskelig som det å betrakte disse bildene. Det er nok veldig vanlig å være mer fornøyd med sine egne bilder enn andre er, nettopp fordi den som tar bildene vet hva meningen i bildet er, eller hvertfall hva målet for mening var. Som i media der man har uttrykk som encoding og decoding, betyr dette hovedsaklig ikke bare at man trenger en sender og mottaker for å oppnå en form for kommunikasjon. Men begrepet går nærmere inn på hvordan ting blir sendt og hvordan det mottas. Sender og mottaker vil alltid har forskjellige oppfatninger av kommunikasjonen, og slik er det med fotografier også. Man må prøve å tolke bildene, og legge litt arbeid i å finne betydningen med bildene, eller lære betrakte bilder helhetlig på en måte som gir en personlig verdifull betydning. - Som betrakter altså. Eksempelvis falt jeg fullstendig for nedenstående bilde. Det gav meg en rekke følelser av en slags dyp og stille depresjon i bildet. En slags tristhet, men samtidig så vakkert og befriende å titte på. Jeg kunne godt bare spolt over det og ikke brukt noen sekunder på å finne en mening med bildet, men da ville jeg gått glipp av noe verdifullt, og fotografen sitt arbeid er da bortkastet overfor meg. Så ja, det er viktig å betrakte bilder man ser på, ordentlig. Med et selvfølgelig unntak for facebook-lortebilder Henri Cartier-Bresson MEXICO. Popocatepetl volcano. 1963. Endret 17. juni 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 En fin bakgrunnsartikkel med mye interessant lesning, og linker. Ettersom avslutningen henviser til Bildekritikken på Akam, så håper jeg det kommer en oppfølgningsartikkel rundt det å gi en god bildekritikk. 1 Lenke til kommentar
HelloKjersti Skrevet 19. juni 2013 Del Skrevet 19. juni 2013 En fin bakgrunnsartikkel med mye interessant lesning, og linker. Ettersom avslutningen henviser til Bildekritikken på Akam, så håper jeg det kommer en oppfølgningsartikkel rundt det å gi en god bildekritikk. Takk for innspill, det er notert Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hvor har det blitt av artikkelen? Trykker jeg på linken, så kommer jeg rett på forsiden av akam. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Hei, Vi oppdaget dessverre noen mangler i artikkelen, og vi besluttet derfor å trekke den for noen uker tilbake. Beklager det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det var jo litt dumt. Jeg var på et møte i Tønsberg fotoklubb og der ble artikkelen nevnt i et foredrag ... Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Det var jo litt dumt. Jeg var på et møte i Tønsberg fotoklubb og der ble artikkelen nevnt i et foredrag ... Ja, dette var dumt. Jeg har gått glipp av artikkelen, men fikk lyst til å lese den nå. Min grådige nysgjerrighet har blitt vekket til live og nå får jeg ikke tilfredsstilt min nysgjerrighet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg