mobilen.no Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er alltid noen som vil ripe opp naboens Mercedes, skriver Espen Swang.Kommentar: ? Ny iPhone vil også bli hatet 1 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Words Håper dette åpner øynene til fanboys (av alle slag) og at det her etter blir mer fokus på diskutere telefon, ikke rakke ned og ødelegge diskusjoner. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Malvado Skrevet 15. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg mener at artikelforfatter lider av klassisk Apple romantikk : inn i et felles økosystem som ingen i dag kan matche. Det er ikke perfekt, men det er utvilsomt det mest gjennomførte og strømlinjeformede økosystemet som finnes. Det er mange flotte ord, men stemmer de? Hvorfor bruker vi et organisk ord som "Økosystem" når det her gjelder materiale gjenstander som er laget av inorganiske materialer og som har et software system (os) for å fungere? Det høres definitivt fancy ut og er definitivt et Buzz ord som vi har lett for å godta, men det er langtifra riktig å bruke med mindre vi er villige til å omdefinere betydningen til ordet. Artikkelens Ingress tyder jo også på at journalisten er innbefattet med at iPhone er dagens "Mercedes" og gir jo også et subjektivt inntrykk av at resten av telefonene på Markedet er Datsun og at eierne av slike telefoner derfor er "sjalu" og ønsker å ripe opp "Mercedesen"... Og så spør han jo til slutt etter å ha pent påpekt at joda, han bruker faktisk andre telefoner også hva meningen til leserne er.... Og så har man jo alt journalisten greier å få smettet mellom linjene , er det egentlig rart at en god del intelligente mennesker blir lettere irritert? Personlig føler jeg at artikkelforfatter fortsatt er trollbundet av Steve Jobs Syndromet (Magien / Hypnosen fyll inn det som passer) og greier ikke å være kritisk nok til et selskap som han selv digger. Personlig bruker jeg telefonen først og fremst til å ringe med, men den har også funksjoner som er praktiske og som benyttes flittig : Lese kjapt epost , google maps , Whatsapp / skype , Kamera funksjon og ikke minst underholdning når man sitter på buss eller annen offentlig transport. Til min bruk fungerer en S3 ypperlig (godt mulig en iPhone også hadde fungert greit) og det var et personlig valg å unngå Apple nettopp pga faktorer som er viktige for meg ( Kundeservice , reklamasjonsrett , mangel på funksjonalitet osv.) Personlig hater jeg ikke Apple , jeg er derimot kritisk til mye av det man må godta som "kunde" hos selskapet og mener jeg kan få langt bedre vilkår hos en annen leverandør av tjenester og produkter. 40 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er synd at det nesten er heilt slutt på tradisjonelle mobilar med knappar. Det er ingen produsentar lenger som lagar avanserte telefonar med tastatur. Synst dei var mest praktiske som telefon, lang batteritid, liten og lett. Dagens touch telefonar er heller meir PDA enn telefonar. Det virkar som alle skulle ha PDA på grunn av Apple. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tan28 Skrevet 15. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2013 Words Håper dette åpner øynene til fanboys (av alle slag) og at det her etter blir mer fokus på diskutere telefon, ikke rakke ned og ødelegge diskusjoner. Det er da fint lite i denne artikkelen som vil få folk til å fokusere på telefon, fremfor forumkrig... Når overskrift, ingress og innhold setter iPhone på pidestall over alle andre, tror du virkelig denne vil føre til flere saklige diskusjoner her inne? 16 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Fint med en motvekt til den ellers så applefientlige holdningen fra amobils skribenter. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Megaoctane Skrevet 15. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg synes det er rart at forfatteren lister opp at Apple er arrogante og svarer aldri på henvendelser fra journalister, har kritikkverdige kontraktsvilkår, og så unnskylder det med at de bare er kloke forretningsfolk. Så ALLE tekno bedrifter som faktisk svarer på kritiske henvendelser fra Amobil, og retter seg etter norsk forbrukerlov, er dumme forretningsfolk? For noen idioter. Noen burde fortelle dem at er det noe man aldri skal gjøre, er å svare på telefon/mail fra amobil:) 27 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Artikkelen: "Apple har fått et stempel som en kynisk og grisk organisasjon, som ikke skyr noe middel i jaget etter profitt." Det stemmer til en viss grad. Firmaets enorme pengesummer ligger hovedsakelig i hedgefond, noe som er den største jævelskapen på kloden sett fra et medmenneskelig ståsted. 7 Lenke til kommentar
Ztrider Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg er faktisk på nåværende tidspunkt ganske enig med artikkelforfatter. Jeg har i kortere eller lengre tid tidligere hatt alle Iphone´s men aldri vært fornøyd med de! Siste årene har jeg primært brukt Samsung, og har nå også xcover 2 og S3. Men for en stund siden kjøpte jeg 15" MBPRetina og kort tid etter Iphone 5. Foreløpig tar jeg et forbehold om at telefonen må være Jailbreaket, men det forandrer seg kanskje med Ios 7. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte Iphone var at jeg ville ha en mindre/smekrere telefon enn S3 (Bruker fremdeles xcover2 på jobb) og jeg har ikke angret et sekund. Iphonen sammen med MBP ER faktisk et smertefritt og lekkert, samt praktisk økosystem. Da brukes ordet økosystem i overført betydning, og ikke direkte som folk har påpekt her tidligere! Jeg har vært meget kritisk til Apple i mange år men har mått "spise i meg" den kritikken. Slukøret har jeg sagt til mange, som har kjøpt Android etter mine råd, at jo etter Iphone 5, liker jeg faktisk Apple Endret 15. juni 2013 av Ztrider 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg HiSpeed Skrevet 15. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Dette kunne vært en veldig bra artikkel men blir ødelagt av typisk Apple retorikk (også kalt hersketeknikk). At det ikke skal gå an å skrive en nøytral mobilartikkel! Her skinner det igjennom at forfatter er Apple fanboy og at iPhone er Mercedes-en. For å trøste leserne så slenges det inn at forfatter også bruker en Android. Økosystem, økosystem, økosystem. Appel har i dag ca. 20% av mobilmarkedet (andelen blir mindre og mindre). De resterende 80% har tydeligvis ikke skjønt bæra. Ja, - Ny iPhone vil bli hatet, ny Windows Phone vil også bli hatet og ny Android vil også bli hatet! Endret 15. juni 2013 av HiSpeed 15 Lenke til kommentar
newnick Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg synes det er rart at forfatteren lister opp at Apple er arrogante og svarer aldri på henvendelser fra journalister, har kritikkverdige kontraktsvilkår, og så unnskylder det med at de bare er kloke forretningsfolk. Så ALLE tekno bedrifter som faktisk svarer på kritiske henvendelser fra Amobil, og retter seg etter norsk forbrukerlov, er dumme forretningsfolk? For noen idioter. Noen burde fortelle dem at er det noe man aldri skal gjøre, er å svare på telefon/mail fra amobil:) Nå må du huske på at amobil aldri har vært objektive i sine betraktninger, og kommer heller aldri til å bli det heller. Men de er ikke de verste på markedet heller. Se hva din side presterer å skrive om nye ios. Funksjoner som har vært i flere år på android blir presentert som nye og revolusjonerende nå når di endelig er å finne på iphone. Er vel ikke så rart at noen blir påvirket av denne hjernevaskingen? Men jeg forventer egentlig at en journalist er såpass oppegående at han klarer å gjennomskue de mest patetiske forsøkene på å selge oss "keiserens nye klær". Men tydeligvis er ikke espen swang en av dem... 5 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 "Likevel deler vi flere opplevelser og har mer kontakt med vennene våre enn noen gang." Mulig, men usikker på gevinsten. I går hørte jeg f.eks. på radio at mange grunnskoler nå opplever at mange av elevene tilbringer minst 80 % av friminuttene med nesen i smarttelefonen, og må forby det for å i det hele tatt få dem til å bevege seg. Skremmende. Det du skriver høres ut som den solskinnshistorien vi blir pepret med at disse dingsene fører til. 6 Lenke til kommentar
Digitalklokke Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg tror nok ikke at den perfekte mobil eller nettbrett vil komme. Vi må nok heller tilpasse telefonene enn omvendt. Ingen folk er like, hvordan kan man da lage en perfekt telefon når noen vil ha gigant skjerm, noen vil ha fysiske knapper osv? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Open-Source Skrevet 15. juni 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg kan forklare hvorfor kanskje en ny Apple-mobil blir hatet mer enn andre. 1. Apple(verdens rikeste it-selskap) slipper EN mobil årlig, kun en. med andre ord, så må en passe for alle iOS-brukere. I alle år hadde den kun 3,5" skjerm, men har fremdeles nå ikke større enn 4" i siste versjon. En mobil/formfaktor passer ikke for alle! Det minner meg litt om en diktatorisk produsent, som sier; "skal du være innenfor vårt økosystem, så må du velge den ene nye vi har å tilby, eller fjorårets mobil, eller den året før der".4" mobil idag er jo og lite! Og Apple slipper bare en, som skal passe for jenter på 12 med små hender, til menn med store hender. Ser dere kontrasten her? Jeg syns det er latterlig, og sånt fortjener kritikk. Apple som er så et ressursstrekt selkap må da kunne få til 3 mobiler med; liten, medium og stor skjermstørrelse? Da får man noe som kalles for valgmuligheter. Vanskelige valg hadde det neppe blitt.2. Det hjelper heller ikke at operativsystemet har manglet funksjoner, som er etterspurt i lang tid. Fremdeles i 2014, så vil brukerne kun kunne organisere applikasjoner på startskjermen. Det er jo helt hinsides og funksjonsfattig. Funksjoner som Notification- og Control Center kom, men hvor mange år tok det? Alt for lenge! Når funksjoner som dette blir roset hos konkurrentene i flere år, da må Apple jammen meg også få fingen ut.3. På grunn av at iPhone har blitt sett på som funksjonsfattig, har den alltid vært overpriset. Frem til iPhone 4, så hadde jeg store problemer med å denne som en smartmobil:Jeg vil se litt tilbake i tiden når iPhone 2G ble lansert i 2007:Den støttet ikke mms, filming, 3g, gps, videresending av sms, ingen appstore eller mulighet for å installere 3 parts apper. Ikke støtte for Exchange epost, kameraet var dårligst på markedet og heller ikke støtte for ekstern harddisk, ikke klipp og lim. Den hadde og så dårlig antenne at folk måtte benytte andre mobiler i områder med lite dekning. Men den fikk veldig mye mediadekning fra første sekund, fordi det var Apple. Ikke pga. funksjoner, men Apple. Mobilen kunne jo rett og slett ingenting som minner om ordet smart, målt opp til de andre. Den var bare glatt i bevegelser og hadde et design som falt i smak. Så kjøpte folk seg til mote og design, som igjen førte til at det ble en hype?MMS-støtte kom først i iOS3, Multitasking i iOS4, Notification Center i iOS5, Control Center i iOS7(!) etc. Hele tiden har Apple vært så langt etter på dette med mange funksjoner. For oss som er på mobilnettsider og forum, vi er ofte litt mer teknologisk begavet og interessert enn andre, og forventer litt mer utav en mobil til 4000kr+. Det er tross alt smartmobiler som er kategorien, og noen smartmobiler har alltid vært litt smartere enn andre.Ps. 14år gamle jenter springer idag rundt med 5" Samsung, Sony etc, og ser ut til å stortrives med en større mobil enn iPhone(som også nevner at skjermen på iPhone 5 er i det minste laget), så markedet er absolutt der.For å oppsummere Apple`s kommende iPhoner(opp til iPhone 5); En mobil passer ikke for alle! Endret 15. juni 2013 av Open-Source 14 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 ... Meget godt skrevet og helt enig 2 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg mener at artikelforfatter lider av klassisk Apple romantikk Og så har man jo alt journalisten greier å få smettet mellom linjene , er det egentlig rart at en god del intelligente mennesker blir lettere irritert? Blir du irritert og skriver innlegg på amobil artikler som tydelig har en pro-android/anti-apple agenda? Akkurat den samme retorikken blir brukt nettopp motsatt i brorparten av amobil/mobilen sine artikler, og da er du vel intelligent nok til å ta til motmæle også der...? Eller insinuerer du at intelligente mennesker kun reagerer når noe er skrevet i apples favør? Når det er sagt, er det ikke lett å føre en android/ios diskusjon saklig på diskusjon.no, da andelen androidbrukere er i flertall, og mange eier ikke objektivitet. Disclaimer: jeg er samsung bruker, eier ikke iphone. 4 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det er synd at det nesten er heilt slutt på tradisjonelle mobilar med knappar. Det er ingen produsentar lenger som lagar avanserte telefonar med tastatur. Synst dei var mest praktiske som telefon, lang batteritid, liten og lett. Dagens touch telefonar er heller meir PDA enn telefonar. Det virkar som alle skulle ha PDA på grunn av Apple. En av de nye Blackberry mobilene hadde da tastatur den. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Nå synes jeg folk skal roe seg litt her, og ikke henge seg opp i enkeltuttalelser. Poenget til artikkelen er at veldig mange, ikke nødvendgvis alle, dømmer alle Apple-produkter nedenom og hjem på grunn av et innebygd hat mot Apple som selskap. Som fan av både android og ios, PC og mac, synes jeg artikkelen har et godt poeng. Ikke bry dere om hvilke selskaper som står bak produktene. De er alle ute etter å tyne penger ut av oss uansett, de gjør det bare på forskjellige måter. Fouser heller på produktene. Det er derfor jeg nå nylig kjøpte meg en iphone 5, etter mange år med android, og samtidig går å sikler på HTC One. Det er også derfor jeg vurderer Sony Xperia Tab som mitt neste nettbrett, og Retina Mac som neste bærbar. 1 Lenke til kommentar
Moroklumpen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 iPhone er den eneste tlf. som har dårligere kvalitet enn Nokiaen som selges på Clas Ohlson. iPhone 5 tåler ikke engang vanlig bruk, både homeknapp og powerknapp slites etter svært kort tid. Her har Apple vært greie å laget funksjonen "assistive touch", slik at du alikevel får brukt homeknappen, selv om den slutter å fungere. Så kan man spørre seg, visste Apple at knappen skulle gå i stykker? Har ei vennine som mistet iPhone 5 fra en høyde på knapt 20cm, den knuste med en gang. Jeg fatter ikke at folk betaler over 5000kr for noe jeg hadde katagorisert som regelrett søppel. Telefonen har også flere problemer som overopphetting, batteriet tømmes etter får timer o.l. Jeg jobber selv i servicebransjen. Vi får aldri, absolutt ALDRI inn f.eks. en Samsung tlf. grunnet defekt knapp, batteri o.l. 1 av 300 tlf, er Samsung med knust skjerm, resten er iPhone. Det sier det meste. Er det rart at Apple har vokst seg stor når de selger tlf. i glass(4/4s), også tar de nærmere 3000kr hvis tlf. knuser og du skal få beholdt garantien? Enkelt og greit, de selger deg samme tlf. to ganger. Synes det er morsomt at folk betaler mangfoldige tusen kr for å bytte knust skjerm, flere ganger i året. Seriously? Jeg hadde ikke tatt imot en iPhone om jeg så fikk den gratis,.. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg har lest bedre artikler som fokuserer på det som er bra/dårlig med alle OS, uten at det blir så biased som her. Kan godt hende meningen ikke var det, men slik kom det frem:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg