reminett Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hei! Jeg har bestilt en dedikert server hos leaseweb. Jeg har tenkt å bruke den som filserver og litt andre småoppgaver. Jeg er vant til å bruke pfSense som router hjemme, på egen dediert maskin som router og ipSec server. Men jeg lurer på hvordan jeg kan sette opp min nye CentOS-boks hos leasweb som ipSec-server som virker som en Cisco ipSec server (det er et eget valg i bl.a. OS X). Her er løsningen jeg trenger: Public IP fra leaseweb (eksempel): 78.x.x.123 - Koble til 78.x.x.123 med ipSec klient. - Få tildelt f. eks. IP adressen 10.10.1.20 - Få tilgang til maskinens CIFS/SAMBA-server via IP adressen 10.10.1.10 (som da blir maskinens "interne" IP)... Problemet er at jeg ikke har tid til å lese meg opp på tonnevis av informasjon som finnes om ipSec for å forstå det fra A-Å. Jeg trenger bare en ipSec som fungerer til privat bruk. Derfor hadde jeg håpet at noen kunne gi meg en kjapp how-to på å sette dette opp i CentOS? Tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hvis du skal sette opp et VPN på CentOS, så vil jeg heller anbefale deg å gå for OpenVPN. Mye enklere å konfigurere/vedlikeholde enn IPsec i software. Hvis du allikevel vil ha IPsec, så må du til med OpenSWAN. Cisco IPsec krever at du har hardware fra Cisco for å styre ting på server-siden. Her har du en guide for installering av OpenVPN på CentOS. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 22. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2013 Tusen takk for svar. Jeg har vært innom OpenVPN, og brukt det tidligere i et annet system. Men grunnen til at jeg vil ha ipSec er at jeg da automatisk støtter "alle" klienter native. "Cisco VPN" er slik jeg ser det kun en konfigurasjonsmåte. Kjører det på en pfSense-boks. Problemet mitt her er at bruksmaskinen står rett på public IP.. Så jeg må ha en VPN-løsning.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå