Mladic Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Saken er at jeg har økonomi og ledelse eksamen på mandag, og jeg har fått en forberedelsesdel med mange oppgaver. I en av oppgavene har jeg fått om kapitalbehov og finansiering. Bedriften, som er et aksjeselskap, skal etablere et nytt utsalgssted. Jeg har fått oppgitt investeringsutgift, forventet årlig omsetning, bruttofortjeneste, kontantsalg og kredittsalg, lagringstid etc. Problemet er at jeg ikke får oppgitt noen egenkapital. Hva betyr dette i praksis at oppgaven ikke nevner egenkapital? Jeg tenkte at dette kan være at siden dette er et nytt utsalgssted betyr at de hverken har opptjent egenkapital, som er overskudd fra forrige årene, eller at foretaksinnhaverne ikke er villig til å skyte inn kapital eller at de ikke har egenkapital. Kunne dere hjelpe meg med denne problemstillingen? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Vanskelig for meg å svare veldig konkret siden jeg ikke har sett oppgaven, og ikke har tatt økonomi og ledelse på VGS. Det at du ikke har fått oppgitt noen egenkapital kan jo bety at du skal skissere alternativer til hvordan man kan finansiere uten EK, evt hvordan skaffe EK? Kan f.eks. være at hele greien kan finansieres med gjeld, evt. ved emisjon for å reise EK. Du kunne kanskje lastet opp oppgaven? Endret 14. juni 2013 av Arne 1 Lenke til kommentar
M.K.E.A. Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) E=EK+G og EK = E - G Det er det jeg husker Endret 14. juni 2013 av M.K.E.A. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Vanskelig for meg å svare veldig konkret siden jeg ikke har sett oppgaven, og ikke har tatt økonomi og ledelse på VGS. Det at du ikke har fått oppgitt noen egenkapital kan jo bety at du skal skissere alternativer til hvordan man kan finansiere uten EK, evt hvordan skaffe EK? Kan f.eks. være at hele greien kan finansieres med gjeld, evt. ved emisjon for å reise EK. Du kunne kanskje lastet opp oppgaven? Jeg skal ha muntlig eksamen, og læreren pekte på at oppgaven ikke nevnte egenkapital og at hun skal stille spørsmål angående det. Problemet er at jeg ikke vet hva hun kan stille. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg ser noen beregninger du kan gjøre: Arbeidskapital Regne ut hvilken av leverandøravtalene som er mest gunstig, regne NPV med krav=10% slik jeg ser det Du mangler jo 500k for å gjennomføre investeringen, og siden det ikke står noe om at du får mer lån, går jeg ut fra at dette må komme fra EK? Er dette en diskusjonsoppgave, slik at du simpelthen kan diskutere ulike måter å skaffe pengene på? Årlig omsetning øker med 3.8" og 50% bruttofortjeneste, altså innkjøp på 1.9 i året, altså innkjøp på 158k i måneden. Samtidig har du inntekter på 3.8/12 = 316k i måneden, fordelt på 75% kontant og resten på kreditt. Jeg vet dessverre ikke hva som er læringsmålet for dette faget, og det er litt vanskelig å vite nivået. Endret 15. juni 2013 av Arne Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg ser noen beregninger du kan gjøre: Arbeidskapital Regne ut hvilken av leverandøravtalene som er mest gunstig, regne NPV med krav=10% slik jeg ser det Du mangler jo 500k for å gjennomføre investeringen, og siden det ikke står noe om at du får mer lån, går jeg ut fra at dette må komme fra EK? Er dette en diskusjonsoppgave, slik at du simpelthen kan diskutere ulike måter å skaffe pengene på? Årlig omsetning øker med 3.8" og 50% bruttofortjeneste, altså innkjøp på 1.9 i året, altså innkjøp på 158k i måneden. Samtidig har du inntekter på 3.8/12 = 316k i måneden, fordelt på 75% kontant og resten på kreditt. Jeg vet dessverre ikke hva som er læringsmålet for dette faget, og det er litt vanskelig å vite nivået. Læringsmålene er i hvert fall: - budsjettere kapitalbehovet for investeringsprosjekter - beregne finansieringskostnader, utarbeide forslag til finansiering av ulike prosjekter og begrunne valg av alternativer. For slike oppgaver skal vi bruke en regnearkmodell for tallene for å finne investeringens kapitalbehov, og deretter hvis prosjektet ikke har sunn finansieringsstruktur kan vi foreslå en fornuftig plan der alle anleggsmidlene blir dekket med langsiktig kapital, halvparten av varelageret (omløpsmidler) blir dekket med langsiktig kapital og 35-40% egenkapital. Det er ikke mye mer enn å plotte inn tall i tabellen. Slik ser det ut: Edit: Det kan faktisk stemme, det du sier om at resten går til egenkapital. Men siden de får et pantelån på 1 300 000, hvorfor ender langsiktig lån med kr 1 775 000? Har du noen praktiske eksempler på hvordan man får inn mer egenkapital? Endret 15. juni 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 Den eneste måten man kan få inn mer egenkapital i et AS er ved at eierne utvider aksjepostene sine med egne midler. Evt lar en eller flere kjøpe seg inn mot eierandeler. Jeg vet ikke hvor langt du kan trekke dette, men en annen løsning er å børsnotere selskapet og tilby aksjer i markedet, men dette er ikke noe man normalt gjør med et selskap med såpass lav omsetning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2013 Del Skrevet 18. juni 2013 En annen måte å øke egenkapital er jo å tjene penger... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå