konduktans Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 Gitt at en skal ha f.eks 160 ohm motstand i en enkel krets. Vil motstanden(e) tåle høyere effekt hvis en bruker to motstander i parallell enn hvis en bruker én motstand som den er? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 Leeenge siden jeg drev med slikt, men etter hva jeg husker gir 2stk 160ohms motstander tilsammen 80ohm motstand. :o) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Ikke det jeg spurte om :-) EDIT: Hvis jeg var uklar: Tåler 1x 160 ohm motstand mer eller mindre effekt enn 2x 320 ohm i parallell? Endret 14. juni 2013 av konduktans Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 Litt avhengig av hvor mye watt motstandene tåler, men generelt så vil du få mer varmespredning ved parallellkobling ettersom varmen spres over to motstander. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Ikke det jeg spurte om :-) EDIT: Hvis jeg var uklar: Tåler 1x 160 ohm motstand mer eller mindre effekt enn 2x 320 ohm i parallell? Hvis motstandene ellers er like så vil de to motstandene på 320 Ohm kunne påtrykkes dobbelt så stor spenning. Ved dobbelt spenning så vil de også utvikle dobbelt så mye effekt, til sammen, som 160 Ohmen kan klare på egen hånd ved den halve spenningen. Hvis problemet er at 160 Ohmen brenner opp, så er svaret "ja" to parallellkoblede 320 Ohm motstander vil bare utvikle den halve effekten (hver), og da vil de tåle høyere spenning. Endret 14. juni 2013 av arne22 2 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. juni 2013 Akkurat det jeg lurte på. Takk for svar! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 15. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2013 For å si det på en annen måte; To rør med 160 mm diameter. Ville disse ha kunnet levere dobbelt så mye vann i forhold til ett rør på 160 mm diameter? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2013 Ja dem vil tåle dobbelt så stor effekt, eller sagt på en annen måte, effekten vil fordele seg med 50% over hver av motstandene. Påstanden fra "arne22" er imidlertid feil. P=UxU/R, altså vil effekten firedobles dersom du øker spenningen til det dobbelte. Selv om denne effekten fordeles på to motstander, så vil fortsatt motstandene bli eksponert for dobbelt så stor effekt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå