Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

På tide å bytte bil snart


Anbefalte innlegg

Ja, så begynner altså Saaben å få klippekort på verkstedet etter hvert, så jeg tenker slik at det er på tide å bytte bil.

 

Jeg tar utgangspunkt i AutoIndex 2013. Lexus ligger på topp, men er alt for dyrt. BMW ligger på 2. plass, men jeg er mer fan av Audi som ligger på 3. så da tenker jeg å gå for det. (egentlig er det Audi jeg har lyst på uansett, så at de ligger på 3. plass på AutoIndex er bare flaks :blush:)

 

I utgangspunktet tenkte jeg å få for en A4, enten Avant eller kupé, ikke eldre enn 2010 modell. Kjenner noen av dere til noe jeg burde være ekstra obs på? Noen årsmodeller med kjente svakheter? Kjente svakheter generelt på disse bilene? Hvor høy km. stand er fornuftig på Audier i denne alderen?

 

Jeg tenker også å kjøpe fra forhandler. Jeg vet at det er på privatmarkedet man kan gjøre røverkjøp, men det er også der man kan bli skikkelig rundlurt og jeg har ikke tid eller energi til å legge ned flere måneder med research i dette her - jeg skal bare ha en bil.

 

På forhånd takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du stiller et meget åpent spørsmål. Sett deg inn i utstyrspakkene. Audi S-line utgavene har det meste av nødvendig utstyr som skinn osv. Gå for en s-line A4 med 140 hk og DSG. Evt. Quatro.

 

For meg er understellsbehandlet et must og det tyder på at bilen er fint holdt.

 

Generelt VAG biler: Sjekk for fukt og lukt i teppe. Alle VAG biler jeg har hatt har hatt vannlekkaser

Lenke til kommentar

Ja, spørsmålet er ganske åpent, fordi jeg ikke har noen erfaring med Audi fra før av. :) Dine tips er gull verdt i så måte, så takk for det.

 

140hk, det er dieselmotor det? Er det ellers noen kvalitetsforskjell mellom diesel og bensinmotorene til Audi?

 

Jeg ser også du anbefaler DSG - er det for kjørekomfort, eller er det også bra girkasser? "Gammel visdom" sier meg at manuelle kasser er mindre komplekse og dermed mer robuste, men for alt jeg vet kan jo DSG kassene være på nivå med manuelle?

Lenke til kommentar

140hk er nok 2,0TDi ja..

Et forferdelig rakleverk av en motor.

Det var noen problemer på de første årgangene, da særlig med at svinghjulene røyk (dobbelt-masse), det koster noen tusenlapper.

Selv ville jeg valgt bensinmotor, så slipper du ulydene av dieselrakleverket.

 

DSG er helt klart en god ting. Det er i prinsippet omtrent som to manuelle girkasser med felles utgående aksel og hver sin clutch..

Å velge manuell når man kan få DSG er bare tull!

 

Det var noen problemer med de første årgangene av DSG også, men dagens utgaver oppleves som svært solide.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vipper også i utgangspunktet litt mot dieselbil med tanke på hva slags avgiftsmelkeku det kan bli for staten fremover, ettersom det har vist seg at diesel ikke var så miljøvennlig likevel.

 

Hyggelig lesning om girkassene i hvert fall. :D Da er nok tusenlappene for en DSG verdt det, høres det ut som.

Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg manuell. Velg bensin dersom du har mye småkjøring og bor på en kald plass. Diesel er er billigere på milen, men service vil jeg tror er litt dyrere. Dieselbiler har som regel Vebasto (ikke kjøp uten) som også kan krever service.

 

Jeg har leid en 2012 Golf 1.6 diesel med DSG. Girer hele tiden når du regulerer gassen. Typisk når du trykker ++ på cruise, så girer den ned i 3 sek. Og så stopper motoren så snart du stanser og holder foten på bremsen (autostop). Er utrolig iriterende når du stanser inn mot en rundkjøring og skal i gang gjen. Fot fra brems til gass. Så går det 2 sek før bilen går fremover. Og da er gjerne luken borte igjen, foten står forsattt på gassen (helst i bunn) og så bykser bilen frem! Jeg kjører for det meste landevei og ville dermed spart minimalt med autostop. Men DSG er sikkert fint dersom man blir vandt til det og får deaktivert autostop.

 

Velg også en Audi uten sportsunderstell. Sportunderstell vil si harde fjøringer og at man skraper nedi snøen. (Har selv sportsunderstell på min A3)

Lenke til kommentar

Godt over halvparten av tiden jeg kjører står jeg i kø til eller fra jobb, så da ser det ut til at det blir bensinmotor med DSG.

 

Autostop har jeg ingen formening om, da jeg aldri har prøvd en bil som har det. Hvis det kan deaktiveres så er jo det greit, da gjør jeg bare det hvis jeg finner det irriterende. :)

 

Igjen, takk for all input! :D

Lenke til kommentar

Men DSG er sikkert fint dersom man blir vandt til det og får deaktivert autostop.

 

 

Jeg har selv VAG med autostop og er helt enig, det er bare et stort irritasjonsmoment.

Kjørecomputeren min viser at bilen bruker 0,6 liter per time på tomgangskjøring, da er besparelsen minimal når du stopper 3 sekunder på vei inn i en rundkjøring, eller kjører i saktegående kø og stopper noen få sekunder av gangen.

Knappen for deaktivering av autostop må aktiveres hver gang du starter bilen. Noen mulighet for å deaktivere autostop funksjonen som standard og heller koble den inn når det er ønskelig?

Lenke til kommentar

Har du så dårlig lydisolering i bilen at du hører dette altså?

 

Jeg liker å føle på lufta i omgivelsene.. Derfor har jeg mye av tiden åpne vinduer og takluke.

 

Klart, jeg kan jo bare lukke vinduer og takluke, men det skal ikke være nødvendig.

Dessuten hører jeg mer av V8eren når vinduene er åpne.. Og lydden er i utgangspunktet alt for tam.

 

Tenker det blir stas å få nytt eksosanlegg!

Lenke til kommentar

Hvorfor betviler du? Kjører ikke du en eldre E500 stasjonsvogn? Ja, det stemmer jo også at jeg har lenger rekkevidde enn deg, du må nok fylle litt oftere enn hva jeg gjør.

 

Ja, jeg må fylle titt og ofte jeg.

Har hittil hatt bilen ned i 1,26 på langkjøring. Må si jeg er svært fornøyd med det!

 

Joda, jeg kjører en eldre E500 stasjonsvogn, den bruker vel et drøyt halvsekund mer på 0-100 enn bilen din og ligger ellers helt greit på veien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

140hk er nok 2,0TDi ja..

Et forferdelig rakleverk av en motor.

Selv ville jeg valgt bensinmotor, så slipper du ulydene av dieselrakleverket.

De gamle 1.9 og 2.0 TDI var pumpedysemotorer, men fra ca 2007 startet produksjon av dagens 2.0 TDI med common rail, og den går mye finere (joda, feil begrep for dieselmotor) enn den gamle. Dersom du kjører mye korte turer, bør du vurdere bensin foran diesel. Bruker litt mer, men mer stillegående, bedre varme, og man slipper problemer med DPF.

 

Vet ikke hvor vanlig det er med DSG i A4, Audi kaller DSG for S-tronic, og mange jeg ser har Multitronic, som er en CVT. Med sportspakke og sportsfjæring blir bilen stivere og lavere. Det er mulig å bestille sportspakke, men få standard fjæring, som IMHO er en bedre kombinasjon for norske veier.

Lenke til kommentar

Jeg ligger på 0,5 på mila på langkjøring. Din gjør altså 0-100 på 5,4 sek? Trodde det var nærmere 7-8 sek jeg.

 

Din 330d er vel oppgitt til 6,1 etter det jeg ser..

Men hyggelig for deg om den gjør sprinten på under 4,9. Det er fort.. Bare 0,3 sekunder tregere enn en M3 jo.

 

Å bruke halvlitern på langkjøring kan jo ikke sies å være noe mål uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...