metyo Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) 1) Hva er egentlig forskjellen mellom romantikken og nyromantikken? (bortsett fra tidsperioder) Var nyromantikken samfunnskritisk (kritikken av det moderne samfunnet/fremmedfølelse)? Men det er først og fremst forskjellen mellom disse to er jeg ute etter. 2) "Sammenligning av realismen og nyromantikken." Hva burde jeg legge vekt på her? Hvordan skal jeg gå frem for å presentere oppgaven? Hvilke momenter skal tas med og i hvilken rekkefølge? Ønsker noen innspill fra dere dyktige folk. Gjerne så utdypende som mulig Hvis noen har noen link fra nett knyttet til emnet mitt, så er det bare å poste det inni her. Tusen takk på forhånd! Endret 14. juni 2013 av metyo Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 "På 1890-tallet kommer en ny sans for romantikken til uttrykk bl.a. i en slags kjærlighetsdiktning med assosiasjoner til middelalderen og hva den sto for. Og som i alle mer eller mindre romantiske perioder, bryter lyrikken fram igjen med full kraft og baner seg vei også inn i prosaen." (wiki) Jeg er så dyktig, så (hehe) Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 1) Hva er egentlig forskjellen mellom romantikken og nyromantikken? (bortsett fra tidsperioder) Var nyromantikken samfunnskritisk (kritikken av det moderne samfunnet/fremmedfølelse)? Men det er først og fremst forskjellen mellom disse to er jeg ute etter. 2) "Sammenligning av realismen og nyromantikken." Hva burde jeg legge vekt på her? Hvordan skal jeg gå frem for å presentere oppgaven? Hvilke momenter skal tas med og i hvilken rekkefølge? Ønsker noen innspill fra dere dyktige folk. Gjerne så utdypende som mulig Hvis noen har noen link fra nett knyttet til emnet mitt, så er det bare å poste det inni her. Tusen takk på forhånd! 1) Romantikken er en periode der man tok til fornuften og skildret med fantasi og følelser. Eksempler på forfattere i denne perioden er for eksempel Welhaven/Wergeland. Nyromantikken på sin side er en reaksjon på realismen, da forfattere begynte å skildre mer subjektivt og psykologisk. De to sistnevnte faktorene skyldes at samfunnet hadde endret seg raskt som følge av industrialiseringen. Eksempler på forfattere her er Knut Hamsun med boka Sult. Det stemmer at nyromantikken er samfunnskritisk, da samfunnet ble forandret raskt. Dette kommer også fram i Hamsuns roman Sult. 2) Forskjellen på realismen og nyromantikken er at realismen er først og fremst er litteratur som er objektiv og realistisk. Realismens litteratur tar videre opp samfunnsorienterte problemer knyttet til borgerskapet, mens nyromantikken tok hovedsaklig opp et problem som gjaldt majoriteten i samfunnet, og begrenset dermed ikke målgruppen (det at samfunnet endret seg raskt). Videre er skildringene som nevnt ovenfor mer subjektiv og psykologisk. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Takk for svar. Men er ikke romantikken også ganske subjektivt og psykologisk? Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Takk for svar. Men er ikke romantikken også ganske subjektivt og psykologisk? Romantikken handlet mer om fornuften tar jeg ikke feil, hva som er rett og galt. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 15. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2013 Romantikken handlet mer om fornuften tar jeg ikke feil, hva som er rett og galt. Tror nok du blander litt. Det var klassisismen ved opplysningstida som handlet om fornuften. Romantikken tok jo opprør med fornuftsdyrking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå