Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Lurer på om plutselig shutdown osv kan skade selve hardwaren i SSD? eller bare windows filer osv. skal ha ny laptop og tenkte å bruke min nåværende SSD. Lenke til kommentar
Papa Dupre Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Tviler sterkt på at plutselig strømavbrudd kan skade selve hardwaren på SSD`en din, miste alt av data på ssd disken er jo en risiko når du napper den ut fra den gamle maskinen din. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Plutselig shutdown i laptop? Laptoper har batterier som vil fungere som en UPS hvis man får plutselige avbrudd i strømnettet. Jeg husker at Intel ble nødt til å forandre litt på firmware'n sin til sine SSD'er, fordi en eller annen geek hadde framprovosert datafeil ved å bryte strømmen flere ganger på rad. Altså: Ved å slå av og på strømmen raskt og flere ganger etter hverandre, kunne han til slutt framprovosere en feil. Dette ble faktisk fikset av Intel. Me thinks not to worry. Endret 14. juni 2013 av thomit Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Jeg har aldri mistet noen filer eller ødelagt en harddisk p.g.a. at jeg trekker ut strømmen eller tar ut batteriet. Det eneste som skjer er at windowsen kræsjer og da kommer det opp et valg om å starte windows på vanlig måte, eller gå i safe mode. Om du ikke starter windows på vanlig måte gjør den det av seg selv etter ca. 25 sek. Og etter det er det som om ingenting har skjedd. Men om du har windows 8 vil du få opp en blue screen isteden. Det er ikke noe å bry seg om. Jeg tror ikke du skal være redd for å ødelegge noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Plutselig shutdown i laptop? Laptoper har batterier som vil fungere som en UPS hvis man får plutselige avbrudd i strømnettet. men jeg har ikke batteriet i, det er herpa. Lenke til kommentar
nems Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Lurer på om plutselig shutdown osv kan skade selve hardwaren i SSD? eller bare windows filer osv. skal ha ny laptop og tenkte å bruke min nåværende SSD. Nei, elektronikken i en SSD kan ikke ta skade av å miste spenningstilførsel. Får den en spenningspuls så kan den derimot ta skade, men å gå fra tilførselspenning til 0 vil ikke skade elektronikken. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Mange som sier at et plutselig strømbrudd ikke kan skade en SSD. Det er dessverre ikke sant da strømbrudd for en SSD er mer skadelig enn for en vanlig hard disk. Du kan miste data på den eller i verste fall kan det ta knekken på SSD'en. Etter som jeg er litt lat av meg og det er sent på natten (snart sengetid) så finnes det en liten artikkel om dette på denne siden. Endret 14. juni 2013 av Chavalito 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Fint å ha "noen" oppegående her på forumet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Har ikke noen SSD-er kondensatorbanker for å forhindre krøll ved strømbrudd? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Har ikke noen SSD-er kondensatorbanker for å forhindre krøll ved strømbrudd? Om du tenker som i en batteribackup (kondesator m batt) på cache moduler for disk/raidkontrollere , så har jeg ikke sett eller hørt om det. Dvs at det er en sånn inne i en 2.5" ssd. Msata flash/ssd er f.eks helt "bare". Edit: Utsgn over gjelder konsument produkter av flash basert ssd. Anbefalt lesing om emnet her hvor det belyses for server og lagrings systemer. http://storagesearch.com/ssd-power-going-down.html .. Endret 15. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Mange som sier at et plutselig strømbrudd ikke kan skade en SSD. Det er dessverre ikke sant da strømbrudd for en SSD er mer skadelig enn for en vanlig hard disk. Du kan miste data på den eller i verste fall kan det ta knekken på SSD'en. Etter som jeg er litt lat av meg og det er sent på natten (snart sengetid) så finnes det en liten artikkel om dette på denne siden. Plutselig strømbrudd kan vel på ingen måte skade SSD-en, men det kan jo selvsagt skade dataen som ligger på SSD-en. Leste ikke artikkelen du linket til så skal ikke påstå noe. Har ikke noen SSD-er kondensatorbanker for å forhindre krøll ved strømbrudd? Noen. F.eks. Intel 710, Intel DC S3700 eller Crucial M500. Merklig nok har ikke Samsung 840 Pro dette, men jeg er sikker på at enterprice-modellen har det (EDIT: Jepp). Noen SCSI- eller SAS-kontrollere har en innebygget krets med kondensator for å unngå datakorrupsjon i tilfelle strømbrudd. Endret 15. juni 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Jeg er ikke sikker på at "vanlige" SSD har noen form for "backup" som batterier eller kondensatorer da det ikke er særlig plass der, tykkelse på 9,5 mm gir ikke mye plass til slikt. Derimot kan det hende at PCIe SSD'er slike som OCZ Revodrive kan ha det, da de ikke har så begrenset med plass. Jeg skal ikke si at Revodrive har noe slikt, men det kan hende det kommer med tiden. Asus driver jo med en ROG PCIe SSD, men jeg vet ikke om den er til salgs enda. Endret 15. juni 2013 av Chavalito Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 De fleste low-end/mid-end SSD-er har ikke dette nei, men det er plass til det. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 De fleste low-end/mid-end SSD-er har ikke dette nei, men det er plass til det. Men da hadde de neppe blitt low-end/mid-end SSD'er. Det er jo som alltid en grunn til at noen SSD'er er billigere enn andre, en grunn er nok hvilken type NAND minne de bruker, en annen er om de har kondensatorer for å redusere/hindre data tap etc. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Men da hadde de neppe blitt low-end/mid-end SSD'er. Det er jo som alltid en grunn til at noen SSD'er er billigere enn andre, en grunn er nok hvilken type NAND minne de bruker, en annen er om de har kondensatorer for å redusere/hindre data tap etc. Nettopp, det er jo det jeg sier. Dyrere SSD-er har bedre kontrollere, NAND-brikker, flere funksjoner etc. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Apropos strømbrudd; Her jeg bor kan jeg ikke huske å ha opplevd et uvarslet brudd i strømnettet i løpet av de siste ti årene, i hvert fall ... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Apropos strømbrudd; Her jeg bor kan jeg ikke huske å ha opplevd et uvarslet brudd i strømnettet i løpet av de siste ti årene, i hvert fall ... Da er du heldig. Har bodd i to forskjellige fylker og begge plassene opplevde jeg flere brudd og ustabilheter. Det er da snakk om vestlandet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/technology-briefs/ssd-320-series-power-loss-data-protection-brief.pdf Fra lenken jeg postet tidligere.Les denne PDF fra Intel om 320 ssd serie power og data protection. Intel har bygget inn en logikk i 320 serie som bruker ssd kortets små kondensatorer for å gjøre ferdig skriving av buffert til nand. Man trenger ikke mange millisekunder og det brukes ikke mange watt til å komitte ferdig en write. Om denne feature er i 330, 335 utgavene vet jeg ikke , men regner med det. At man ikke kan skade eller ødelegge en nand flash ssd ved strømbrudd skal man vel være litt forsiktig med å påstå. Om det er selve nand , eller kontrolleren , eller andre pwr kretser som man kan skade kommer vel an på. Flere her inklusive meg selv har vel opplevd at usb nand pen drives har blitt helt døde plutselig. Endret 15. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 330, 335 eller 520 har ikke dette. Intel 320 siden det er en utgått modell, derfor nevnte jeg ikke denne. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Det gikk opp for meg at det er fordi det er dems egen utviklede ssd inkl kontroller . 710 har det sammen med 320 (x25/x25-e etterkommerene) Ingen av de er "utgåtte" , men de selger vel dårlig da de kun har 3Gbps grensesnitt og tas ikke inn av nettbutikker og forhandlere. Endret 15. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå