cmx2k Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Heisann.. Mistet førerkortet mitt i 6mnd fra 6 juli i fjor til 6 februar i år. Var så dom og kjørte en liten tur i nabolaget her i februar, og ble tatt for det. Snakket med juristen ang dette, var snakk i at jeg skulle få 9mnd ekstra sperrefrist. I går mottok jeg i posten et forelegg på 8000kr, og om jeg vedtok det osv. Var inne på statens vegvesen sine sider og prøvde den 'søk om førerkort' greia. Prøvde det samme for et par uker siden, da kom det bare opp at klassen var sperret og jeg ikke kunne søke om noen førerkort. Prøvde dette igjen nå i kveld, da kom det opp noe annet, da kom det opp: Navn: XXXXX Eksisterende førerkort: Moped (klasse AM) Person-/varebil (klasse B) Ringte politiet nå i sta, hu dama søkte meg opp i autosys, da var jeg registert med de førerkortene som nevnt her.. Hva skjer? Har jeg fått lappen tilbake uten og vite om det eller? Hu dama kunne ikke si mer, hu sa bare at jeg hadde gyldig førerkort i de klassene.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hvilken dato (inkl årstall) var det du ble tatt? Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Februar den 15 i år 2013 altså var det vel. Og nå nylig har jeg visst fått førerrett igjen i de klassene som nevnt ovenfor her. Så skal jo egentli ha sperrefrist eller førerkortet inndratt, men har visst fått det tilbake i følge Autosys og hu dama på operasjons sentralen hos politiet. Hu kunne ikke se noe unormalt, bare det vanlige, at jeg hadde gyldig førerkort i de klassene.. Jeg sto altså som innhaver av gyldig førerkort i de klassene over.. Noe feil som har skjedd her? Skal da ikke være mulig dette? Ser nå når jeg var inne og prøvde søke greia igjen at jeg står enda med disse førerkortene.. Endret 16. juni 2013 av cmx2k Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg ville dratt til biltvilsynet og meldt førerkortet savnet, slik at man får nytt.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Politijuristen har åpenbart innsett at du ble tatt for å kjøre uten førerrett etter at beslagsperioden var over og at du da egentlig hadde førerrett. Du kan nå be politiet om å få tilbake førerkortet. Endret 16. juni 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Jeg er usikker på om jeg måtte ta ny førerprøve i følge dommen når mista førerkortet, det husker jeg rett og slett ikke. Noe må ha skjedd der da siden jeg står med gyldig førerrett antar jeg, dette er vel noe som må 'oppdaters' i autosys manuelt antar jeg? Syntes det høres rart ut om jeg har fått førerretten tilbake ved en 'feil' for så at jeg mister den igjen når jeg ringer i morgen.. Kan politiet inndra førerretten igjen, dersom det viser seg at de har gjort en feil, gitt meg gyldig førerrett, for så inndra den igjen? Endret 16. juni 2013 av cmx2k Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg ville ha ringt ned til politistasjonen og sagt at dette finner jeg meg ikke i. Gi dem en sikkelig omgang på dette..! Ellers så kan du bare spørre om å få førekortet tilbake og ikke tenke noe mer på dette.. Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Jeg ringte jo i går, men det var bare hu på operasjonssentralen som var der da, hu kunne bare se i Autosys at jeg sto oppført med gyldig førerkort, noe mer kunne hun ikke se. Så jeg måtte ringte tilbake på mandag altså i morgen og spørre etter hu som hadde med førerkort og gjøre, så jeg skal da gjøre det.. Syntes det høres rart ut om jeg har fått førerretten tilbake ved en 'feil' for så at jeg mister den igjen når jeg ringer i morgen.. Kan politiet inndra førerretten igjen, dersom det viser seg at de har gjort en feil, gitt meg gyldig førerrett, for så inndra den igjen? Har en fått tildelt en førerrett, så burde da ingen kunne inndra den med mindre det er gjort noe straffbart mener nå jeg, men veit ikke alt jeg da? Endret 16. juni 2013 av cmx2k Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg er usikker på om jeg måtte ta ny førerprøve i følge dommen når mista førerkortet, det husker jeg rett og slett ikke. Dette er jo vesentlig å finne ut av. Dessuten er det ikke alltid det er lurt å spørre for mye. Bare be politiet om å få tilbake førerkortet dersom dommen ikke sier at du måtte ta ny førerprøve. Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Er som som sagt usikker på om dommen sa at jeg måtte ha ny førerprøve. Det meste tilsier jo at jeg ikke må ha hatt det siden jeg står registert med gyldig førerkort igjen, vil jeg tro i allefall. Kan ikke skjønne hvordan jeg kan ha fått det tilbake med en 'feil' akkurat? Som sagt, noen som vet om politiet kan inndra førerretten min igjen, etter at jeg har fått den tilbake, uten og ha gjort noe straffbart, kun pga deres 'feil' eller noe slikt? Skal da ikke gå på bekostning av meg det.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Som sagt, noen som vet om politiet kan inndra førerretten min igjen, etter at jeg har fått den tilbake, uten og ha gjort noe straffbart, kun pga deres 'feil' eller noe slikt? Skal da ikke gå på bekostning av meg det.. Du har ikke krav på å få førerrett bare fordi det står i et datasystem at du har det, nei. Det som har skjedd i denne saken er antagelig at den midlertidige inndragningen under saksbehandlingen er opphevet fordi det er utferdiget forelegg, men sperrefristen (som først trer i kraft når saken er avgjort, dvs, når straffeskyld er vedtatt eller idømt) har ikke trådt i kraft ennå. 2 Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 Midletidig? Lenge skal den kunne vare da liksom? Når jeg ser etter så gikk førerkortbeslaget ut den 14 februar, ble tatt den 21 februar når ser etter litt mer nøye.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Det høres ut for meg som at du egentlig ble tatt den 21 februar for kjøring uten å ha med deg førerkortet (som lå hos politiet). Du hadde førerrett forutsatt at du ikke måtte ta ny førerprøve. Du er bøtelagt for å ikke ha førerrett. Endret 16. juni 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Forutsatt at TS ikke var i prøvetid da han mistet førerretten, så skal ikke 6 mnd tap gjøre at han må ta ny førerprøve. Ved tap over 6 mnd kreves det ny førerprøve. Er det under 12 mnd så holder det vanligvis med delvis (praktisk) prøve. Se http://www.lovdata.n...9-1660-008.html Endret 16. juni 2013 av Llandari Lenke til kommentar
cmx2k Skrevet 16. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2013 (endret) Hadde ingen prøvetid nei, hadde hatt førerkortet sammenhengende i over 8år før det ble inndratt.. aldri mistet det før heller.. Får ta en ny tlf til politiet eller biltilsynet i morgen og høre hva som skjer da.. mest bare forvirrende dette. Hu jeg snakka med sist sa bare at jeg hadde gyldig førerrett nå i følge autosys og alt det der Endret 16. juni 2013 av cmx2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå