Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Min Peugeot 407 opplevde nylig et meget sjeldent (ifølge mekanikeren) problem. Høyre drivaksel knakk i en skarp sving i en bratt oppoverbakke. Falck fraktet bilen til merkeverkstedet, hvor de monterte ny. Drivakselen hadde knekt på midten (ikke i et ledd), og rust i bruddflaten kunne tyde på at feilen har oppstått meget gradvis. Likevel sa mekanikeren at de kunne sende denne inn til Peugeot og få ca. 2500 kroner i "pant". Hvorfor i all verden gir Peugeot 2500 kroner i pant på en drivaksel som er knekt på midten? Hva skal Peugeot med den? Pusse den opp og selge den på nytt? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Jeg kan tro de sjekker hva de kan gjøre for å forhindre at samme problem oppstår med nye deler? Er ikke helt sikker på det... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Bilen er 9 år gammel. Betaler de 2500 kroner for å analasere så gamle deler? Kunne forstått det om det var en helt ny bil, men 407 gikk ut av produksjon i 2011. Jaja, jeg klager ikke. Det ble 2500 kroner billigere for meg. Endret 14. juni 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Det er nok noe de gjør fordi de vet at det er en svakhet med delen.. Så kaller de det pant i stedet for å vise at de vet om feilen.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Det er (såvidt jeg skjønner) ikke en svakhet ved denne delen. Mekanikeren på merkeverkstedet sa at denne girkassa aldri har problemer, og han har aldri hørt om at drivakselen på denne bilen ryker. Men det er kanskje nettopp derfor Peugeot ønsker å etterforske hvordan det kunne skje...? Endret 14. juni 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Mener panten på gamle bildeler er en slags miljøavgift på de nye delene, slik at de får bosset i retur i stedenfor at du kaster det i naturen. Det er 300kr i "pant" på bremsecalipere forresten, fikk de tilbake på en 20 år gammel bil i fjor. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hvorfor i all verden gir Peugeot 2500 kroner i pant på en drivaksel som er knekt på midten? Hva skal Peugeot med den? Pusse den opp og selge den på nytt? Ja, det blir overhalt eller reprodusert, og solgt på nytt. Dette er relativt vanlig praksis på utvalgte deler som; girkasse, drivaksler, bremsekalipere, servo-pumper, tannstang, startmotor, dynamo, og AC-pumpe. Men det er ikke noe man har krav på, det er et tilbud. Miljøavgift er det såvidt meg bekjent bare på selve bilen (vrakpant som betales av første eier), også har man i tillegg miljøavgift på væskene (som feks olje og R134 AC-gass), samt på dekk. Om det er god butikk å gi noe tilbake på en 20 år gammel Peugeot vet jeg ikke, men ser ikke bort fra at det i en del tilfeller kan være lukrativt feks dersom ordinær produksjon av delen har opphørt. Uansett er det nok ikke alt som blir tatt i mot som blir gjenbrukt, men knekt stang er ikke nødvendigvis så ille, inn med ny gammel stang, nye nålelager og mansjetter, og ut igjen til blodpris... Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Mener panten på gamle bildeler er en slags miljøavgift på de nye delene, slik at de får bosset i retur i stedenfor at du kaster det i naturen. Det er 300kr i "pant" på bremsecalipere forresten, fikk de tilbake på en 20 år gammel bil i fjor. Hvor? har 2 gamle skiver liggende. Er jo greit med 600,- Åja, calipere ja.. Men har 2 stk av dem og Endret 14. juni 2013 av Durochris Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Calipere er det som regel såpass enkelt å reparere at jeg ikke hadde vurdert å bytte en gang. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Calipere er det som regel såpass enkelt å reparere at jeg ikke hadde vurdert å bytte en gang. Er ikke alltid så enkelt å reparere gamle ting som er rustet i hjel 1 Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Calipere er det som regel såpass enkelt å reparere at jeg ikke hadde vurdert å bytte en gang. Har oppgrader bremsene på bilen, så har de gamle liggende.. Greit å "pante" dem hvis jeg får 600,- Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Har oppgrader bremsene på bilen, så har de gamle liggende.. Greit å "pante" dem hvis jeg får 600,- Med mindre delene er ødelagte kan det være en idé å ta vare på originaldeler til bilen om du møter feil person i en teknisk kontroll. Endret 15. juni 2013 av Hansien Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Med mindre delene er ødelagte kan det være en idé å ta vare på originaldeler til bilen om du møter feil person i en teknisk kontroll. Byttet fra 1 stempla orginal kalippere til 4 stempla orginale Nissan, så det skal ikke være noe problem. Ikke noe adapter eller noe, bolt on Hvem tar i mot kalippere? Endret 15. juni 2013 av Durochris Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Om det er originale til 200sx og du har papierer på dette så er det bare å kjøre på. Bilxtra ga meg i hvertfall pant på den gamle dynamoen til mazdaen når jeg kjøpte ny der. Men om du får pant uten å handle nye deler vet jeg ingen ting om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå