Gå til innhold

Pengekrise/inkasso, hjelp

mike88

Anbefalte innlegg

Hei og god kveld, vel det har seg sånn. Jeg er en 23 år gammel gutt som droppa ut av studiene, har studielån men det er ikke problemet, problemet er at jeg har en deltidsjobb med bare 2 vakter i uka og tjener bare 4000 i mnd.

Jeg har vært dum og kjøpt ting på nettet på avbetaling og betal senere, nå har jeg en inkasso sak på 11 000 og en annen på 19 000.

jeg søker desperat etter en fulltidsjobb men jg får ingenting, hadde jeg hatt en fulltidsjobb hadde dette gått bra.

er det mulig å ta lån i andre banker en banken min som er dnb nor? eventuelt skaffe seg mastercard i andre banker eller lignende? sånn at jeg blir kvitt inkassosakene? jeg hadde student mastercard i dnb men dt var jo bare på 2500kr og jeg betalte den sent sist gang så de vil ikke gi meg studentmaster card før det har gått en stund.

jeg har så og si null inntekt, utenom de 4000 i mnd som går til mat og mobilregninger, jeg bor hjemme og føler meg veldig dårlig og tenker på dette hele tiden, finnes det håp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei nei.. man kan ikke løse låneproblemer med å låne mer penger.

Ring kreditorene og legg frem situsasjonen din på en saklig måte og be om at de hjelper deg med en løsning. Jeg tror ikke jeg har hørt om kreditorer som ikke er villig til å hjelpe på en eller annen måte.

Det du har gjort er en klassisk tabbe, du har latt humla suse og trodd/håpet at kravene bare løser seg av seg selv , men det gjør de selvfølgelig ikke.

Det finnes masser av måter å opprettholde en inntekt i Norge såfremt man er villig til å anstrenge seg litt,

Dagsarbeider, vikar, korte kontrakter osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mer lån er ikke løsningen. Kanskje det kunne vært lurt å ta en butikkjobb, til du evt. for fulltid der du jobber eller et annet sted. Trenger jo nesten ikke erfaring for å begynne, en god søknad og bare du ser litt ordentlig ut på intervju så får du ganske sikkert lett en butikkjobb.

Lenke til kommentar

Begynn med å selge ting du eier for å betale noe av lånet. 5,000 eller 10,000 skal ikke være vanskelig å skaffe fra ting du selger. Fortsett å søk etter jobb, er ikke vanskelig for folk flest å finne jobb. Hele lånet kan være betalt innen 2-3 måneder.

En ekstra ting som er lurt å gjøre er å ringe opp til kreditorene, altså inkassoen, også snakker du med de ang situasjonen din. Dem er pliktig til å prøve å fikse en løsning, ikke bare det at de er pliktig, det er for deres beste at du betaler, for da blir kunden som bruker dem som inkasso glad for at de faktisk fikser saker. Det er til å med mulig å betale 200-500kr i måneden, så lenge du sier ifra om at du skal selge et par saker og at du leter etter jobb. Muligheten er store, men de vil bli mindre og alternativene vil bli dårligere for hver dag du utsetter dette.

Lykke til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å sende ett brev til de nødvendige selskapene der du dokumenterer dagens inntekt, hva du plan er fremfor med hensyn til inntekt og betaling og der du ber de om å fryse renten. Dette vil jeg tro at de går med på om du har forholdt deg saklig i brevet.

Få så i gang en nedbetalingsplan, be om ett lavt beløp per måned og forklar at du betaler mer de månedene du har mulighet til dette.

Får du i gang en nedbetalingsplan som du holder så slipper du at saken får til namsmannen og du får dom og betalingsanmerkning.

Verbal Hologram:

Det er fort gjort å komme i økonomisk uføre. Det viser fint den samlede inkassogjelden til oss i Norge. Alle er ikke så tett i hodet som de på luksusfellen som bevist gir blaffen i økonomien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ta opp eit nytt lån er vanligvis ikkje ein god idé når du fyrst har havna bakpå med betalinga. Unntaker er dersom du finner nokon som er villig til å ta risikoen med å låne ut det du skylder slik at du kan betale ut dei dyre kreditlåna og heller ha eit mindre lån med mykje lavare rente.

Problemet er at dersom du ikkje har noke som du kan sette som sikkerheit for lånet så er det ikkje så mange banker som tar risikoen. Det beste vil derfor være å sjå om du får til eit privatlån.

Å låne av venner og familie kan være litt styr med, men så lenge dere lager ein skikkelig og ryddig kontrakt så burde det gå fint.

Eit anna alternativ er at du tar nokre strøjobber medan du venter på å få ei fulltidsstilling. Akkurat no er det høgsesong for overgrodde hager. Så dersom du er villig så kan du høyre om det er nokon som er villige til å betale for at du slår plenen for dei? Dersom du ikkje priser deg for høgt så burde det være ein grei sak å få seg slike strøjobber. Skattefritt er det også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og god kveld, vel det har seg sånn. Jeg er en 23 år gammel gutt som droppa ut av studiene, har studielån men det er ikke problemet, problemet er at jeg har en deltidsjobb med bare 2 vakter i uka og tjener bare 4000 i mnd.

Jeg har vært dum og kjøpt ting på nettet på avbetaling og betal senere, nå har jeg en inkasso sak på 11 000 og en annen på 19 000.

jeg søker desperat etter en fulltidsjobb men jg får ingenting, hadde jeg hatt en fulltidsjobb hadde dette gått bra.

er det mulig å ta lån i andre banker en banken min som er dnb nor? eventuelt skaffe seg mastercard i andre banker eller lignende? sånn at jeg blir kvitt inkassosakene? jeg hadde student mastercard i dnb men dt var jo bare på 2500kr og jeg betalte den sent sist gang så de vil ikke gi meg studentmaster card før det har gått en stund.

jeg har så og si null inntekt, utenom de 4000 i mnd som går til mat og mobilregninger, jeg bor hjemme og føler meg veldig dårlig og tenker på dette hele tiden, finnes det håp?

Dette ordner du. I den store sammenhengen er ikke dette noen krise, det blir heller en erfaring du tar med deg videre.

Det er mulig du kan få banklån og nedbetale gjelden med det. Dersom rentene er lavere, er det noe du bør prøve. Jeg tipper imidlertid (og er ikke alene om det her inne) at få banker vil tilby lån - umulig er det dog ikke, du kan høre med banker og sjekke.

I alle fall må du nedbetale. Får du banklån, avtaler du en nedbetalingsplan med dem; får du ikke banklån, tar du kontakt med kreditorene og ber om en fornuftig nedbetalingsplan. Kr 4000/md er lite, men om du bor hjemme har du neppe store utgifter du må ta hånd om. Fortsett jobbletingen. Inntil du får fast jobb, leter du etter strøjobber, TheAvatar nevner plenklipping, jeg tenkte akkurat det samme. Eller maling av gjerder. Vær kreativ, ta initiativ, snu deg rundt og skaff inntekter.

Som andre har påpekt kan du kanskje også be foreldrene dine om hjelp om alt annet svikter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...