Gå til innhold

[Løst] NextGenTel lover høyere hastighet enn Telenor.

Anbefalte innlegg

Har en relativt dårlig internett avtale gående (1,3/0,3 på en god dag), og så nylig at Telenor hadde oppgradert tilbudet sitt til 5mbit (Bredbånd 5) og 7mbit (Bredbånd 16). Og i følge Telenor sin kundeservice vil 7mbit linjen i realiteten være rundt 5-6. Noe med at den var ustabil på 7.

NGT klarer av en eller annen grunn å levere 10mbit (sier de) Når jeg spurte de litt mer om det var det mer 7mbit i stede for 10. Men da går jeg ut i fra at det er 7mbit stabilt, og at den holder seg mellom 7 og 10.

Så, har NGT noe fanzy nettverksmagi som gjør at de klarer å levere 7-10 stabilt når Telenor ikke en gang vil garantere 7 stabilt? Telenor er tross alt eier av linjen og i følge de er 7 absolutt maks, og ingen vil kunne levere mer enn det, og 7 vil være ustabilt.

Prismessing er 10mbit fra NGT knappe 30kr dyrere per måned sammenlignet med 5mbit fra Telenor. Så er egentlig bare nysgjerrig på om det er realistisk å få det man betaler for fra NGT. Vi er en del brukere av nettlinjen, så forskjellen fra 5-7 kan være merkbar. 5 ville trolig ha vært nok om jeg bodde alene.

Skulle tro kundeservice til begge parter var klar over dette, men de er mer interessert i å selge, så det å få ett klart svar om faktisk netthastighet er tidvis frustrerende.

Kanskje vanskelig å svare på om dette er ett enkelttilfelle, men antar at NGT lovte høyere hastigheter enn Telenor andre steder også, og ikke bare her. Så håper det er noen her som har hatt litt erfaring med Telenor vs NGT.

Takker,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har slitt med ustabil linje mot NGT over lenger tid. Har 4.7mbps. Etter at jeg la inn en sak hos dem så har de utvidet kapasiteten og byttet en masse utstyr så nå skal jeg visstnok få 10mbps.

Var faktisk overrasket over at de strakk seg så langt siden man leser jo så mye dritt om de, men de fikset det og det var jo veldig bra, spesielt siden jeg strengt tatt bor langt til skøggs hvor det er liten inntjening for bredbånd.

Hurra for NGT. :w00t:

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Ja, det er dsl.

Kapaks har ADSL 7232/640 som "max". Antar det er opp/ned hastigheter. Så selv om NGT tyner linjene slik som det ble nevnt tidligere så vil de aldri kunne oppnå mer enn 7232 ned?

Og blir linjen merkbart mer ustabil når NGT tyner den? Gir jo ikke mening at Telenor ikke gidder hvis det er ikke har noen store negative effekter.

Lenke til kommentar

Takker for svarene.

Ja, det er dsl.

Kapaks har ADSL 7232/640 som "max". Antar det er opp/ned hastigheter. Så selv om NGT tyner linjene slik som det ble nevnt tidligere så vil de aldri kunne oppnå mer enn 7232 ned?

Og blir linjen merkbart mer ustabil når NGT tyner den? Gir jo ikke mening at Telenor ikke gidder hvis det er ikke har noen store negative effekter.

7232/640 er estamert hastighet, og ja, det er ned/opp i kbps, man kan i noen tilfeller få langt høyere en oppgitt, og man kan i noen tilfeller får langt mindre, kapaks beregner dette matematisk ihht kabelkalitet/diamater/lengde osv.

At NGT kan få noe mer en TN greier akkurat nå kan være, men det vet ihverken du eller ngt før linjen er oppkoblet på ny isp, sannsynligvis kommer du nok til å ligga på ca det du har i dag.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

7232/640 er estamert hastighet, og ja, det er ned/opp i kbps, man kan i noen tilfeller få langt høyere en oppgitt, og man kan i noen tilfeller får langt mindre, kapaks beregner dette matematisk ihht kabelkalitet/diamater/lengde osv.

At NGT kan få noe mer en TN greier akkurat nå kan være, men det vet ihverken du eller ngt før linjen er oppkoblet på ny isp, sannsynligvis kommer du nok til å ligga på ca det du har i dag.

Håper nå jeg får mer enn jeg har i dag, ettersom det er 1,3/0,3 :p.

Men takker for hjelpen, var informativt. Gambler på at NGT ikke er helt på bærtur når det kommer til å estimere linjehastighet.

Lenke til kommentar

Telenor oppdaterer DSLAM-ene i disse dager. Jeg mistet nettet tidligere i kveld, og etter at støymarginene har ligget på omkring 17 dB opp og 9 ned, har disse plutselig økt til 23,5 opp og 21,5 ned, da internettet kom tilbake. Det gjør at min makshastighet ned har økt fra 10 Mbit til 18 Mbit. Kan hende det er noe av det samme du har opplevd.

NextGenTel har også eget utstyr i mange sentraler. Det gjør at de kan styre hastigheten slik de vil. I de sentralene der de leier av Telenor vil de ikke kunne levere noe bedre enn det som er oppgitt i Kapaks (det ble jeg iallefall fortalt av NGT kundeservice for ikke lenge siden).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt Telenor i mange år, og NGT i noen år. Hos NGT fikk jeg aldri det jeg betalte for, hos Telenor får jeg som regel litt mer. Nå har jeg 25/5 og får opptil 26/5,3.

Edit: Jeg bor ca 200 m unna sentralen, og NGT leverte xDSL på eget utstyr i sentralen hos meg.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

NGT leverer som regel "best effort" på eget utstyr. Leaser de av Telenor, så vil man få Telenors hastigheter.

Best effort betyr at modemet måler signal/støyforholdet og gir deg en hastighet i forhold til kvalitet.

Det betyr at du normalt vil få høyest hastighet hos NGT. Er det derimot variasjon i s/n, så kan man falle raskere ut med NGT (flere pakketap).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...