Gå til innhold

Hvilke stabile operativsystemer vil dere anbefale å teste ut?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg har tenkt å teste ut forskjellige operativsystemer på virtuelle datamaskiner på en Dell Poweredge R210 II server.

De jeg har tenkt å teste ut er NexentaStor, og muligens Ubuntu, Solaris, Fedora, og Red Hat Enterprise Linux.

Hva vil dere anbefale å teste ut? burde jeg bare teste ut de ovenstående? eller legge til enda flere? eller kanskje skifte ut noen? Kravet er at det må være et stabilt OS som er oppdatert, god kompatibilitet, og som er veldig utbredt, som for eksempel Ubuntu.

Kan være både server og desktop versjoner. Også spesielle lagrings OS som for eksempel NexentaStor er aktuelt.

Søker alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er jo hva du skal bruke systemet til. Er det bare generell testing og utforsking? Isåfall ville jeg gått innom et lite utvalg.

Debian eller Ubuntu, RHEL eller Fedora, FreeBSD, Solaris (eller hva den nå er som har tatt over) og Haiku (ikke akkurat regnet som stabil per se).

Skulle jeg personlig anbefalt OS for desktop ville jeg sagt Ubuntu og for server ville jeg sagt Ubuntu eller Debian. Snakker vi profesjonelt miljø avhengig av supportavtale ville jeg snust på RHEL.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Formålet med dette er bare generell testing og utforskning. Det finnes ingen planer om å bruke det til noe permanent, men det kan skje dersom jeg finner noe som jeg liker veldig godt, siden jeg bare kan de nyeste Windows versjonene og ingenting av BSD/UNIX, GNU/Linux osv.

Jeg kom over dette; http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_operating_systems

Denne listen viser en liten oversikt over oppdaterte operativsystemer, men den er veldig mangel full for det finnes hundrevis av Linux destribusjoner, og den viser ikke engang alle Windows operativsystemer.

Men den viser kanskje en oversikt over de mest brukte sentrale operativsystemene? Så jeg burde kanskje vektlegge de som er på denne listen?

Enda en liste; http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_distributions

Her er det hundrevis av Linux distribusjoner, og mange av de er nokså ukjent og fremmed, og ustabile. Da må en nesten vite hva en ser etter dersom en skal teste noe fra den listen.

Lenke til kommentar

Som du ser så prøvde jeg å gi en liten fordeling av forskjellige OS. Forskjellige GNU/Linuxdistribusjoner kan egentlig regnes som ett OS bygget opp av forskjellige programmer som standard. Se litt på det som at en distribusjon er sammensetning av legoklosser :)

Lenke til kommentar

Andre som kan komme med innspill i denne tråden?

Debian. Veldig godt vedlikeholdt operativsystem med mange muligheter, og god pakkebehandler med mange pakker å velge mellom.

Om du ønsker å ta et steg videre, kan du også prøve Arch Linux. Denne er ikke basert på noen annen Linux-distribusjon. Da får du lært enda litt mer om Linux, siden du må gjøre mer selv. I utbytte får du et mer strømlinjet operativsystem utviklet etter dine behov.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har tenkt til å teste ut Debian, men jeg kom over SUSE Linux Enterprise 11 (Desktop/Server), er dette noe verdt å teste ut? Det virker som det er et ganske stort og utbredt operativsystem slik som RHEL er.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å teste ut Debian, men jeg kom over SUSE Linux Enterprise 11 (Desktop/Server), er dette noe verdt å teste ut? Det virker som det er et ganske stort og utbredt operativsystem slik som RHEL er.

Det er sikkert et bra operativsystem, men dette er jo ikke gratis slik som de andre frie Linuxene. Jeg tror du klarer deg godt med openSUSE i stedet, som er det SUSE Linux er bygd på. Jeg har ikke prøvd enterprise, men jeg er rimelig sikker på at du kan gjøre akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Det finnes massevis av snedige operativsystem. Dersom du bare vil teste noen, så er det en hel rekke andre alternativer også:

Haiku er en etterfølger ettter det snedige operativsystemet BeOS.

MenuetOS er et operativsystem skrevet fullstendig i 64-bit x86 assembly.

Cosmos er et operativsystem skrevet i C#. Mest interessant dersom du kan C# ettersom dette er et OS toolkit snarere enn et fullverdig operativsystem. Det er laget for å skreddersy et operativsystem etter behov.

Dersom vi får etterhvert gjort noe med UEFI slik at hardware drivere kan brukes på tvers av operativsystem mer slik OpenBIOS er, så kan vi kanskje se en oppblomstring av alternativer til Windows og Linux.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...