Gå til innhold

Ny telefon, sitter på gjerdet - Android eller WinPho?

Anbefalte innlegg

Da min LG 4X HD (endelig) har tatt kveld, så er tiden inne for å lete etter nytt.

Jeg er vel en av de i Norge som har hatt Android lengst, siden 15-20. Juni 2009 har jeg hatt Android, fra HTC Magic via SE Xperia Mini Pro til HTC Desire Z til Galaxy Nexus og så til LG Optimus 4X HD. Alt du finner rett og slett, av respektable merker.

Så nå lurer jeg på om det er på tide å prøve noe nytt. Android forsvinner ikke. Det gjør neppe WinPho8 heller, men jeg er så usikker. Jeg vil prøve noe nytt liksom.

Minnekort er et stort pluss, som gir Samsung stjerne i boka. Men 4Gen til Lumia 920 er også et pluss.

Jeg klarer ikke velge. Og samtidig kommer alle Androidmobilene og frister meg...

Overbevis meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være greit å vite hva du faktisk bruker mobilen til, samtidig også hva du leter etter i en mobil (skjerm-kvalitet, byggekvalitet, filstøtte osv).

Nå har ikke jeg hatt en mobil med Windows Phone heller, men av det jeg har prøvd så foretrekker jeg nok Android, da app-biblioteket generelt sett er en del bredere/større.

Kan også være verdt å nevne at hvis det er Samsung Galaxy S4 du snakker om i innlegget ditt, så har jo denne også støtte for 4G hvis jeg husker riktig.

Men uansett, vanskelig å anbefale noe som helst uten noen form pekepinne på hva den faktisk skal brukes til :)

Lenke til kommentar

Jeg sikter mot Lumia 920, som er toppmodellen i WinPho-siden av mobilverdenen, så det er 920, Samsung sin toppmodell i WinPho, samt HTC sin.

Problemet er at prisen på Androidmodellene ligger høyere, så det blir å sammenlikne Androidmobiler til 3000 mot de tre nevnte.

Bruksområder er alt. Kamera, film, bilder, musikk (Spotify), internett, Facebook, litt spill, men ikke mye. Kart er også en faktor da jeg ikke har GPS.

Har roota alle Androider jeg har hatt bortsett fra 4X HDen grunnet sperre fra LGs side, eller jeg kunne roote, men ikke installere custom ROM, så vitsen var borte.

Lenke til kommentar

Kan nevne at jeg anser meg som en poweruser, kjenner mobilen min inn/ut, og alt som jeg trenger å gjøre pluss nye bruksområder får jeg gjort, det eneste jeg ikke kan direkte er å lage apper, men å fikle med (nå har jeg glemt hva det het, er et år siden jeg sist hadde en telefon å gjøre det på) cmden i Android SDK er ikke noe jeg er redd for, tvert imot, det er gøy.

Jeg blir ikke å SAVNE å kunne fikle med mobilen som å roote, bytte ROM osv, men det jeg er redd for er å savne Android.

Men jeg vil så gjerne prøve noe nytt, jeg har tross alt hatt det i 4 år nå.

Lenke til kommentar

Bestilte selv en Ativ S for noen dager siden, får den på mandag eller tirsdag. Tror den er verdt å sjekke ut + du sparer nesten 2000 kr sammenlignet med Lumia 920. Den skal ikke være sim-låst, er noen her på forumet som har bruker samme telefon med One Call, og et annet mobilselskap. :p

Lenke til kommentar

Huff. Også 920 da.

Du kommer sikkert til å angre.

Iflg lyd & bilde imponerer den heller ikke i kamera delen (som man forventer).

Det kommer dessuten nye windows phon 8 telefoner i Q3 fra både Samsung, HTC og Nokia.

Skal du ha w8 telefon vent.

Skal du ha android er det vel disse som er kremen på kaka idag :

Asus padphone infinity, Samsung S4, Samsung S3/4G, Samsung Active S4,HTC One, Sony Xperia Z

iPhone 5 er fremdeles et godt valg , tar bra bilder.

Lenke til kommentar

Som androidbruker og wp8bruker kan jeg anta dette er ting du vil savne:

- filutforsker

Du vil aldri kunne feks overføre snes spill fra pcn til mobilen med en usb-kabel. Eller ta save games fra mobilen til en annen.

- downloads

Det blir slutt på å kunne gjøre alt fra mobilen. Du kan ikke laste ned hva som helst fra nettet på mobilen. Bruker det en del selv.

- emulatorer

PSX, n64, etc. WP har en bra snes emulator (snes8x) dog.

- sixaxis kontroller til spilling.

- notification bar og rask tilgang til toggles.

- 4G. Med 920 får du 4G, men veldig mange (alle?) har problemer med reboots med 4G aktivert.

- Diverse apps. WP har absolutt det meste dekket på app-fronten. Men ting som feks FF IV, Order & Chaos etc. er et stykke unna.

Det er bare meg og min erfaring. Jeg digger 920 dog. Den er bare litt simpel, som ios, kontra android. Man går liksom fra en pc-opplevelse til en lukket "kun-mobiltelefon-opplevelse".

Men det går raskt og smooth, aldri noe trøbbel med redraws unt so weiter.

Ville absolutt tatt en Ativ S for en tusenlapp og testet det noen måneder. Da kan du og få ventet og sett hva nokia skal lansere nå (sikkert den arvtakeren til 808 Pureview) og sett hva som kommer ut med Android før du investerer i noe "skikkelig".

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øh, hvor finner du Ativ S uten abonnement til 1000 kroner? Prisguide sier billigste er 2100.

@syar2003: Kan ikke vente. Sender inn telefonen, får lånetelefon, får beskjed om at jeg får pengene tilbake, så må jeg ha ny tlf. Nå bruker jeg fadern sin, og det sier seg selv at jeg trenger ny ganske fort da.

Ang. android så punger jeg ikke ut 5000 kroner for S4, HTC One og liknende, da jeg ikke har ressurser til det. Og i den forstand er WP8 mer bang for the buck nå, siden de har greie specs, et OS som ikke er så populært, og dermed billigere.

Så eneste mobilene som KAN sammenliknes med WP8-telefonene, er Android-telefonene i samme prisklasse, altså 2000-3000.

Lenke til kommentar

Ikke det, jeg har Telenor uansett, så det går for det samme.

Siden 4X HD er såpass billig får jeg veldig lite tilbake fra forsikringa etter egenandel, så jeg blir vel å ende med Ativ S selvom Lumia 920 frister mer egentlig. Men pengene styrer alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...