Gå til innhold

Hvilken hypervisor/virtuell maskin programvare kan dere anbefale?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg har en Dell Poweredge R210 II 1U server som jeg har tenkt til å teste ut virtualisering på. Denne serveren kjører genuin Windows Home Server 2011. Prosessor 3,3 GHz og 8GB RAM. 1 Logisk SAS HDD på 1TB, (Server har 2 stk 1TB SAS HDD, men den kjører RAID 1)

Saken er den at jeg har lyst til å teste ut forskjellige operativ systemer på hver sin virtuelle datamaskin. Jeg kunne tenke meg å teste ut NexentaStor, Ubuntu, Solaris, Fedora, og Red Hat Enterprise Linux.

Dermed lurer jeg på hvilken hypervisor egner seg best for dette formålet. Jeg har sett på VMware, XEN, og Hyper-V rollen til Microsoft server (2008 R2/2012)

Jeg synes VMware Player er litt simpel så kanskje VMware Workstation er et bedre alternativ? eller kanskje en annen utgave av VMware? Jeg har bare lest og sett noen videoer om VMware.

XEN har jeg nesten ikke sett på i det hele tatt, og den fremstår som fremmed. Og dersom jeg skal bruke Hyper-V da må jeg reinstallere Windows Server 2008 R2 på serveren. Dette er et dårlig alternativ fordi da får jeg ikke brukt WHS 2011.

Søker anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt etter hvilke lisenser som benyttes, men en, vmware og hyper-v finnes i gratis versjoner. ved hyper-v ville jeg valgt Windows server 2012, og kjørt core versjon. serveren du kjører fysisk i dag kan du først konvertere til virtuell og legge inn på hypervisor som du ender på(så sant du har nok tilgjengelig diskplass til konvertering.)

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar

Hvis du kjører linux i "bånn" er nok KVM lettere å komme igang med enn Xen. Har gode erfaringer med den.

Ellers er det verdt å merke seg at VMWare ESXi er gratis (må ha lisens, men det krever bare en gratis registrering) på hosts med 32GB RAM eller mindre. Dette er en "rett på jernet" hypervisor, som fungerer svært bra om du har hardware som er støttet.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med hyper-v. Men jeg _antar_ at lisenskostnadene der er noe utover det mannen i gata er villig til å betale for å leke seg litt.

Jeg kjører selv ESXi på min hjemmeserver. Du vil nok ikke få all funksjonaliteten du vil ha mtp. overvåkning dersom du kjører gratisversjonen, men hvis det ikke er for produksjonsmiljø så synes jeg det er veldig kurant. Hvis du i tillegg har brukt vmware-produkter fra før av, så er det også greit å fortsette i samme banene.

Lenke til kommentar

Selve hyper-v er gratis og mer info finnes her: http://blogs.technet.com/b/keithmayer/archive/2013/04/05/getting-started-with-hyper-v-server-2012-hyperv-virtualization-itpro.aspx#.Ub3xxflTg3g

Den støtter en del linux distroer, og du kan da bruke eksisterende Windows lisenser til installasjon. Men skal du i hovedsak kjøre mindre kjente linux systemer er nok ikke hyper-v det beste, men kjente linux distro og windows virker strålende i hyper-v.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Takker for alle svarene i tråden,

Jeg tror det er best at jeg går for VMware Workstation, ettersom da har jeg også muligheten til å konvertere min stasjonære PC med Windows 7 til en virtuell maskin på server i fremtiden med VMware vCenter, og at NexentaStor anbefaler enten XEN eller VMware som hypervisor.

Dersom jeg skal bruke VMware ESXi/VMware vSphere, da må jeg avinstallere WHS 2011, og installere VMware vSphere som et slags "operativsystem". Dette blir litt dumt ettersom jeg har genuin WHS 2011.

Jeg vet ingenting om Oracle VirtualBox, men jeg skal undersøke det nærmere.

Flere innspill er velkomne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...