Gå til innhold

Politimenn per 100.000 innbygger i Europeiske land

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kall meg gjerne idiot. Jeg vet ikke om vi trenger flere politifolk, eller om jeg ønsker det. Men vi trenger dem ut i gatene istedet for foran dataskjermen der de sitter og skriver rapporter med pekefingrene. Når det går mer tid (hvis det gjør det) til å dokumentere aktiviteten enn til å utføre den så er det misbruk av politifaglige ressurser.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fargene burde jo være motsatt, rødt der det er for lite politi og grønt der det er mest.

Om noen mener at vi har nok politifolk her i Norge er de klin idiot. :wallbash:

Helt idiot å tro vi trenger flere, vi trenger bedre effektivisering av politiet i Norge.

Som eks bruker Oslo politiet en haug med ressurser på narkomane rundt Oslo S, nesten all den problematikken kan tas over av helsevesenet samt avkriminalisering av all narkotika til egen bruk..

Med den politikken kan man også lettere fange opp de unge som er på grensen..

Det var kun ET eks på effektivisering.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Aha, jeg ser at det er flere her som subscriber til /r/europe på Reddit.

Og jeg er selv delvis enig med tom waits for alice. Jeg vet ikke om vi trenger så veldige mange flere i Norge, heller en bedre fordeling av tid og ressurser. Men det at det skal være vanskelig å få jobb som politimann i Norge er helt på hodet. Hvis det finnes ferdigutdannede politimenn der ute, så må de være i jobb.

Lenke til kommentar

Syntes vi har nok politi i Norge, jeg. Men det er prioriteringene som er viktig. Dersom man bruker resursene riktig, og ikke bruker dem på folk som liker/bruker/missbruker narkotika, og eller på de som kjøper eller selger sex, samt på tigging (jeg er ikke i mot et forbud, men for argumentets skyld) så ville politiet kunnet tatt seg av, (i mye større grad) de mer alvorlige forbrytelsene. Slik som for eksempel: Innbrudd, og annen vinningskriminalitet. Voldtektforbrytelser, og andre sedelighetsforbrytelser, og så videre.

Da ville vi effektivisert politiet. Det er helt sikkert en del andre ting også, som for eksempel vannscooter, og poker og proff-boksing etc, som også kunne vært avkriminalisert og på den måten gjort politiet mer effektivt... En annen ting jeg egentlig vil avkriminalisere det er trimming av moped...

Jeg syntes det burde være legalt å trimme mopeden sin... De fleste som har en interesse for motoriserte kjøretøy, og som liker å mekke, burde ikke bli straffet for å ha det morro. Jeg tror heller ikke noe på at det vil bli mer død av den grunn.

Folk gjør det nå i dag, som det er lov. Dvs. Alle de ungdommer som interesserer seg og syntes sånne ting er morro. Jeg syntes det bare er unødvendig å bøtelegge ungdom for å ha det morro. Og jeg tviler sterkt på at konsekvensene av å legalisere dette, er store....

Så la nå ungdommen være i fred, og la de få leve ut sin ungdom" og få dyrke sine interesser i fred, uten å gjøre livet deres surt. De må tross alt lære at det de gjør kan få konsekvenser! ...

Jeg tror ikke at lovene får dem til å lære så mye egentlig. Hvis de virkelig vil, så gjør de det!

Det forunderlige er jo at om man har rike foreldre, og tar lappen på lett motorsykkel, (som det også er 16 år på) så er dette enda farligere enn trimmet moped. Og bare 3 år etter, så kan de kjøre bil og mellomtung motorsykkel, som er mange ganger farligere.

Da hadde vi frigjort enda mer politiresurser. I stedet for at politiet skal bry seg om sånne bagateller som ungdommer med trimmede mopeder, bry seg med hva slags valg folk gjør som kun går ut over dem selv, i form av dårligere psykisk og fysisk helse (narkotika), bry seg med romtiggerne, osv. Så har de resurser til det som virkelig er alvorlig i stedet!

Det ville gjort at langt flere voldtektssaker ble oppklart. Flere innbrudd ble oppklart. Lommetyverier. Ran, og mye mye mer! :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det er pussig dette her. Hvis man snakker om offentlig ansatte generelt, så mener de fleste - og i hvert fall folk på høyresiden - at det er for mange av dem og burde vært færre.

Men med en gang man snakker om bestemte grupper, så blir bildet ofte snudd. Og særlig når man snakker om politimenn, da er det plutselig folk på høyresiden som helst vil ha fler.

Lenke til kommentar

Det er pussig dette her. Hvis man snakker om offentlig ansatte generelt, så mener de fleste - og i hvert fall folk på høyresiden - at det er for mange av dem og burde vært færre.

Men med en gang man snakker om bestemte grupper, så blir bildet ofte snudd. Og særlig når man snakker om politimenn, da er det plutselig folk på høyresiden som helst vil ha fler.

Når man har fått med seg at

valgflesket som "høyresiden" tilbyr består av fysisk sikkerhet (Politi, Militære, Domstoler, fengsler, etc)

Mens valgflesket som venstresiden tilbyr består av sosial sikkerhet (sykehus, gamlehjem, barnehager, skoler, pensjon, trygd, etc)

så faller nok brikkene av puslespillet på plass ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Kall meg gjerne idiot. Jeg vet ikke om vi trenger flere politifolk, eller om jeg ønsker det. Men vi trenger dem ut i gatene istedet for foran dataskjermen der de sitter og skriver rapporter med pekefingrene. Når det går mer tid (hvis det gjør det) til å dokumentere aktiviteten enn til å utføre den så er det misbruk av politifaglige ressurser.

Geir :)

Å bare forsøke med effektivisering vil føre til en liten effekt, men å øke bemanninging uten noen krav til effektivisering fører til sløsing.

Vi trenger å gjøre begge deler.

Lenke til kommentar

Å bare forsøke med effektivisering vil føre til en liten effekt, men å øke bemanninging uten noen krav til effektivisering fører til sløsing.

Vi trenger å gjøre begge deler.

Nei, totalt uenig.

Politiet er bra pr idag på bemanning det er politikken som er helt galskap.

Politiet må pr idag bruke ressurser på blant annet

Tiggere/kriminelle rumenere / øst europeere /asylsøkere

Sex kjøp & poker(tatt over av kriminelle nå i år, der de truer alle god mente klubber, enda en penge kilde til mafia folk)

Narkotika

Hvis man gjør narkotika i første omgang lov ha bruke dose på seg, legger opp til flere sprøyte rom, evnt offentlig utdeling av heroin til de tyngste narkomane så kan vi sluse opp en haug med politistillinger.

Styrke helsevesenet så de kan ta oppgavene over med utdeling,sprøyte rom etc.

Strengere separate straffer for kriminelle utlendinger med soning i egne fengsler vekk fra mennesker som er født & oppvokst i Norge.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Helt enig med de som sier at det største problemet i norsk politi idag er arbeidsmetodene og den politiske styringen. Denne artikkelen er jæla god:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ma-vente-ti-ar-lenger-enn-svenskene-pa-digital-arbeidshverdag-7119355.html#.Ub2Zzfl7Jbw

Og det er først og fremst politikerene som bestemmer som har annsvaret for at det er sånn. Men uansett om det blir effektivisert så tror eg det hadde vore en god ting med endel flere politifolk også.

Lenke til kommentar

Nei, totalt uenig.

Politiet er bra pr idag på bemanning det er politikken som er helt galskap..

Hvis bemanningen er så bra, hvorfor er vi da nest lavest i Europa. Så lenge Norge er på bunnen i Europa over antall politi, så er det etter min mening ikke bare metodene som er problemet.

Vi kan ikke helt droppe fokuset fra narkotika, da vil vi få et betydlig større problem med åpen bruk av narkotika og dealere i sentrum. I tilegg selv om det er mye sløsning så betyr ikke det at vi vil klare å reformere systemet. Derimot om vi ansetter flere politi kan vi kreve at politet skal øke bemanningen for synlig politi, voldtektsaker, ran og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...