Gå til innhold

trenger hjelp med subwoffer og forsterkeren.

Anbefalte innlegg

Hei! Er veldig grønn i dette. Har en forsterker og en subwoffer men subwoffer har l og r ledinger men forsterkeren bare har en inngang til subwoffer. Kjøpte en adapter som jeg trodde skulle funke, men nada.

Hvordan koblet jeg den til og eventuelt hva slags adapter trenger jeg for å få det til å funke.

Setter jeg subwoffer ledningene i audio out så funker den men muter anlegge da så spiller den videre. Hjelp!

Ps: volum knappen på subwoffer står på fult når jeg prøver. På bilde er den av ser jeg. Så det er ikke det som er problemet.

post-174330-0-81559000-1371211204_thumb.jpg

post-174330-0-14554300-1371211257_thumb.jpg

post-174330-0-92752200-1371211315_thumb.jpg

Endret av Andzel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er subwooferutgangen på forsterkeren du skal bruke.

Nå har du ikke lagt ved bilde av adapteren din, men regner med det er en slik:

00043384abb.jpg?1371215762187

Du kobler denne på forsterkeren og ledningen du har fra subwooferen innpå de 2 endene. Regner da med at kabelen du har fra subwooferen ser noenlunde slik ut:

00043219abb.jpg?1371215918744

Mulig det i tillegg er en instilling på forsterkeren som sier om det er en subwoofer koblet til som du må slå på.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Det er forøvrig helt normalt med 1 utgang for sub på receiver (derav 5.1). Som muligens nevnt tidligere, stereo-sub pleier å gå i mono om man kun kobler til høyre kanal på sub-inngangen. Da slipper man denne kabelsuppa.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ut fra reciveren bruker du "Audio out Subwoofer", nede i høyre hjørne. Som nevnt tidligere trenger du ikke noe adapter, det er bare å plugge kabelen fra reciveren inn i en av inngangene på subwooferen (de kobles uansett sammen til mono rett på innsiden av kontaktene).

Set subwooferen på ON, ikke auto. Får du ikke lyd må du aktivere subwoofer i reciveren, og sette alle tilkoblede høyttalere til "Small" og deling rundt 80hz.

Når du har fått lyden til å fungere som den skal kan du sette subwooferen tilbake til Auto, så slår den seg av automatisk når den ikke får signal.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

Det er forøvrig helt normalt med 1 utgang for sub på receiver (derav 5.1). Som muligens nevnt tidligere, stereo-sub pleier å gå i mono om man kun kobler til høyre kanal på sub-inngangen. Da slipper man denne kabelsuppa.

Det er riktig, men alle subene jeg har vært borti, noe som er en del, så står det at man alltid skal bruke venstre (hvit) når man kun bruker 1 inngang.

Til TS: Ikke sett suben på maks volum. Har forsterkeren din romkorrektsjon, så les i manualen hva den sier om sub innstillinger, og kjør romkorreksjon. Det normale er at den står på ca 50%. Står den på maks så får du ekstremt med forvrengning i lyden, som er fælt å høre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...