granny Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Litt usikker på om dette er rette stedet å poste, men fant ingen løsning noe sted.... Jeg trenger å tømme maskinen helt for å installere på nytt Windows XP, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg gjør det. Saken er at jeg på en eller annen uforklarlig måte har fått lagt inn Windows XP 3 ganger med det til følge at maskinen er helt full. Noen som kan hjelpe meg med en steg - for - steg instruksjon? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Høres ut som at du ikke har formatert. Det er mange som feilaktig kaller reinstallasjon for "formatering", slik du gjør. Men formatering er egentlig bare en liten del av prosessen, den delen som sletter alt det gamle på disken. Her er en guide på engelsk: http://www.blackvipe...-install-guide/ Merk at du må starte med å boote fra CD. Muligens har du startet prosessen fra Windows? PS: Har forandret emnetittel og flyttet tråden til en mer passende kategori. Endret 14. juni 2013 av Hårek Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Høres ut som at du ikke har formatert. Det er mange som feilaktig kaller reinstallasjon for "formatering", slik du gjør. Men formatering er egentlig bare en liten del av prosessen, den delen som sletter alt det gamle på disken. Her er en guide på engelsk: http://www.blackvipe...-install-guide/ Merk at du må starte med å boote fra CD. Muligens har du startet prosessen fra Windows? PS: Har forandret emnetittel og flyttet tråden til en mer passende kategori. Jeg skulle veldig gjerne slettet alt på disken på maskinen før jeg legger inn på nytt - men vil det da si at jeg må gjøre dette fra en CD så det ikke går å gjøre det i maskinen først og så installere på nytt? Endret 14. juni 2013 av granny Lenke til kommentar
Myst Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Antar du har en original XP-cd. Den putter du bare inn og følger anvisningene på skjermen. Velger hvilken stasjon du vil legge inn på, normalt C:, så sier den at stasjonen må formateres først. Der passer du å velge for NTFS, og enten hurtig eller langsom, så går resten av seg selv. Regn med noen timers jobb med å installere alt av oppdateringer, drivere og programmer på nytt igjen. Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Jeg har laget en slik CD som jeg ble anbefalt da maskinen var ny, men det kommer ikke opp noe valg for formatering, så sikkert derfor jeg nå har tre versjoner av XP på samme maskin? Kan ikke huske at det fulgte med noen egen CD? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Da har du vel ikke har en orginal Microsoft XP CD, og da gjelder ikke den guiden jeg linket til. Spørsmålet er da hva slags gjenopprettings CD du har. Det er forskjellige systemer fra forskjellige leverandører. Du må begynne med å fortelle hvilken PC du har. Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2013 Lenovo 3000 N200 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Kjenner ikke Lenovo, så det er ikke stort jeg kan assistere med. Men du har vel en bruksanvisning på hvordan dette gjøres? Booter du fra CD? Ser du en blå skjerm med hvit tekst? Hvis Lenovo sin recovery gir en standard installasjon så kommer du kanskje til denne skjermen: http://www.blackviper.com/os-install-guides/windows-xp-professional-install-guide/install_windows_xp_pro_04/ Det er her man må velge "D" for å slette og opprette ny partisjon (dvs formatering), å trykke Enter kan medføre at du ender opp med å beholde det gamle. Lenke til kommentar
granny Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Nå har jeg lett og lett (og jeg kaster aldri noe datagreier - dessverre...) og er rimelig sikker på at det ikke fulgte med noen CD med maskinen da jeg kjøpte den. Imidlertid ble den levert med Vista (som jeg fikk hjelp til å "bli kvitt" og fikk inn XP isteden. Det jeg imidlertid gjorde, som jeg ble anbefalt, var å lage Vista gjennoppretting CD. Disse har jeg - men ikke noe skjer når jeg setter den inn i maskinen. Forstår ikke helt hva man skal med slike hvis man ikke kan kjøre dem? Hva gjør folk for å slette sine harddisker hvis man skal gi bort/kaste maskinen hvis det ikke går å formatere dem uten å legge inn igjen operativsystemer på nytt? Rimelig frustrert nå! Noen som har noen råd å gi? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Har du prøvd å boote fra CD'en? Det holder ikke bare å putte CD inn, man må også restarte PC og velge å boote fra CD. Lenke til kommentar
granny Skrevet 20. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2013 Har du prøvd å boote fra CD'en? Det holder ikke bare å putte CD inn, man må også restarte PC og velge å boote fra CD. Prøvde å restarte PC men det kommer ikke opp noe valg for boote. Noen måte jeg kan få maskinen til å gjøre det på? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Du må sjekke BIOS menyen for boot rekkefølge. Hvis CD står etter HDD så ser man aldri muligheten for å boote fra CD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå